Inlägg från: gbgumman |Visa alla inlägg
  • gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Idag blir det kanske kontraktsskrivning. Alltid något. Som tur är kan man söka bygglov utan att äga tomten. Därför kan Lantmäteriet och kommunen jobba parallellt så de blir klara samtidigt.

• gbgumman
    Asjak skrev 2015-11-10 21:18:15 följande:

Så idag har vi haft möte med älvsbyhus och gjort våra tillval och skickat in fabriksordern. Nu är leveransen ändrad igen och vårt hus kommer v 3 och inflytt kommer vara v 5.

Så nu har vi en hel del att göra då vi valt bort vitvaror,innergolv samt tapeter.

Vi måste köpa in detta innan huset är på plats så att vi kan starta direkt vi får tillgång.

Så idag sa vi även upp hyres huset.

Detta går nästan lite väl fort just nu :)

Bättre fort än att inget alls händer (vad vi vet). Vi kan logga in på Lantmäteriet och kolla hur det går men förstår inte riktigt. Dock har vi skrivit ett första kontrakt så bygglov skickas in. Alltid något.
  • gbgumman
    Asjak skrev 2015-11-12 09:57:53 följande:
    Jo absolut, jag tyckte ovissheten var extremt jobbig men man får sätta det i perspektiv.

Vi väntar på våra lyxhus medans andra inte har tak över huvudet som det är i dagsläget.
    Gud ja exakt den tanken har slagit mig med. Hade jag redan haft mitt hus och haft råd att sätta upp ett attfalls hus också hade jag gärna låtit en familj bo där. Hade känns bra. Undrar vad grannarna hade sagt.
  • gbgumman

Idag tog vi en långpromenad i nya området. Bor mycket nära. Ska bli skönt att flytta och bli lite anonyma igen. Man måste vara så sociala i radhus. Trevligt så länge barnen var små. Men nu känns det jobbigt.

• gbgumman
    theemi skrev 2015-11-25 22:15:04 följande:

Hur gamla är era barn nu? Skönt för dem oavsett att slippa flytta så långt kan jag tänka mig!

Hur går det för er, händer det fortf inte så mycket?

Har ni någon tidsplan angående när ni hoppas kunna börja bygga och så?

Barnen är 11 och 7. Anledningen till att vi köpte tomt just på den platsen är just för att de ska slippa byta skola. Hade vi inte tänkte på dem hade vi köpt en betydligt billigare tomt. 3,2 miljoner är verkligen max för oss.
    Men barnen är ju det viktigaste man har. Vi trivs också väldigt bra i området. Vi inväntar nu att någon ska stycka. Det juridiska är klart. Även bygglov är inskickat.
  • gbgumman

Det ska bli spännande att se vad vårt hus blir värderat till. Det säljs ett nybyggt hus nu på samma gata men med sämre läge. Det ligger ute för 1,5 miljon mer än vad vårt kommer att kosta. Kanske blir det en bra affär.

• gbgumman
    theemi skrev 2015-11-29 10:09:08 följande:
    Så tråkigt när det är åt det hållet :/ ska man bo i huset så spelar det väl inte lika stor roll, men är ju inte kul med de högre räntorna.. Men banken gick med på det iaf?

Var bor ni i landet, ett sätt att spara in pengar på är att åka och handla i Polen, tex på Ikea, men de har även byggvaruhus med bra priser.. Vi ska nog ta en tur dit, vårt kök blir Ikea, så om vi köper det i Polen istället så blev det ca 10 000 billigare, men garanti och byta fungerar ändå i Sverige.. Så passar man på att köpa lite annat också så kan man säkert spara 20 000 iaf, måste kolla upp vad själva resan kostar bara, men blir nog inte så farligt mycket.. Ett tips bara! :)
    Nä ska man bo där länge spelar det inte så stor roll. Det huset jag pratar om är byggt för att sälja. Vi var med och buda på tomten före vi köpte vår. Inte för att har någon betydelse men jag tycker det är lite fult. Vi behövde verkligen detta hus eftersom vi bygger generationsboende (mina föräldrar behöver hjälp och vi behöver deras hjälp) och då känns det surt att någon köper på spekulation. Vårt projekt kommer bli dyrt. 7,5 miljon. Och det är nog max med tanke på insats och inkomster. Detta hus säljs nu för 8,8 miljoner. Det hade vi INTE haft råd med. Vet inte varför det grämer mig men jag har svårt för giriga människor.
  • gbgumman
    theemi skrev 2015-11-29 11:39:54 följande:

Jag tycker också att det är lite tråkigt när folk bygger för att sälja, det är 5-6 hus på vår gata som också har byggts och sen sålts direkt.. Tycker det är lite tråkigt, även om det är bra för vår del, eftersom man då får en bättre koll på vad vårt hus kommer vara värt när det är färdigt (tror det kommer vara värt mer än förhandsvärderingen). Men då är det som tur var ingen av de tomterna som vi var intresserade av.. (var egentligen bara två andra vi hade kunnat tänka oss, men där har/ska de bygga för att bo..)

Det är ju onekligen dyrt, men det är ju så i gbg (som jag antar att du bygger i med tanke på ditt nick) Vi bygger ju 3,5 mil från gbg (korsvägen) här är ju priserna mer humana.. Men ja, tråkigt med giriga människor =/

Kul med generationsboende, det känns inte så vanligt nu för tiden?
    Vi bor ju i ett litet hus på svärföräldrarnas gård nu, och det är ju onekligen skönt att ha dem så nära.. Men alldeles för litet för oss nu, därav att vi bygger..

Hehe nä mitt nick har helt annan anledning. Vi bygger i Stockholms län.
  • gbgumman

Fast min man kommer från gb. Nu fick det en betydelse till.

• gbgumman

Är det någon som planerar köksö?

Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.