• gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej
    I morgon skriver vi kontrakt på vår tomt. Nu ska vi börja bygga hus. Vi kommer välja totalentreprenad nyckerfärdigt hus. Vi kollar mäst på Myresjöhus men är inte helt låsta. Skulle vara kul och se vad andra har valt för hus modeller och vad kostnaden har blivit.

Är det någon som vet vilka husfirmor som verkar vara de med bäst kvalité. När man googlar hittar man både solskenshistorier och varingar på alla firmor.  

• Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
  • gbgumman
    theemi skrev 2017-03-31 12:41:55 följande:

Hur går det för er alla?

Det går nog bra. Ca 40 dagar kvar till slutbesiktning. Det finns kök och golv, men inget mer. Snart kommer tapeter och kakel upp.
  • Carolinv

Hej! Undrar om någon nyligen har eller håller på att bygga med Smålandsvillan? Är sugen på ett villa Fredriskdal eller Adelöv. Någon som byggt någon av dessa modeller? Planerar att bygga i Karlskrona. Någon som kanske rentav byggt där och kan säga lite om ca priser och kostnader i månaden?

• gbgumman

Hej alla
    Nu har vi flyttat in i det mest fantastiska hus jag kan tänka mig. Love! Så fint så genomtänkt och funktionellt. Går runt i ett lyckorus och funderar på om jag verkligen förtjänar detta. Vackra fönster från golv till tak, Högt i tak, fantastisk balkong, fantastiskt kök. Vi har gnetat och sparat sedan start och inreder med möbler som passar huset perfekt. Lycklig!!! Tack för att jag kunnat skriva av mig här. Någon annan som blivit klar på sistone?

• Seven Costanza
    gbgumman skrev 2017-05-14 08:44:57 följande:

Hej alla

Nu har vi flyttat in i det mest fantastiska hus jag kan tänka mig. Love! Så fint så genomtänkt och funktionellt. Går runt i ett lyckorus och funderar på om jag verkligen förtjänar detta. Vackra fönster från golv till tak, Högt i tak, fantastisk balkong, fantastiskt kök. Vi har gnetat och sparat sedan start och inreder med möbler som passar huset perfekt. Lycklig!!! Tack för att jag kunnat skriva av mig här. Någon annan som blivit klar på sistone?

Åååh va underbart, stort grattis gb! Kan verkligen föreställa mig och hoppas att vi också kommer att känna så . Vi har ju inte ens börjat ännu, men är glada för vår del ändå för vi har räknat ut att i augusti kommer vi ha sparat ihop det vi behöver för att kunna gå till banken och prata byggkreditiv, och äntligen kunna komma igång. Känns jättebra att gneta på tills dess, och sedan göra som ni och gneta på under byggtiden också för möbler och trädgårdsgrejer.

Hur lång var er väntetid dels från beställning av huset till husleverans och dels från husleverans till inflyttning? Jag känner att man blir så otålig när man väl bestämt sig och så har vissa företag så långa väntetider. Kändes processen långsam när ni var inne i den eller helt okej?
  • tystlängtan

Grattis gbgumman!

Här varade lyckan inte så länge. Vi har bott här i bara drygt ett år och för ett par veckor sedan meddelande min man att han vill skiljas. Vi har inte hunnit bygga upp tillräckligt med kapital för att någon av oss ska ha råd att bo kvar (troligtvis), så blir väl till att sälja (troligtvis med en ganska rejäl förlust) och gå tillbaka till lägenhet och inte en fin i ett bra område som vi hade förut, utan något skruttigt i något område jag egentligen inte vill bo. Inte så jag tänkte att mina barn skulle växa upp. Rynkar på näsan I 8 månader (sedan minstingen föddes) hade jag allt jag kunnat drömma om; två underbara barn, fantastisk man, ett hus jag älskar i ett område jag älskar, bra ekonomi och ett jobb som också är min hobby. Nu bara rasar allt.

• gbgumman
    Seven Costanza skrev 2017-05-14 18:39:36 följande:
    Åååh va underbart, stort grattis gb! Kan verkligen föreställa mig och hoppas att vi också kommer att känna så . Vi har ju inte ens börjat ännu, men är glada för vår del ändå för vi har räknat ut att i augusti kommer vi ha sparat ihop det vi behöver för att kunna gå till banken och prata byggkreditiv, och äntligen kunna komma igång. Känns jättebra att gneta på tills dess, och sedan göra som ni och gneta på under byggtiden också för möbler och trädgårdsgrejer.

Hur lång var er väntetid dels från beställning av huset till husleverans och dels från husleverans till inflyttning? Jag känner att man blir så otålig när man väl bestämt sig och så har vissa företag så långa väntetider. Kändes processen långsam när ni var inne i den eller helt okej?
    Minns inte hur lång tid att tog. Minns inte när vi hade avrop men jag tror det var för ca ett år sedan. Sedan så tog det några månader i kö på fabriken. Många som beställer hus. Vid lucia kom huset till tomten och den 12 maj var det dax för slutbesikting. Det är värt allt slit. är på jobbet nu men vill helst vara hemma. Nästa vecka är jag ledig bara för att få vara i ett hem.
    tystlängtan skrev 2017-05-15 12:32:50 följande:

Grattis gbgumman!

Här varade lyckan inte så länge. Vi har bott här i bara drygt ett år och för ett par veckor sedan meddelande min man att han vill skiljas. Vi har inte hunnit bygga upp tillräckligt med kapital för att någon av oss ska ha råd att bo kvar (troligtvis), så blir väl till att sälja (troligtvis med en ganska rejäl förlust) och gå tillbaka till lägenhet och inte en fin i ett bra område som vi hade förut, utan något skruttigt i något område jag egentligen inte vill bo. Inte så jag tänkte att mina barn skulle växa upp. Rynkar på näsan I 8 månader (sedan minstingen föddes) hade jag allt jag kunnat drömma om; två underbara barn, fantastisk man, ett hus jag älskar i ett område jag älskar, bra ekonomi och ett jobb som också är min hobby. Nu bara rasar allt.

Fy vad jobbigt. Du som har varit så glad. Vet du varför detta kom nu. Livskris? Mycket kan man försäkra sig emot (dämpa )men inte skilsmässa. Måste kännas ruttet. Stort lycka till i framtiden. Kanske blir det inte så kasst som du målar upp det. Kram

• tystlängtan

Jag vet inte. Han hade väl förväntat sig att småbarnslivet skulle vara en dans på rosor och rosa fluffiga moln. När det tydligen inte var det är det lättare att dra än att försöka hitta gnistan och energin igen. Är så grymt arg, ledsen och besviken. Jag var verkligen himlastormande lycklig, kan inte fatta att efter 14 år ihop låter han en några månader lång svacka under bebistiden vara enda skälet till uppbrott.

Förlåt, inte meningen att dra ner stämningen här i tråden. Hoppas ni har vettigare män och fortsatt lycka till med era husbyggen.

• Seven Costanza
    gbgumman skrev 2017-05-15 14:52:30 följande:

Minns inte hur lång tid att tog. Minns inte när vi hade avrop men jag tror det var för ca ett år sedan. Sedan så tog det några månader i kö på fabriken. Många som beställer hus. Vid lucia kom huset till tomten och den 12 maj var det dax för slutbesikting. Det är värt allt slit. är på jobbet nu men vill helst vara hemma. Nästa vecka är jag ledig bara för att få vara i ett hem.

Ok det var ändå rätt snabbt tycker jag. Senast jag hade kontakt med Eksjöhus trodde de 15 månader bara i väntetid FÖRE husleverans och sedan ca 5 månaders färdigställande på tomten, så nästan två år från avrop. Så långsamt känner jag men vi ska begära in offerter från andra husföretag också. Kanske är någon snabbare och ändå med likvärdigt pris och kvalité. Underbart att höra att du är så nöjd och inspirerande att det är värt allt slit.
  • Seven Costanza
    tystlängtan skrev 2017-05-15 12:32:50 följande:

Grattis gbgumman!

Här varade lyckan inte så länge. Vi har bott här i bara drygt ett år och för ett par veckor sedan meddelande min man att han vill skiljas. Vi har inte hunnit bygga upp tillräckligt med kapital för att någon av oss ska ha råd att bo kvar (troligtvis), så blir väl till att sälja (troligtvis med en ganska rejäl förlust) och gå tillbaka till lägenhet och inte en fin i ett bra område som vi hade förut, utan något skruttigt i något område jag egentligen inte vill bo. Inte så jag tänkte att mina barn skulle växa upp.  I 8 månader (sedan minstingen föddes) hade jag allt jag kunnat drömma om; två underbara barn, fantastisk man, ett hus jag älskar i ett område jag älskar, bra ekonomi och ett jobb som också är min hobby. Nu bara rasar allt.

Så otroligt ledsamt, vilken chock! Hoppas att ni kan gå på parterapi och hitta tillbaka till varandra men annars att du finner styrkan att ta dig igenom detta. Två underbara barn har du med dig genom hela livet i alla fall, stor kram.
  • tystlängtan
    Seven Costanza skrev 2017-05-15 23:52:03 följande:

Så otroligt ledsamt, vilken chock! Hoppas att ni kan gå på parterapi och hitta tillbaka till varandra men annars att du finner styrkan att ta dig igenom detta. Två underbara barn har du med dig genom hela livet i alla fall, stor kram.

Tack!

Vi har precis påbörjat parterapi, men han går dit i syfte att få ett så bra avslut som möjligt. Jag hoppas förstås att han ska ångra sig under tidens gång, men det verkar inte troligt. Ja, det är iaf tur att man har barnen, men känns hemskt att förlora halva deras liv också.
  • Seven Costanza
    tystlängtan skrev 2017-05-16 08:25:28 följande:

Tack!

Vi har precis påbörjat parterapi, men han går dit i syfte att få ett så bra avslut som möjligt. Jag hoppas förstås att han ska ångra sig under tidens gång, men det verkar inte troligt. Ja, det är iaf tur att man har barnen, men känns hemskt att förlora halva deras liv också.

Åh vad jag känner med dig, nästan ingen har ju det som guld och gröna skogar när barnen är sådär små... Har han själv ens tänkt på att han också förlorar halva tiden med barnen under hela deras uppväxt. Hoppas han ändrar sig och vill kämpa mer för att hålla ihop familjen och åtminstone ge dig en chans för er att förändra det han är missnöjd med, förstår att du känner dig sviken och förbannad.
  • tystlängtan
    Seven Costanza skrev 2017-05-16 09:03:03 följande:

Åh vad jag känner med dig, nästan ingen har ju det som guld och gröna skogar när barnen är sådär små... Har han själv ens tänkt på att han också förlorar halva tiden med barnen under hela deras uppväxt. Hoppas han ändrar sig och vill kämpa mer för att hålla ihop familjen och åtminstone ge dig en chans för er att förändra det han är missnöjd med, förstår att du känner dig sviken och förbannad.

Jag vet inte riktigt hur han tänker, inte han själv heller tror jag. Han försöker bara känna, vad det nu innebär...
  • Seven Costanza
    tystlängtan skrev 2017-05-16 15:39:04 följande:

Jag vet inte riktigt hur han tänker, inte han själv heller tror jag. Han försöker bara känna, vad det nu innebär...

Ok, så jobbig sits, hoppas verkligen att det löser sig.
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.