gbgumman skrev 2015-07-22 19:40:05 följande:
Tack för info. Tänker också så att om inget behövs göras så kan man använda de till annat.
Torpargrund känns lite tufft. Vill ha platta med mattenburen golvvärme i hela plattan. Så man slipper element i väggen.
Absolut, vi sparar såklart men inte specifikt till reparationer av huset. Jag kan inte komma på någonting som helt plötsligt bara kan gå sönder som vi inte kan lösa. Bergvärmepumpen klarade iofs inte det senaste strömavbrottet, jävla skitgrejer den är två år gammal. Men det är 6 års garanti på den så det är inte hela världen, men oavsett så går det mesta på den att byta och kompressorn är väl dyrast och ligger på ca 20 tkr. En helt ny pump ca 50 tkr. Men jag har planer på dubbelgarage och en inglasad utbyggnad för vår/höst. Det är ju inte heller gratis så det är lika bra att planera långt i förväg.
Det är inget problem att ha golvärme med torpargrund även om det kanske är bättre med platta, det har jag inga siffror på. En annan sak som förmodligen är bättre med platta är iaf om man bygger ett plan, att golvet är stumt om man vill ha klinkers. Vi har torpargrund och jag är en aning skeptisk till att ha klinkers då huset rör sig (förmodligen). Men annars är torpargrunden billigare om man vill bygga stort i ett plan, tror nog det var därför man valde det till vårt hus 165+40 kvm i ett plan. Men om jag hade fått välja gratis hade jag förmodligen valt platta också