Nincompoop skrev 2015-11-23 17:18:47 följande:
Jag vet faktiskt inte när vi kan flytta in. Hur lång tid tar det att bygga ett hus? Jag har ingen aning. När planerar ni att flytta in?
Vi kommer nog anlita bort en del, till exempel takläggning och att sätta in fönster, men jag vet inte riktigt hur mycket än. Det beror på hur bra offerter vi kan få. Vi kommer nog ta lite hjälp från släkten också. Vi har verkligen noll erfarenhet av ett sådant här projekt! (Hur ska detta gå?)
Vi har ju turen att ha svärfar som expert, han har sagt att vi borde kunna flytta in innan jul, så får vi väl se.. Hoppas på det iaf, gärna tidigare så klart! Beror väl på om vi flyttar in innan övervåningen är klar eller inte..
Vi köper huset stomrest (finns visst olika definitioner av det) men då är det helt färdigt på utsidan förutom målning, dvs tätt och isolerat, inklusive fönster och tak.
Så vi ska göra allt på insidan själva, fast vissa saker hyr vi ju in så klart, som vvs och så.. Elen ska vår bästa vän fixa, vi kommer dock köpa det via hans jobb, men kommer få ett större/mer avancerat paket än det ordinarie. =)
Det låter spännande, har ni renoverat andra hus eller lägenheter tidigare?
Vi har inte fixat något sånt alls, så förlitar oss väldigt mycket på att svärfar ska hjälpa oss och visa hur saker ska göras.. Han är gammal snickare, men nu jobbar han bland annat som arkitekt =)