• gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej
    I morgon skriver vi kontrakt på vår tomt. Nu ska vi börja bygga hus. Vi kommer välja totalentreprenad nyckerfärdigt hus. Vi kollar mäst på Myresjöhus men är inte helt låsta. Skulle vara kul och se vad andra har valt för hus modeller och vad kostnaden har blivit.

Är det någon som vet vilka husfirmor som verkar vara de med bäst kvalité. När man googlar hittar man både solskenshistorier och varingar på alla firmor.  

• Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
  • tystlängtan
    Asjak skrev 2015-12-18 20:51:01 följande:
    Ja vi "måste" åka förbi tomten varje dag vi ska lämna på förskolan, så det kommer bli 6 kilometer närmre för oss sedan.

Vi har ju köpt dubbelgarage till vårt Tyr, vi har fått slut kalkylen och låst lånet idag.

Så utan tomt blir det 2.450.000:- men då är ALLT inräknat utan tomten.

Hur blev ert pris?
    Vi har inte riktigt fått slutnotan helt klar, men börjar få hygglig koll på vad det kommer landa på. Huset, inkl. garage, tillval, markarbete, anslutningsavgifter för el och VA, bygglovsavgifter m.m. till kommunen samt pantbrev och lagfart, kommer att kosta ca 2 590 000 kr.

Då är det en del förutom tomten som tillkommer, t.ex. kreditivkostnader, ev. anslutningsavgift för fiber, kontrollansvarig, besiktning, finplanering av tomt, målarfärg till huset och så vill vi isolera övervåningen så snart som möjligt. Dessa poster vet jag inte lika noga, men jag hoppas de stämmer hyggligt överens med vad jag har uppskattat det till i min kalkyl.

När vi har sparat i några år till kommer vi också bygga ett uterum och inreda övervåningen, så vi kommer nog sluta på runt 3,7 milj utöver tomten.
  • Asjak

Tystlängtan åh vad kul ska ni också bygga uterum!

Vi bygger nog vårt 2017, för vi kommer inte hinna allt 2016 om vi ska färdigställa hus,garage samt tomt och dessutom få en liten bebis förhoppningsvis under året :)

Mannen jobbar 75% och är pappa ledig resten och jag jobbar heltid, så ska bli spännande att se hur slut vi kommer vara nästa år

• gbgumman

Känner att jag börjar ligga efter i denna tråd. Vi äger inte ens tomten än. Dock har vi lämnat in bygglovet och lägger om några dar ut vår bostad till försäljning. Vi har även varit och kollat på den lilla stuga vi ska bo i maj till okt. Så vi jobbar lite parallellt. Stugan ligger så man nästan kan se vår tomt från altanen vilket känns bra. Sedan vet vi inte vart vart vi ska bo. Mitt i allt ihopa så sa mannen upp sig från sitt jobb. Det var lite nödvändigt. Men han hade fyra andra företag som stod på kö för att få anställ honom så banken borde inte bry sig. Idag ska jag på spa och mannen ska måla tak

• Blackie

Hej!

Jag och mannen håller på att söker efter en lämplig tomt. Undrar lite vad ni som bygger hus fick betala för eran tomt allt som allt? Har förstått att det inte är endast priset för själva tomten man ska kika på utan även andra avgifter. Det är därför svårt att veta vad allt kommer sluta på med markarbete osv.

• gbgumman

Tomten kostade 3 225 000kr. De kostnader som tillkommer är väll vatten. Kostar 200 000kr men det var redan framdraget och betalt hoa oss.

• Blackie
    gbgumman skrev 2016-01-01 21:34:05 följande:

Tomten kostade 3 225 000kr. De kostnader som tillkommer är väll vatten. Kostar 200 000kr men det var redan framdraget och betalt hoa oss.

OJ! Det var en dyr tomt, ligger den väldigt bra till? Har sett tomtar under miljonen i området vi kollar på därför jag frågar :)
  • gbgumman
    Blackie skrev 2016-01-01 21:37:07 följande:
    OJ! Det var en dyr tomt, ligger den väldigt bra till? Har sett tomtar under miljonen i området vi kollar på därför jag frågar :)
    Ja den var löjligt dyr. Råkade rota mig på fel plats.
  • tystlängtan
    Blackie skrev 2016-01-01 21:29:48 följande:

Hej!

Jag och mannen håller på att söker efter en lämplig tomt. Undrar lite vad ni som bygger hus fick betala för eran tomt allt som allt? Har förstått att det inte är endast priset för själva tomten man ska kika på utan även andra avgifter. Det är därför svårt att veta vad allt kommer sluta på med markarbete osv.

Vår tomt kostade 1 450 000 kr. Markarbetet går sedan på runt 440 000 kr i vårt fall, anslutningsavgift för kommunalt VA på ca 240 000 kr, anslutning för el runt 30 000 kr och för fiber också runt 30 000 kr.
  • gbgumman

Det verkar för övrigt som vi lyckats sälja vårt radhus. Skriver kontrakt på måndag om allt går som det ska. Nu har vi alla siffror. I maj flyttar vi till en sommarstuga. Skönt att vara skuldfri när bygget kommer igång.

• gbgumman
    tystlängtan skrev 2016-01-01 22:18:42 följande:
    Vår tomt kostade 1 450 000 kr. Markarbetet går sedan på runt 440 000 kr i vårt fall, anslutningsavgift för kommunalt VA på ca 240 000 kr, anslutning för el runt 30 000 kr och för fiber också runt 30 000 kr.
    Vet inte vad vårt markarbete kommer gå på. Har siffrorna någonstans men de är inräknade i totalentreprenadet.
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.