Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Aumeå skrev 2016-07-17 00:01:40 följande:

Så ni som har kanske sålt en lägenhet eller något med vinst, fundera på bygga ett eget hus.

En arkitekt kostar inte så mycket, du betalar mer i vinst till myresjö, a-hus eller någon annan tillverkare än att bygga lösvirke efter arkitekt, du får även ett kök byggt via snickeri med 700mm bänkskivor för bättre avlastning, för samma pris som ex ett tibrokök. ett helt eget kök efter din önskemål.

Mitt bästa råd är att ta arkitekt, som i mitt fall, får nära till ett rum med alla fakturor och papper som kommer när jag är företagare, dom hamnar inte på köksbordet, dom riter efter ditt liv och inte som myresjö ett hus som kan passa dom flesta, sedan får du mer betalt ifall du vill sälja, slår alla hustillverkare med ett arkitektritat hus, vinner i alla lägen. har du tonårsbarn så ritar dom även in ett liv för dom i huset. något hus tillverkare inte klarar.

Det svåra är väl inte att anlita en arkitekt, utan att välja byggare och att få ett korrekt förhandsbesked på vad det kommer kosta? Ett pakethus får man ju veta en summa och så ska den hålla, medan när man sett husbyggen med arkitekt på tv så säger de att det nästan alltid blir en hel del dyrare än vad som sagts på förhand. Vi är själva bara i startgroparna så vi har inte bestämt varken eller men jag tror att det är osäkerheten i kostnad som skrämmer bort medelinkomsttagarna från arkitektritat självständigt byggande.
  • Seven Costanza

Hejsan alla nybyggare! Vi velar mellan nybyggt och befintligt och skulle jättegärna få input från så många som möjligt just i grundfrågan: Hur bestämde ni er för att nybyggt var rätt för er istället för ett befintligt hus? Följdfrågor: Hade ni bott i hus tidigare och i så fall vilken typ av hus och hur länge? Om ni har barn, hur gamla kommer de vara när ni flyttar in i nya huset och om ni bott i hus tidigare, hur gamla var de när ni flyttade till första huset? Från vilken ålder upplevde ni att barnen "behövde" en tomt och hade riktig glädje av att bo i hus? Och slutligen: Vill ni berätta vad ni har för budget och/eller om budgeten för nybyggt blev högre än ni annars hade tänkt lägga på ett befintligt hus? Verkar budgeten hålla?

Vi har kollat Hemnet i flera år och det är sällan det dyker upp något vi vill bo i för det pris vi är beredda att ge (3,5-5 miljoner beroende på ort, storlek och standard). Om vi hittar en bra tomt för runt 1-1,5 miljon och en prisvärd hustillverkare skulle vi nog kunna få mer för pengarna med nybyggt än med ett befintligt hus.

Vi drar oss dock för att bygga eftersom det verkar ta så himla lång tid från att hitta en tomt till att kunna flytta in. Vår son kommer vara 2 år när vi som tidigast skulle kunna flytta in i ett befintligt hus om vi hittar något snabbt efter att ha fått lånelöfte. Ska vi bygga lär han väl vara minst 3-4 år när vi kan flytta in, och vi velar kring hur viktigt det är för barnet att ha en egen tomt att leka på så snabbt som möjligt (vi bor i en billig hyrestvåa med balkong nu och går ut med honom på olika ställen varje dag utan problem). Vill också ha hus för att ha mer plats, lättare att bjuda in vänner och familj samt kunna grilla och äta i trädgården. Min man tycker att vi i så fall kan leta efter ett litet billigt hus med tomt som vi kan hyra medan vi bygger, så får vi och barnet en tomt snabbt ändå, men vi har inte kollat upp detta ännu så vi vet inte hur hyresläget ser ut i vårt närområde. Ska beställa huskataloger nu under hösten och kolla läget i alla fall, så det vore jättekul att få bolla lite tankar med er som tagit steget att bygga!

• Seven Costanza
    gbgumman skrev 2016-08-23 21:06:04 följande:

Många frågor

Vi var tvungna att få större än vårt radhus av olika anledningar. Vi ville att barnen skulle gå kvar i skolan och ha nära sina vänner. Vi bestämde i vilket område vi ville bo och få hus säjs där. Men så blev en tomt till salu och därför blev det nybygge för oss.

Våra barn kommer vara 9 och 11/12 när vi flyttar in.

Jag har aldrig resonerat att barn behöver tomt. En trygg familj räcker långt. Är själv uppvuxen i lägenhet och trivdes fantastiskt i stan.

Vi vet inte om budgeten håller. Men hela projektet verkar gå loss på ca 7,5 -8 miljoner.

Var det allt?

Tack för svar! Förstår resonemanget om att vilja bo kvar i samma område, vilket flyt att ni hittade en tomt där! Så kommer det ju inte bli för oss om vi väljer att bygga men vi har förhoppningar om att få plats på fristående förskola med tillhörande F-9-skola så då kan sonen gå kvar där oavsett var vi bor.

Hur gamla var barnen ungefär när ni flyttade till radhus? Tyckte du alltså inte att det gjorde nån skillnad för barnen att de fick en egen liten tomt att gå ut på? Många har ju det som ett huvudargument för hus så det hör man ju hela tiden att barn ska ha en toopomt helst redan när de lär sig krypa. Håller dock med om att en trygg familj är viktigaste och jag tror också att det spelar in hur man som föräldrar känner inför att bo i lägenhet - vi tycker att det är helt ok än så länge och särskilt eftersom det är självvalt för att kunna bo centralt samtidigt som vi sparar mer pengar. Så det är ju inte så att vare sig vi eller barnet "lider" av att bo i lägenhet så länge.
  • Seven Costanza

Glömde några viktiga frågor som vi funderar mkt på: Hur lång tid räknar ni alla att det kommer ha tagit från att ni började leta efter tomt tills att ni kan flytta in? Håller den tidsplan som sattes upp från början eller hur mycket skiljer den sig?

Är det vanligast att leta och köpa tomt först och sedan välja hustyp efter vad man kan/får bygga på tomten? Eller tvärtom (vilket vi tänkt) att välja några hustyper först som nan gärna skulle bo i, och sedan leta efter en tomt där man får bygga något av de husen och där det passar in bra på tomten? Vi vet ungefär vilken typ av hus vi vill ha men måste ju kolla vad vi har råd med först, och vill sedan leta en tomt som passar till ett sånt hus. Såhär spontant innan vi har börjat känns typen av hus viktigare än exakt var tomten ligger, även om bostadsort och t ex solläge också är viktigt.

• Seven Costanza
    gbgumman skrev 2016-08-23 22:13:00 följande:

Det beror väl på som du skriver. För oss var läget viktigast. Vi valde ett hus som passade oss och som följde detaljplanen. (Villigt att kolla detaljplanen) följer man den är det lättare att få bygglov.

Jo såklart det beror på. Ok, kolla detaljplan, bra att veta.

Och det där med hur lång tid man ska räkna från att börja leta tomt till att kunna flytta in? Eller från att man köpt tomt till att kunna flytta in? Det är ju ca ett år sedan du startade tråden, hur länge hade ni letat tomt då och när tror ni att ni kan flytta in? Jag drar mig som sagt lite för att bygga eftersom det verkar ta så lång tid.
  • Seven Costanza

Tack tystlängtan också för ditt svar! Naivt kanske men jag trodde att man inte behövde hålla på och ringa och fixa så mkt om man väljer att bygga med en tillverkare som ska bygga upp ett helt område där man själv bara är en av många. Trodde det mesta fixade sig självt via t ex Älvsbyhus då.

Vad snabbt det gick för er! Jag blev så nedslagen för jag hittade flera tomter till salu i ett bra område (för Myresjöhus tror jag det var) men de tomterna var ju till salu nu men tillträde till tomten är inte förrän i april, sedan vet jag inte hur länge de räknar för själva bygget. Två husmodeller vi gillar är hos Eksjöhus men enligt deras kontaktperson skulle det i dagsläget ta minst 18 månader från att man bestämt att man ska ha deras hus till att man kan flytta in. Det kanske man får räkna med, men ert lät ju blixtsnabbt i jämförelse .

• Seven Costanza

Vi ska beställa huskataloger nu under hösten för att kolla lite mer på vad som finns att välja på i vår prisklass, men en sak vi funderar på som ni som bygger gärna får svara på är när i processen man börjar betala olika saker och hur det går till? Har googlat och förstått det som att man betalar i etapper men förstår inte riktigt det här med byggnadskreditiv.

Sedan undrar jag - många verkar börja betala en större summa efter stomresning, men hur lång tid tar det från stomresning av ett pakethus till inflyttning? Jag undrar helt enkelt hur lång tid innan inflyttning som man börjar betala stora månadskostnader för huset, för om vi ska bygga tänkte vi ju att det är en fördel att man kan fortsätta husspara månatligen under processen så det är ju väsentligt att veta när banken börjar vilja ha större summor av en. Om man köper tomten själv först (med lån) börjar man då betala ränta och amortering på det lånet direkt eller ingår tomten också i byggkreditivet? Är det skillnad om tomten ingick i paketet från ett husföretag alltså där man får välja tomt i ett visst område?

• Seven Costanza
    gbgumman skrev 2016-09-26 08:20:25 följande:

Hej

Tror allas resa mot huset ser olika ut. Man lär sig under tiden. Vi valde totalentreprenad och då får man vägledning. Vi har inte börjat bygga ännu så hur räkningarna kommer se ut vet jag inte riktigt ännu. Men vi har från banken fått lappar vi ska sätta på räkningarna och skicka in så dras summan från vår byggkreditiv. Vi har dock betalt massa annat smått som bygglov, planritning byggkarta, vägföreningen för transport, uppläggningsavgift till banken, conrollansvarig, lagfart, pantbrev, och tomt. Bortser man från tomten har bara de andra kostnaderna blivit ca 200 000kr Så nu är det bara huset kvar.

Ok tack - så de 200000 har ni betalt kontant direkt då alltså? Lagfart och pantbrev, var det för både tomten och huset? De pengarna har vi redan nu utöver insats och buffert så det är lugnt, betalar man då för lagfart och pantbrev direkt till den bank man ska låna av eller?

När ska ni börja bygga? Spännande!
  • Seven Costanza
    tystlängtan skrev 2016-09-26 10:30:28 följande:

Jag tror precis gbgumman att det kan vara olika, men jag kan ju berätta hur det var för vår del. Den första stora summan vi la ut för var tomten samt lagfart och pantbrev som vi betalade direkt från våra konton i samband med att vi köpte tomten. Lånet för tomten låg i vårt fall utanför kreditivet till att börja med, men bakades senare in där också. Ränta på det lånet betalade vi inte förrän kreditivet löstes och bakades därför in i kreditivet och gav en liten ofördelaktig ränta-på-ränta-effekt. Förmodligen hade vi kunnat betala räntan löpande om vi hade velat, men då det inte var så stora summor var det inget vi orkade strula med.

Några mindre betalningar från kommunen för bygglov och startbesked kom ungefär i samband med att huset började byggas och de betalade vi direkt. De flesta större betalningarna kom sedan när markarbetet hade satt igång och hade förfallodatum ungefär en månad innan huset var klart och de var för just markarbetet och huset och de betalade vi med kreditivet. Några mindre betalningar till snickarna och elektrikern som jobbade i huset efter leveransen betalade vi ungefär när huset stod klart och i några månader efter inflytt (när kreditivet var omgjort till ett bolån) kom några mindre räkningar (slutbesked och planavgift från kommunen, kontrollansvarig, besiktningsman) samt en större räkning (VA-anslutning) från kommunen.

Hm så ni slapp börja betala på lånet för tomten direkt när ni köpte den? Förstod inte riktigt varför det var valfritt. Köpte ni tomten genom husföretaget? Så ni började alltså inte betala några större summor förrän en månad före inflyttning? Det vore ju bra, isåfall skulle vi hinna spara ganska mycket mer pengar under tiden till mer buffert och till möbler och trädgård.
  • Seven Costanza
    23åring skrev 2016-12-05 07:39:14 följande:

Kul att höra att ni äntligen är igång "på riktigt"!

Någon som vill dela med sig av vad era hus kostat? Bara huset då eftersom tomt och markarbete kan skilja sig enormt mycket (skriv gärna det vid sidan av).

Eventuellt kommer det släppas kommunala tomter här under nästa år, grejen med dem är att man måste sökt bygglov inom 9månader, annars återgår tomten till kommunen. Vår tanke var annars att köpt en tomt och sedan väntat med att bygga tills vi sparat mer pengar men den idén faller då. Därför intresserad av vad andra betalt för sina hus, vi har en tanke kring hur mycket pengar vi behöver (vi vet inte exakt vad vi vill ha ännu) men intressant att höra!

Aha vad lurigt att man måste söka bygglov så snabbt, är det en standardpolicy med kommunala tomter? Är fortfarande bara i planeringsfasen själv, men mitt tips för att få veta om nybygge är görbart för er är att helt enkelt beställa hem kataloger från en massa husföretag och sedan kontakta dem ni är intresserade av och fråga om prisuppgifter. De vill oftast att man ska ange en tomt så då har jag letat upp tomter på hemnet i rätt kommun eller grannkommun och där en likvärdig tomt är ungefär det vi söker, och sedan helt enkelt angett den tomten som om den var min. Inga problem alls. En prisuppgift är ju inget bindande och det blir ju inte exakt, men man får ett hum om vad det kan kosta i det område man vill bygga.
  • Seven Costanza
    gbgumman skrev 2017-05-14 08:44:57 följande:

Hej alla

Nu har vi flyttat in i det mest fantastiska hus jag kan tänka mig. Love! Så fint så genomtänkt och funktionellt. Går runt i ett lyckorus och funderar på om jag verkligen förtjänar detta. Vackra fönster från golv till tak, Högt i tak, fantastisk balkong, fantastiskt kök. Vi har gnetat och sparat sedan start och inreder med möbler som passar huset perfekt. Lycklig!!! Tack för att jag kunnat skriva av mig här. Någon annan som blivit klar på sistone?

Åååh va underbart, stort grattis gb! Kan verkligen föreställa mig och hoppas att vi också kommer att känna så . Vi har ju inte ens börjat ännu, men är glada för vår del ändå för vi har räknat ut att i augusti kommer vi ha sparat ihop det vi behöver för att kunna gå till banken och prata byggkreditiv, och äntligen kunna komma igång. Känns jättebra att gneta på tills dess, och sedan göra som ni och gneta på under byggtiden också för möbler och trädgårdsgrejer.

Hur lång var er väntetid dels från beställning av huset till husleverans och dels från husleverans till inflyttning? Jag känner att man blir så otålig när man väl bestämt sig och så har vissa företag så långa väntetider. Kändes processen långsam när ni var inne i den eller helt okej?
  • Seven Costanza
    gbgumman skrev 2017-05-15 14:52:30 följande:

Minns inte hur lång tid att tog. Minns inte när vi hade avrop men jag tror det var för ca ett år sedan. Sedan så tog det några månader i kö på fabriken. Många som beställer hus. Vid lucia kom huset till tomten och den 12 maj var det dax för slutbesikting. Det är värt allt slit. är på jobbet nu men vill helst vara hemma. Nästa vecka är jag ledig bara för att få vara i ett hem.

Ok det var ändå rätt snabbt tycker jag. Senast jag hade kontakt med Eksjöhus trodde de 15 månader bara i väntetid FÖRE husleverans och sedan ca 5 månaders färdigställande på tomten, så nästan två år från avrop. Så långsamt känner jag men vi ska begära in offerter från andra husföretag också. Kanske är någon snabbare och ändå med likvärdigt pris och kvalité. Underbart att höra att du är så nöjd och inspirerande att det är värt allt slit.
  • Seven Costanza
    tystlängtan skrev 2017-05-15 12:32:50 följande:

Grattis gbgumman!

Här varade lyckan inte så länge. Vi har bott här i bara drygt ett år och för ett par veckor sedan meddelande min man att han vill skiljas. Vi har inte hunnit bygga upp tillräckligt med kapital för att någon av oss ska ha råd att bo kvar (troligtvis), så blir väl till att sälja (troligtvis med en ganska rejäl förlust) och gå tillbaka till lägenhet och inte en fin i ett bra område som vi hade förut, utan något skruttigt i något område jag egentligen inte vill bo. Inte så jag tänkte att mina barn skulle växa upp.  I 8 månader (sedan minstingen föddes) hade jag allt jag kunnat drömma om; två underbara barn, fantastisk man, ett hus jag älskar i ett område jag älskar, bra ekonomi och ett jobb som också är min hobby. Nu bara rasar allt.

Så otroligt ledsamt, vilken chock! Hoppas att ni kan gå på parterapi och hitta tillbaka till varandra men annars att du finner styrkan att ta dig igenom detta. Två underbara barn har du med dig genom hela livet i alla fall, stor kram.
  • Seven Costanza
    tystlängtan skrev 2017-05-16 08:25:28 följande:

Tack!

Vi har precis påbörjat parterapi, men han går dit i syfte att få ett så bra avslut som möjligt. Jag hoppas förstås att han ska ångra sig under tidens gång, men det verkar inte troligt. Ja, det är iaf tur att man har barnen, men känns hemskt att förlora halva deras liv också.

Åh vad jag känner med dig, nästan ingen har ju det som guld och gröna skogar när barnen är sådär små... Har han själv ens tänkt på att han också förlorar halva tiden med barnen under hela deras uppväxt. Hoppas han ändrar sig och vill kämpa mer för att hålla ihop familjen och åtminstone ge dig en chans för er att förändra det han är missnöjd med, förstår att du känner dig sviken och förbannad.
  • Seven Costanza
    tystlängtan skrev 2017-05-16 15:39:04 följande:

Jag vet inte riktigt hur han tänker, inte han själv heller tror jag. Han försöker bara känna, vad det nu innebär...

Ok, så jobbig sits, hoppas verkligen att det löser sig.
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.