• gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej
    I morgon skriver vi kontrakt på vår tomt. Nu ska vi börja bygga hus. Vi kommer välja totalentreprenad nyckerfärdigt hus. Vi kollar mäst på Myresjöhus men är inte helt låsta. Skulle vara kul och se vad andra har valt för hus modeller och vad kostnaden har blivit.

Är det någon som vet vilka husfirmor som verkar vara de med bäst kvalité. När man googlar hittar man både solskenshistorier och varingar på alla firmor.  

• Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
  • gbgumman
    tystlängtan skrev 2015-07-22 18:43:08 följande:
    Vi kommer i första hand spara ihop till att fixa färdigt allt med huset, vilket kommer ta några år. Vi köper 1,5-planshus med oinredd övervåning, så den kommer kosta några hundratusen att inreda, sedan vill vi ha altan/uterum, en bil till och så kommer vi nog inte ha råd att fixa allt med trädgården direkt som vi vill, utan kanske bara så gräs så fort som möjligt.

Vi kommer vid inflytt ha ca 100 000 kr i buffert, den tänker vi så snabbt som möjligt bygga på (till mellan 300 000 - 500 000 kr) när vi är klar med det jag skrev ovan. Först därefter kommer vi nog sätta av någon form av underhålls-/renoveringssparande och då blir det nog ungefär i samma storlek som ni, dvs runt 3000 kr/mån. Men det dröjer nog kanske 10 år innan vi är där (men har då förhoppningsvis en ganska rejäl buffert istället att ta av om det krisar).

Driftkostnaderna tror jag kommer ligga ganska lågt för ett nybyggt hus, men har räknat med 4000 kr/mån för att vara på den säkra sidan. Tror dock inte att det kommer bli mer än runt 2500 kr/mån eller så. Det står i våra papper att det beräknas gå åt ca 8000 kWh/år i elförbrukning, men jag räknar hellre högt och blir glatt överraskad än tvärt om.
    Tack för info. Jag hoppas hela huset med altan m.m. blir klart direkt.

Idag sålde vi den ena bostadsrätten. Så nu finns pengar att betala tomten. Skönt att ett av många steg är klart. Pust. I natt kan jag nog sova lite bättre.
  • Studentpappa
    gbgumman skrev 2015-07-22 19:40:05 följande:
    Tack för info. Tänker också så att om inget behövs göras så kan man använda de till annat.

Torpargrund känns lite tufft. Vill ha platta med mattenburen golvvärme i hela plattan. Så man slipper element i väggen.
    Absolut, vi sparar såklart men inte specifikt till reparationer av huset. Jag kan inte komma på någonting som helt plötsligt bara kan gå sönder som vi inte kan lösa. Bergvärmepumpen klarade iofs inte det senaste strömavbrottet, jävla skitgrejer den är två år gammal. Men det är 6 års garanti på den så det är inte hela världen, men oavsett så går det mesta på den att byta och kompressorn är väl dyrast och ligger på ca 20 tkr. En helt ny pump ca 50 tkr. Men jag har planer på dubbelgarage och en inglasad utbyggnad för vår/höst. Det är ju inte heller gratis så det är lika bra att planera långt i förväg. 

Det är inget problem att ha golvärme med torpargrund även om det kanske är bättre med platta, det har jag inga siffror på. En annan sak som förmodligen är bättre med platta är iaf om man bygger ett plan, att golvet är stumt om man vill ha klinkers. Vi har torpargrund och jag är en aning skeptisk till att ha klinkers då huset rör sig (förmodligen). Men annars är torpargrunden billigare om man vill bygga stort i ett plan, tror nog det var därför man valde det till vårt hus 165+40 kvm i ett plan. Men om jag hade fått välja gratis hade jag förmodligen valt platta också
  • Harmagedon

De borde inte spela någon roll vilken husleverantör ni väljer om ni kan ha platta på mark eller inte. Däremot kan tomtens beskaffenhet göra att det blir en väldigt stor skillnad i kostnad.

• gbgumman
    Harmagedon skrev 2015-07-23 10:16:49 följande:

De borde inte spela någon roll vilken husleverantör ni väljer om ni kan ha platta på mark eller inte. Däremot kan tomtens beskaffenhet göra att det blir en väldigt stor skillnad i kostnad.

Vi får se vad husleverantören säger. Vi ska börja kolla på det efter semestern. Vi tänkte åka kolla lite på visningshus i slutet på aug.
  • gbgumman

Hej
    Särskilt hej till tystlängtan
    Sitter i varmt Grekland och känner att jag bara vill hem och börja jobba på husplanerna. Men det är inte mycket man kan göra ändå och det var nog bra att vara här för oftast tänker jag på annat.
    Surfar inredning m.m. Som en tok. Vet inte hur husets planlösning kommer att bli men har mina aningar. Men vill komma fram till vilken stil jag vill ha.
    En fråga. Om man vill frångå det tapeter, klinker som ingår. Hur gör man då? Vet att det kostar extra men hur gör man. Köper man själv eller säger man hur man vill ha det. Funderar på att bara göra vita väggar och själv tapetsera om några väggar. Känns lite bökigt dock.

• tystlängtan
    gbgumman skrev 2015-08-09 08:28:22 följande:

Hej

Särskilt hej till tystlängtan

Sitter i varmt Grekland och känner att jag bara vill hem och börja jobba på husplanerna. Men det är inte mycket man kan göra ändå och det var nog bra att vara här för oftast tänker jag på annat.

Surfar inredning m.m. Som en tok. Vet inte hur husets planlösning kommer att bli men har mina aningar. Men vill komma fram till vilken stil jag vill ha.

En fråga. Om man vill frångå det tapeter, klinker som ingår. Hur gör man då? Vet att det kostar extra men hur gör man. Köper man själv eller säger man hur man vill ha det. Funderar på att bara göra vita väggar och själv tapetsera om några väggar. Känns lite bökigt dock.

Jag vet egentligen inte, men verkar rimligast att de bara lämnar det vitt och låter er göra det själva om det inte är något som finns bland deras valbara alternativ. Det är dock bara en gissning, är nog säkrast att fråga din kontakt på husfirman om du vill ha ett säkert svar. Ni behöver ju ändå prata med honom om ni ska "avbeställa" det som ingår, så det är väl egentligen lika bra att fråga i samma veva hur ni löser det. Hur det fungerar på Älvsbyhus som vi har vet jag inte heller, vi har inte kommit så mycket längre än kontraktskrivning och bygglovsansökan än.
  • Sockervaddspinnen

Betala de för att göra det.

När huset står klart vill ni väl bara kunna flytta in? Det är väl därför ni köper ett nyckelfärdigt hus? Inte för att börja tapetsera, måla, lägga golv, osv.

• gbgumman
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-09 09:47:08 följande:

Betala de för att göra det.

När huset står klart vill ni väl bara kunna flytta in? Det är väl därför ni köper ett nyckelfärdigt hus? Inte för att börja tapetsera, måla, lägga golv, osv.

Jo det kan jag tänka mig men är rädd att de inte gör som jag vill. Inte väljer den jag sagt. När vi haft hantverkare så hat jag åkt och köpt tapeten eller kaklet själv och gett dem. Då vet jag det blir rätt. De har valt arbetsmaterial. Har hört att man knappt får vistas på tomten medan de bygger. Något med försäkringar m.m.
    Nu den 16 ska vi titta på ett hus vi tror kommer likna vårt utsidan iaf. Ska luska lite.
  • KaSaM

Man kan välja bort det mesta i tapeter och dylikt från många hustillverkare, dock brukar inte avdragen vara så höga då de har bra avtal med varje leverantör. Ibland kan det bli betydligt dyrare att köpa in material själv.

• gbgumman
    KaSaM skrev 2015-08-09 15:22:56 följande:

Man kan välja bort det mesta i tapeter och dylikt från många hustillverkare, dock brukar inte avdragen vara så höga då de har bra avtal med varje leverantör. Ibland kan det bli betydligt dyrare att köpa in material själv.

För mig är det viktigt att det blir rätt tapet. Lite noga med sådant.
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.