• gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej
    I morgon skriver vi kontrakt på vår tomt. Nu ska vi börja bygga hus. Vi kommer välja totalentreprenad nyckerfärdigt hus. Vi kollar mäst på Myresjöhus men är inte helt låsta. Skulle vara kul och se vad andra har valt för hus modeller och vad kostnaden har blivit.

Är det någon som vet vilka husfirmor som verkar vara de med bäst kvalité. När man googlar hittar man både solskenshistorier och varingar på alla firmor.  

• Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
  • Nincompoop
    theemi skrev 2015-12-02 11:15:37 följande:

Vi ska ha en sittdel, tror det ska vara 25-30 cm överhäng på den.

Vi kommer dock inte ha en helt fri köksö, först var tanken att vi skulle ha det, men sen flyttade vi på kaminen, så nu kommer ena kortsidan ha en vägg som kaminen ska stå mot..

Just nu är planen att köket ska se ut ungefär såhär, dock ingen vägg till höger, ville bara ha koll på hur själva köksdelen såg ut..

Till vänster på köksön så är just nu planen att en sån här vägg ska sitta:
    cdn2.cdnme.se/25594/8-3/kamin_inspiration__549347db2a6b2282d234aee0.jpg

Har inte hört med svärfar om det funkar med sån kamin dock, annars blir det en vägg med inbyggt vedfack, samt en vanlig kamin framför..

Ser bra ut! Ska det vara ett vardagsrum då till vänster? Eller vad finns på kamins sida?
  • Nincompoop

Vi har inte riktigt bestämt hur stor köksön ska vara eller om det ska innefatta en sittdel. Det vore ju skönt om vi kunde bestämma oss snart då det påverkar eldragningen. Vill nämligen ha en lampa ovanför ön. Eventuellt.... *velpanna*

• gbgumman
    Nincompoop skrev 2015-12-02 16:38:53 följande:

Har du någon bild?

Provar
  • theemi

Verkar inte gå att ladda upp via mobilen, men ja, det ska vara vardagsrum på den sidan.. :)

Nu när jag ser bilden så klurar jag lite på om köksön blir för stor, kanske ska korta av den och ha så att det blir en ö istället.. Haha, är allmänt kluven när det gäller köket som ni märker.. Får ta och planera det med mannen i helgen..

Tycker ert kök ser bra ut! Är det en dörr där bredvid ugn/microskåpet?

Sant, sånt kan ju vara bra att tänka på också, så vi behöver nog spika köket innan augusti iaf, haha..

• Nincompoop
    theemi skrev 2015-12-02 19:08:32 följande:

Verkar inte gå att ladda upp via mobilen, men ja, det ska vara vardagsrum på den sidan.. :)

Nu när jag ser bilden så klurar jag lite på om köksön blir för stor, kanske ska korta av den och ha så att det blir en ö istället.. Haha, är allmänt kluven när det gäller köket som ni märker.. Får ta och planera det med mannen i helgen..

Tycker ert kök ser bra ut! Är det en dörr där bredvid ugn/microskåpet?

Sant, sånt kan ju vara bra att tänka på också, så vi behöver nog spika köket innan augusti iaf, haha..

Mellan bänken där hällen är och ugnen så är en öppning, lite bredare än en dörr ut till hallen. Hitom kyl och frys är det en öppet till vardagsrum/sällskapsdel som i sin tur också har öppet till hallen.
  • Nincompoop
    gbgumman skrev 2015-12-02 18:54:50 följande:
    Jag gillar det! Håller med det du säger angående hällen den passar bäst där! Är det en ho också på ön?
  • Nincompoop

För att bättre förstå planlösningen:

Köksön kommer dock vara på andra ledden, inte som på ritningen.

• gbgumman
    Nincompoop skrev 2015-12-02 19:27:44 följande:
    Jag gillar det! Håller med det du säger angående hällen den passar bäst där! Är det en ho också på ön?
    Ja jag hört att det är lag på det om man har häll men vet ej om det är sant.
  • Nincompoop
    gbgumman skrev 2015-12-02 19:46:21 följande:
    Ja jag hört att det är lag på det om man har häll men vet ej om det är sant.
    Om inte annat så är det ju otroligt smidigt att ha det så ;)
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.