• gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej
    I morgon skriver vi kontrakt på vår tomt. Nu ska vi börja bygga hus. Vi kommer välja totalentreprenad nyckerfärdigt hus. Vi kollar mäst på Myresjöhus men är inte helt låsta. Skulle vara kul och se vad andra har valt för hus modeller och vad kostnaden har blivit.

Är det någon som vet vilka husfirmor som verkar vara de med bäst kvalité. När man googlar hittar man både solskenshistorier och varingar på alla firmor.  

• Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
  • gbgumman
    Asjak skrev 2015-09-02 13:38:45 följande:

Åh villen kul tråd, ska skriva mer när ja hinner.

Vi ska också bygga med Älvsbyhus och våra bygglovs handlingar ligger nu hos kommunen.

Kul då har ni kommit längre än vi. Vi har inte ens fått tillträde till tomten. Men vi hoppas vi får det i nov. Just nu försöker vi göra allt förarbete. Jag googlar mest inredning. . Dessutom försöker jag spara pengar så jag kan köpa allt fint jag vill ha sen. Har även bokat ett loppis bord då vi kommer få mindre förvaring i nya huset även om ytorna är större.
  • Nincompoop

Vi har i veckan fått ett första utkast från arkitekten, det känns riktigt kul! Vi hade redan innan en ganska klar bild av vad vi ville ha men hon har visst gjort några förbättringar också. Vi ska ändra på några småsaker men är egentligen supernöjda med resultatet. När vi har ritningarna klara så gäller det att få ihop en kalkyl på vad allt kan kosta. Vi har en ungefärlig kalkyl men med ritningar så kan man ju fråga efter offerter istället för att gissa sig fram. :)

• Asjak
    gbgumman skrev 2015-09-02 16:50:10 följande:

Kul då har ni kommit längre än vi. Vi har inte ens fått tillträde till tomten. Men vi hoppas vi får det i nov. Just nu försöker vi göra allt förarbete. Jag googlar mest inredning. . Dessutom försöker jag spara pengar så jag kan köpa allt fint jag vill ha sen. Har även bokat ett loppis bord då vi kommer få mindre förvaring i nya huset även om ytorna är större.

Vilket hus har ni valt?

Har ni valt något garage till?

Vi hyr ett litet hus på landet nu på 50 kvm så vi längtar till mer utrymme :)

Speciellt då dottern började gå för 5 veckor sedan och kräver lite mer plats!

Vi ska bygga ett Tyr och deras största fristående garage på en tomt som är 1400 kvm och ligger på landet den också.
  • gbgumman

Mälarholm från Götenehus hoppas vi att det blir. Vi får se lite länge fram.

• theemi

Vilken rolig tråd! :D

Vi ska också bygga hus, vi hade tänkt att bygget skulle ha börjat i maj, men livet kom emellan, så nu hoppas vi kunna börja bygga i höst. Har varit förbi området där vi ska bygga flera gånger, då vi valde förskola till vår dotter 200m därifrån så att hon skulle slippa byta förskola.. Man blir ju inte mindre sugen på att sätta igång med bygget när det ploppar upp nya hus där!

Vi har ritat ett eget hus, som svärfar som är arkitekt har fått kika över ritningarna på för att det ska funka med bärighet och så.

Det lutar åt att vi bygger ett stomrest hus och gör ganska mycket själva på insidan.

Det som står på agendan härnäst är att göra en ordentlig kalkyl och gå till banken.

Vi har väntat på att min man ska få sitt kontrakt på postdoc-tjänsten som han får nu efter sin doktorsexamen, så hoppas att allt går vägen nu så att vi kan sätta igång!

• bebba83

Hoppar också på här! Om allt går så står vårt hus klart i feb/mars passar perfekt eftersom vi får tillökning nu i november. Allt är klart så nu väntar vi bara på bygglov. Läste på löpsedeln häromdagen att kön har aldrig vart längre för bygglov och att vissa får vänta många månader. Hoppas verkligen inte att så är fallet! Tomten är betald 10 % till bygglovet gått igenom sen är det bara att tuta och köra! Vi ska ha en villa Eksjö från smålandsvillan där man inreder övervåningen själv. För en familj med många barn passar det bra hur går det för er andra? Tack för tipset gbgumman, denna tråden verkar ju kanon!!

• Nincompoop
    theemi skrev 2015-09-02 23:14:17 följande:

Vilken rolig tråd! :D

Vi ska också bygga hus, vi hade tänkt att bygget skulle ha börjat i maj, men livet kom emellan, så nu hoppas vi kunna börja bygga i höst. Har varit förbi området där vi ska bygga flera gånger, då vi valde förskola till vår dotter 200m därifrån så att hon skulle slippa byta förskola.. Man blir ju inte mindre sugen på att sätta igång med bygget när det ploppar upp nya hus där!

Vi har ritat ett eget hus, som svärfar som är arkitekt har fått kika över ritningarna på för att det ska funka med bärighet och så.

Det lutar åt att vi bygger ett stomrest hus och gör ganska mycket själva på insidan.

Det som står på agendan härnäst är att göra en ordentlig kalkyl och gå till banken.

Vi har väntat på att min man ska få sitt kontrakt på postdoc-tjänsten som han får nu efter sin doktorsexamen, så hoppas att allt går vägen nu så att vi kan sätta igång!

Så har vi också tänkt göra, även om vi inte ritat helt själva utan gått till en arkitekt med våra idéer. Det blir stomrest för oss också och sedan massa jobb med insidan. 
  • Nincompoop

Förstå min förvåning när jag i helgen åkte förbi tomten och såg att gräset var klippt och att det står "traktorägg" där. Nu förstår jag varför tomten inte är överväxt av buskar och sly, det när ju någon som klipper gräset! Det var ganska rediga traktorspår men det gör ju egentligen inget eftersom vi ändå ska höja tomten.

• Nincompoop

Ja, nu börjar det bli något. Ritningarna är klara. Nu ska vi bara göra klart vår produktionskostnadskalkyl, gå till banken och hoppas på det bästa. 

Tankar och åsikter om fronten på huset?

• gbgumman
    Nincompoop skrev 2015-09-27 14:44:13 följande:

Ja, nu börjar det bli något. Ritningarna är klara. Nu ska vi bara göra klart vår produktionskostnadskalkyl, gå till banken och hoppas på det bästa. 

Tankar och åsikter om fronten på huset?

Det är mycket olikt vårt hus. Smaken är ju som baken. Många tycker vår moderna/funkis hus (som vi vill ha) är fult. Jaja bara man är nöjd själv. Men om jag ändå ska säga någon så är det detta.
    + fint med yttre taket
    - lite små fönster. Det ger så lite ljus.

Sedan gillar jag inte spröjs.
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.