• gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej
    I morgon skriver vi kontrakt på vår tomt. Nu ska vi börja bygga hus. Vi kommer välja totalentreprenad nyckerfärdigt hus. Vi kollar mäst på Myresjöhus men är inte helt låsta. Skulle vara kul och se vad andra har valt för hus modeller och vad kostnaden har blivit.

Är det någon som vet vilka husfirmor som verkar vara de med bäst kvalité. När man googlar hittar man både solskenshistorier och varingar på alla firmor.  

• Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
  • tystlängtan
    Asjak skrev 2015-11-02 13:05:59 följande:

I fredags kom äntligen godkännandet av bygglovet på mejlen, tio minuter senare hörde älvsbyhus av sig och frågade om vi ville tidigare lägga inflytten från v 35 till v 10 istället då dom fått ett avhopp....JAAAAA tack!!

Så nu jklar drar det igång på riktigt med att välja golv och tapeter mm :)

Vad kul, grattis! Vi har också fått bygglovet klart och håller också på att kolla på tapeter och golv och så. Imorgon ska vi träffa vår kontakt på Älvsbyhus och se över vilka tillval man göra m.m. Ska bli riktigt roligt!
    Nincompoop skrev 2015-11-02 17:23:05 följande:

Va roligt! 

Vi har precis fått avslag på bygglovet och håller på att fixa nya ritningar. Bye bye takkupor, nu blir det ett enklare hus. Lite nedslående, men det känns ändå bra! :) Det kommer ju bli lite billigare då också. :)

Nej, vad segt! Bra att du väljer att se det positiva i det iaf.
  • gbgumman
    Va roligt! 

Vi har precis fått avslag på bygglovet och håller på att fixa nya ritningar. Bye bye takkupor, nu blir det ett enklare hus. Lite nedslående, men det känns ändå bra! :) Det kommer ju bli lite billigare då också. :)
    Oj va trist
    Här går det fortfarande trögt. Ligger på Lantmäteriet. Kan ta upp till 5 månader extra. så segt. Vet inte vad jag ska ta mig till. Gråter snart. Vi som fixat det så bra. Vi vill sälja i vår och hittat alternativ bostad och allt. Men vågar inget.
  • Asjak

Va roligt! 

Nej vad tråkigt när det blir så :(

Gbgumman väntan är olidlig så jag förstår er!! Vi väntade sedan 2 mars i år.

Tystlängtan vilket hus ska ni bygga?

Vi ska på tillvals möte på tisdag och fick katalogerna i onsdags.

Jobbar över nästan varje dag och ska jobba extra hela helgen och har en 16 månaders flicka, så ja försöker hitta en lucka till att kolla tapeter :)

Livet är så underbart!
  • tystlängtan
    Asjak skrev 2015-11-05 21:56:42 följande:

Nej vad tråkigt när det blir så :(

Gbgumman väntan är olidlig så jag förstår er!! Vi väntade sedan 2 mars i år.

Tystlängtan vilket hus ska ni bygga?

Vi ska på tillvals möte på tisdag och fick katalogerna i onsdags.

Jobbar över nästan varje dag och ska jobba extra hela helgen och har en 16 månaders flicka, så ja försöker hitta en lucka till att kolla tapeter :)

Livet är så underbart!

Vi ska bygga ett Höner, ni då?
  • gbgumman

Idag blir det kanske kontraktsskrivning. Alltid något. Som tur är kan man söka bygglov utan att äga tomten. Därför kan Lantmäteriet och kommunen jobba parallellt så de blir klara samtidigt.

• Asjak
    tystlängtan skrev 2015-11-05 22:21:47 följande:

Vi ska bygga ett Höner, ni då?

vi ska bygga ett Tyr och dubbelgarage.
  • Asjak

Så idag har vi haft möte med älvsbyhus och gjort våra tillval och skickat in fabriksordern. Nu är leveransen ändrad igen och vårt hus kommer v 3 och inflytt kommer vara v 5.

Så nu har vi en hel del att göra då vi valt bort vitvaror,innergolv samt tapeter.

Vi måste köpa in detta innan huset är på plats så att vi kan starta direkt vi får tillgång.

Så idag sa vi även upp hyres huset.

Detta går nästan lite väl fort just nu :)

• gbgumman
    Asjak skrev 2015-11-10 21:18:15 följande:

Så idag har vi haft möte med älvsbyhus och gjort våra tillval och skickat in fabriksordern. Nu är leveransen ändrad igen och vårt hus kommer v 3 och inflytt kommer vara v 5.

Så nu har vi en hel del att göra då vi valt bort vitvaror,innergolv samt tapeter.

Vi måste köpa in detta innan huset är på plats så att vi kan starta direkt vi får tillgång.

Så idag sa vi även upp hyres huset.

Detta går nästan lite väl fort just nu :)

Bättre fort än att inget alls händer (vad vi vet). Vi kan logga in på Lantmäteriet och kolla hur det går men förstår inte riktigt. Dock har vi skrivit ett första kontrakt så bygglov skickas in. Alltid något.
  • Asjak
    gbgumman skrev 2015-11-10 21:23:29 följande:

Bättre fort än att inget alls händer (vad vi vet). Vi kan logga in på Lantmäteriet och kolla hur det går men förstår inte riktigt. Dock har vi skrivit ett första kontrakt så bygglov skickas in. Alltid något.

Jo absolut, jag tyckte ovissheten var extremt jobbig men man får sätta det i perspektiv.

Vi väntar på våra lyxhus medans andra inte har tak över huvudet som det är i dagsläget.
  • gbgumman
    Asjak skrev 2015-11-12 09:57:53 följande:
    Jo absolut, jag tyckte ovissheten var extremt jobbig men man får sätta det i perspektiv.

Vi väntar på våra lyxhus medans andra inte har tak över huvudet som det är i dagsläget.
    Gud ja exakt den tanken har slagit mig med. Hade jag redan haft mitt hus och haft råd att sätta upp ett attfalls hus också hade jag gärna låtit en familj bo där. Hade känns bra. Undrar vad grannarna hade sagt.
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.