• gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej
    I morgon skriver vi kontrakt på vår tomt. Nu ska vi börja bygga hus. Vi kommer välja totalentreprenad nyckerfärdigt hus. Vi kollar mäst på Myresjöhus men är inte helt låsta. Skulle vara kul och se vad andra har valt för hus modeller och vad kostnaden har blivit.

Är det någon som vet vilka husfirmor som verkar vara de med bäst kvalité. När man googlar hittar man både solskenshistorier och varingar på alla firmor.  

• Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
  • Nincompoop
    gbgumman skrev 2015-09-28 22:24:26 följande:
    Att lägga upp fasaden. Fattar inte tror jag bifogar men den följer inte med.

Med huset går det bara trögt. F-n vad Lantmäteriet är långsamt.
    Du har nu postat flera inlägg med bilder på fasader, så jag kan se dem i alla fall. :)
  • Nincompoop
    gbgumman skrev 2015-09-28 22:24:26 följande:
    Att lägga upp fasaden. Fattar inte tror jag bifogar men den följer inte med.

Med huset går det bara trögt. F-n vad Lantmäteriet är långsamt.
    Väntar du på något från Lantmäteriet? 
  • gbgumman
    Nincompoop skrev 2015-09-29 14:58:37 följande:
    Du har nu postat flera inlägg med bilder på fasader, så jag kan se dem i alla fall. :)
    Skumt ser dem inte. Ska inte göra det mer. Använder bara telefonen. Måste vara något fel för jag ser era. Hum...
  • gbgumman
    Nincompoop skrev 2015-09-29 15:00:05 följande:
    Väntar du på något från Lantmäteriet? 
    Tomten ska styckas eller delas som det också kallas. Tar tydligen minst fyra månader. Vi har dock fått reda på att vi kan ansöka om bygglov innan delningen är klar. Nu väntar vi på nybyggnadskarta. Bör komma nästa vecka.
  • Nincompoop
    gbgumman skrev 2015-09-29 15:35:07 följande:
    Tomten ska styckas eller delas som det också kallas. Tar tydligen minst fyra månader. Vi har dock fått reda på att vi kan ansöka om bygglov innan delningen är klar. Nu väntar vi på nybyggnadskarta. Bör komma nästa vecka.
    Spännande! Då verkar bollen vara i rullning ändå. :)
  • gbgumman
    Nincompoop skrev 2015-09-29 19:30:43 följande:
    Spännande! Då verkar bollen vara i rullning ändå. :)
    Tack behöver positiva svar. Ligger på Lantmäteriet och ansökan har legat där i tre månader nu. Ska börja ringa varannan vecka.
  • gbgumman

Nu kom nybyggnadskartan
    Den kostar 10 000kr
    Sedan ska man betala 30 000kr för att leverantören ska på börja arbetet med ens hus dvs söka bygglov m.m. En kostnad som är med i kalkylen med alltså inte går att låna till innan bygglovet gått igenom.
    Sedan ska vi betala 50 000kr för själva bygglovet. Som inte heller går att låna till.
    Suck 90 000kr utan att något hänt.
    Jaja det är väl som det är. Bara och betsla. Hur känner ni andra med dessa "innannågothäntkostnader".
    Naiv som jag varit så trodde jag de ingick i byggkrediten. Men men tur att man har en del undanstoppat.

• Nincompoop
    gbgumman skrev 2015-10-03 09:02:30 följande:

Nu kom nybyggnadskartan
    Den kostar 10 000kr
    Sedan ska man betala 30 000kr för att leverantören ska på börja arbetet med ens hus dvs söka bygglov m.m. En kostnad som är med i kalkylen med alltså inte går att låna till innan bygglovet gått igenom.
    Sedan ska vi betala 50 000kr för själva bygglovet. Som inte heller går att låna till.
    Suck 90 000kr utan att något hänt.
    Jaja det är väl som det är. Bara och betsla. Hur känner ni andra med dessa "innannågothäntkostnader".
    Naiv som jag varit så trodde jag de ingick i byggkrediten. Men men tur att man har en del undanstoppat.

Vad menar du med att det inte går att låna till? 

Vi har betalat arkitekten och tomten innan vi öppnat något kreditiv men vi tänker ju inte söka bygglov förrän banken har godkänt byggnadskreditivet. (Vilket vi får besked om på måndag.) 
  • gbgumman
    Nincompoop skrev 2015-10-03 10:19:10 följande:
    Vad menar du med att det inte går att låna till? 

Vi har betalat arkitekten och tomten innan vi öppnat något kreditiv men vi tänker ju inte söka bygglov förrän banken har godkänt byggnadskreditivet. (Vilket vi får besked om på måndag.) 
    Kan vara så att jag inte har hundra koll. Men som jag fatta det så kan inte byggkrediten börja gälla innan bygglovet är klart och det är inte klart innan vi betalt det. Tomten är betald och klar. Vi har dock ett lånelöfte från banken. Deras enda krav var att vi hade våra lönekonton hos dem. På mitt hudkonto finns dessa summor men jag hade tänkt nig nya möbler. . Men men bara och spara mer.
  • gbgumman

När jag prata med Lantmäteriet så trodde de att snart skulle få en lantmätare tilldelat oss. Jag avslutade samtalet med att jag ringer tillbaka om två veckor (12 okt). De sa att det gick bra så jag tolka det som att det kan finnas mer info då.

Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.