tystlängtan skrev 2015-07-22 18:43:08 följande:
Vi kommer i första hand spara ihop till att fixa färdigt allt med huset, vilket kommer ta några år. Vi köper 1,5-planshus med oinredd övervåning, så den kommer kosta några hundratusen att inreda, sedan vill vi ha altan/uterum, en bil till och så kommer vi nog inte ha råd att fixa allt med trädgården direkt som vi vill, utan kanske bara så gräs så fort som möjligt.
Vi kommer vid inflytt ha ca 100 000 kr i buffert, den tänker vi så snabbt som möjligt bygga på (till mellan 300 000 - 500 000 kr) när vi är klar med det jag skrev ovan. Först därefter kommer vi nog sätta av någon form av underhålls-/renoveringssparande och då blir det nog ungefär i samma storlek som ni, dvs runt 3000 kr/mån. Men det dröjer nog kanske 10 år innan vi är där (men har då förhoppningsvis en ganska rejäl buffert istället att ta av om det krisar).
Driftkostnaderna tror jag kommer ligga ganska lågt för ett nybyggt hus, men har räknat med 4000 kr/mån för att vara på den säkra sidan. Tror dock inte att det kommer bli mer än runt 2500 kr/mån eller så. Det står i våra papper att det beräknas gå åt ca 8000 kWh/år i elförbrukning, men jag räknar hellre högt och blir glatt överraskad än tvärt om.
Tack för info. Jag hoppas hela huset med altan m.m. blir klart direkt.
Idag sålde vi den ena bostadsrätten. Så nu finns pengar att betala tomten. Skönt att ett av många steg är klart. Pust. I natt kan jag nog sova lite bättre.