• gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej
    I morgon skriver vi kontrakt på vår tomt. Nu ska vi börja bygga hus. Vi kommer välja totalentreprenad nyckerfärdigt hus. Vi kollar mäst på Myresjöhus men är inte helt låsta. Skulle vara kul och se vad andra har valt för hus modeller och vad kostnaden har blivit.

Är det någon som vet vilka husfirmor som verkar vara de med bäst kvalité. När man googlar hittar man både solskenshistorier och varingar på alla firmor.  

• Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
  • Nincompoop
    gbgumman skrev 2015-12-04 12:53:52 följande:

På tisdag ska vi träffa en bank och kolla byggkredit. Hur tänkte ni kring val av bank. Som det ser ut nu verkar det vara nordea SEB och danskebank som ger byggkredit. Vet ni fler?

Finns det banker som inte ger det? Alla som ger bolån borde väl rimligtvis ge byggnadskreditiv? 

Swedbank gör det i alla fall. Själv har jag mitt kreditiv i Nordea.
  • gbgumman
    Nincompoop skrev 2015-12-04 13:25:35 följande:
    Finns det banker som inte ger det? Alla som ger bolån borde väl rimligtvis ge byggnadskreditiv? 

Swedbank gör det i alla fall. Själv har jag mitt kreditiv i Nordea.
    Nä inte alla tror jag. Sbab är visserligen ingen bank med ger inte.
  • gbgumman

Det är dom vi ska träffa. Har ingen bra erfarenhet av dom men det vore smidigast då våra lönekonton finns där. Vi har alltid haft sbab tidigare och de behöver man inte träffa.

• tystlängtan

Vi har kreditivet i Swedbank (som är vår huvudbank). Har faktiskt inte kollat runt, så är inte säkert att vi får bästa villkoren, men det var där vi hade vårt lånelöfte (vilket jag inte tror hade blivit lika stort överallt hos andra banker). Vår kontakt har varit väldigt hjälpsam, lite förvirrad och inte med superkoll, men ändå hjälpt oss väldigt mycket. Hon lät oss dessutom lägga lånet när vi köpte tomten utanför byggkreditivet till en bättre ränta. Lånet på tomten ligger på 1,97% och tror att räntan på byggkreditivet kommer vara ca 3% + en engångavgift på 6000 kr om jag minns det hela rätt. Vet inte när vi kommer börja dra pengar ur kreditivet, men eftersom vi inte har fått startbesked än (men troligtvis innan årsskiftet) och inflyttning är tänkt att bli i slutet på mars/början av april, så borde det inte bli alltför dyrt.

• Nincompoop

Sitter och funderar på belysning och eldragning. Hur tänker ni kring fönsterbelysning? Först tänkte jag att det skulle bli vanliga lamputtag i fönsterna men tvekar lite och funderar på att sätta in led-spottar istället. Hur ska ni ha i era fönster?

• gbgumman
    Nincompoop skrev 2015-12-05 19:58:21 följande:

Sitter och funderar på belysning och eldragning. Hur tänker ni kring fönsterbelysning? Först tänkte jag att det skulle bli vanliga lamputtag i fönsterna men tvekar lite och funderar på att sätta in led-spottar istället. Hur ska ni ha i era fönster?

Har bestämt mig för spottar i kök och bad/dusch rum. Sedan fönsterbelysning i det fantastiska köksfönstret. Kanske kommer något mer. Vi ska ha ett möte med elektriker när ungefär halva huset är klart.
  • theemi

Såhär lutar det åt att köket ska se ut nu, får se om vi har en "vanlig" fläkt över hällen, eller om vi tar en som är infälld i taket eller i själva hällen.. =)

Vad tycker ni om detta förslag? Inte just luckorna, för de är inte spikade, men själva planlösningen.. (väggskåpen över diskbänken ska självklart vara centrerade, jag är bara inte vän med ikeas planeringsverktyg..) Till vänster så är det hel kyl och frys, till höger så är det skafferi längst in bredvid micro/ugn..

Vi har inte planerat elen så detaljerat än, men gissar att vi kommer ha spottar..

• theemi

Köksön är är 260x125, lika bred som diskbänken mellan högskåpen..

• Nincompoop
    theemi skrev 2015-12-06 16:15:54 följande:

Köksön är är 260x125, lika bred som diskbänken mellan högskåpen..

Jag antar att den ska stå precis framför också. Jag symmetrin med det. 
    När frågan dök upp här så började jag fundera mer på storleken, just nu lutar det åt 160x90 cm, ( 60 cm djupa skåp + 30 cm överhäng ). Fråga mig igen imorgon så har jag kanske ändrat mig. 
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.