• gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej
    I morgon skriver vi kontrakt på vår tomt. Nu ska vi börja bygga hus. Vi kommer välja totalentreprenad nyckerfärdigt hus. Vi kollar mäst på Myresjöhus men är inte helt låsta. Skulle vara kul och se vad andra har valt för hus modeller och vad kostnaden har blivit.

Är det någon som vet vilka husfirmor som verkar vara de med bäst kvalité. När man googlar hittar man både solskenshistorier och varingar på alla firmor.  

• Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
  • gbgumman

Frågade mannen och tydligen var det 1.97 även för oss. Men det bror på hur den rörliga räntan är också. Det dröjer ju innan vi börjar låna så det kan ju ändras.

• Aumeå

Jag har byggt både Trivselhus och Myresjöhus tidigare, nu går jag på en sockerbit, lite annorlunda, men byggloven har gått igenom och byggstart nu i Augusti.
    Förhandlade med många banker innan, Nordea gav 1,5% i byggcred, Länsförsäkringar vann, dom kunde skriva mig som guld kund och tryckte ner alla andra försäkringar med 40% har en bil som kostar 1500:- i månaden och med LF kunde dom försäkra den för 850:- hemförsäkringar och allt drog ner, värt för övriga och titta på i fall ni har många försäkringar.vet inte varför det blev två bilder, försökte få med planlösningen.
  • Aumeå
    Dustpuppy skrev 2016-07-03 14:54:22 följande:
    Hej igen,

Vi pratade med en arkitekt inför vår senaste flytt och han påpekade en sak som jag tror ni kan ha nytta av: Tänk vardagen i flöden, alltså vad gör ni i vilken ordning och finns det plats för det? Även: vad retar ni er på där ni bor idag?

Ex: Jag kommer hem från jobbet, låser upp ytterdörren och lägger ifrån mig datorväska och nycklarna (VAR?). Jag tar av mig skorna och ytterkläderna och ställer undan dem (VAR?).

Många av LB-hus planlösningar är inte helt praktiska i grundutförandet, det finns inte mycket plats för kläder, nycklar, skor i hallarna, tvättstugan är i ena ändan av huset och garderoberna i andra ändan (det blir mycket tvätt som ska vandra fram och tillbaka genom hela huset, t ex Optimal 133.).

De större husen, som Optimal 163, har bättre hall, men har istället minimala badrum (Optimal 143) och tvättstugan vägg i vägg med ett sovrum (både Optimal 161 och 163, ljud och vibrationer från tvätt och tork låter mycket på natten, vi gjorde det misstaget i första huset). Ytterligare en knepig sak i 163 är att båda badrummen placerats i den "privata" delen av huset, alltså den del som i H-formade hus brukar vara familjens sovrum och ett badrum och där andra badrummet är mer ett gästbadrum nära de sociala ytorna (vardagsrum, kök, hall).

Om jag köpte ett LB-hus, så skulle jag vilja sätta mig med dem och flytta runt rum och väggar, det brukar ingå arkitekthjälp hos modulhusen. Kolla om de erbjuder det (jag tror det, de kallar det för Flex).

/Dustpuppy

Du har helt rätt ! din arkitekt pratade om sanna saker, så fick även jag, ett hus som inte fungerar berättade han om, och hjälpte med planlösning och förklarade
    Tvätt stuga nära dressing room, (du slipper springa runt hela huset efter tvätt)  , hänga undan kläder vid sidan om,(inte i vägen för övriga gäster) dubbla diskmaskiner, vardagsporslinet går bara mellan maskinerna,(du plockar upp från en maskin innan middag, ner i den andra efter) fin porslin framme) egen toa(spa) en gäst toalett.högt i tak i kök och v-rum, skafferi med vin hyllor.osv.. 

Det är saker man inte tänker på som första gångs byggare, kommer sedan, bara hur barnen får en hel våning till sig själva, medans föräldrar sover som en kung med eget spa toa.

• Aumeå

Så ni som har kanske sålt en lägenhet eller något med vinst, fundera på bygga ett eget hus.
    En arkitekt kostar inte så mycket, du betalar mer i vinst till myresjö, a-hus eller någon annan tillverkare än att bygga lösvirke efter arkitekt, du får även ett kök byggt via snickeri med 700mm bänkskivor för bättre avlastning, för samma pris som ex ett tibrokök. ett helt eget kök efter din önskemål.
    Mitt bästa råd är att ta arkitekt, som i mitt fall, får nära till ett rum med alla fakturor och papper som kommer när jag är företagare, dom hamnar inte på köksbordet, dom riter efter ditt liv och inte som myresjö ett hus som kan passa dom flesta, sedan får du mer betalt ifall du vill sälja, slår alla hustillverkare med ett arkitektritat hus, vinner i alla lägen. har du tonårsbarn så ritar dom även in ett liv för dom i huset. något hus tillverkare inte klarar.

• Seven Costanza
    Aumeå skrev 2016-07-17 00:01:40 följande:

Så ni som har kanske sålt en lägenhet eller något med vinst, fundera på bygga ett eget hus.

En arkitekt kostar inte så mycket, du betalar mer i vinst till myresjö, a-hus eller någon annan tillverkare än att bygga lösvirke efter arkitekt, du får även ett kök byggt via snickeri med 700mm bänkskivor för bättre avlastning, för samma pris som ex ett tibrokök. ett helt eget kök efter din önskemål.

Mitt bästa råd är att ta arkitekt, som i mitt fall, får nära till ett rum med alla fakturor och papper som kommer när jag är företagare, dom hamnar inte på köksbordet, dom riter efter ditt liv och inte som myresjö ett hus som kan passa dom flesta, sedan får du mer betalt ifall du vill sälja, slår alla hustillverkare med ett arkitektritat hus, vinner i alla lägen. har du tonårsbarn så ritar dom även in ett liv för dom i huset. något hus tillverkare inte klarar.

Det svåra är väl inte att anlita en arkitekt, utan att välja byggare och att få ett korrekt förhandsbesked på vad det kommer kosta? Ett pakethus får man ju veta en summa och så ska den hålla, medan när man sett husbyggen med arkitekt på tv så säger de att det nästan alltid blir en hel del dyrare än vad som sagts på förhand. Vi är själva bara i startgroparna så vi har inte bestämt varken eller men jag tror att det är osäkerheten i kostnad som skrämmer bort medelinkomsttagarna från arkitektritat självständigt byggande.
  • Aumeå
    Seven Costanza skrev 2016-08-03 19:53:21 följande:
    Det svåra är väl inte att anlita en arkitekt, utan att välja byggare och att få ett korrekt förhandsbesked på vad det kommer kosta? Ett pakethus får man ju veta en summa och så ska den hålla, medan när man sett husbyggen med arkitekt på tv så säger de att det nästan alltid blir en hel del dyrare än vad som sagts på förhand. Vi är själva bara i startgroparna så vi har inte bestämt varken eller men jag tror att det är osäkerheten i kostnad som skrämmer bort medelinkomsttagarna från arkitektritat självständigt byggande.
    Visst finns det bra o dåliga arkitekter precis som det finns byggare.

Oftast i tv, ex byggfuskarna så har dom anlitat dålig arbetskraft, byggare som lämnat det överlägsna billigaste offerten, byggare utan utbildning och bra referenser, man kan säga att dom chansat och förlorat.

Många husföretag anlitar byggföretag som lämnar billigaste budet för att bygga deras typ hus, ex myresjöhus, tittar du bakåt så har dom inte byggt så länge åt dom, dom har fått det lägsta priset som den firman som valde o sluta bygga åt myresjö.
    Många byggföretag i den branschen har oftast två företag, och varför har dom det ska du undra? många gör allt för att hålla byggtiden, ibland blir det inte som det ska och får en massa anmärkningar som ska lösas vid en två års besiktning.
    Då går helt plötsligt det ena företaget dom har i konkurs, (den som står för själva husbygget) men dom fortsätter ändå ha kvar sitt moderbolag, och startar ett nytt skal bolag som står för nästa bygge.(titta upp vilket företag som monterar huset, hur länge dom funnits! inte moderbolaget utan det som står på kontraktet för ditt husbygge)

Så du har inga garantier från stora hus företag, dom står för huspaketet men inte för hur den monteras.
    Det samma gäller när man bygger ett arkitektritat hus, man får offert på hela huset och vet en slut summa, är du duktig inom branschen kan du förhandla vad arbetstiden ska kosta för allt arbete, men du står för materialet och där kan du göra stora vinster, oftast handlar du för miljoner och får samma rabatt som byggaren, gör listor och bestäm exakt vad du ska ha för material.
  • theemi

Jag tycker lite synd om våra snickare, augusti har verkligen varit värdelöst i år!

Idag kom takstolarna iaf upp, så ska bli kul att åka och kika hur det ser ut imorgon! :D

Hur går det för er andra? :)

• gbgumman
    theemi skrev 2016-08-22 21:05:38 följande:

Jag tycker lite synd om våra snickare, augusti har verkligen varit värdelöst i år!

Idag kom takstolarna iaf upp, så ska bli kul att åka och kika hur det ser ut imorgon! :D

Hur går det för er andra? :)

Varför har aug varit värdelöst?

Vi kommer sakta sakta närmare målet. Första mötena av flera nästa vecka. Alltid Något. Vi längtar ihjäl oss. Men men. Pel. Inflyttningsdatum 1 maj
  • Nincompoop

För oss går det långsamt. Vi fick backa i planerna med en hustillverkare eftersom det inte funkade i kommunikationen. Däremot har vi under tiden hittat en tillmötesgående och rekommenderad byggare som snart ska lämna offert. Tillbaka på ruta ett. Förhoppningsvis kan de börja till våren om allt faller på plats.

• Seven Costanza

Hejsan alla nybyggare! Vi velar mellan nybyggt och befintligt och skulle jättegärna få input från så många som möjligt just i grundfrågan: Hur bestämde ni er för att nybyggt var rätt för er istället för ett befintligt hus? Följdfrågor: Hade ni bott i hus tidigare och i så fall vilken typ av hus och hur länge? Om ni har barn, hur gamla kommer de vara när ni flyttar in i nya huset och om ni bott i hus tidigare, hur gamla var de när ni flyttade till första huset? Från vilken ålder upplevde ni att barnen "behövde" en tomt och hade riktig glädje av att bo i hus? Och slutligen: Vill ni berätta vad ni har för budget och/eller om budgeten för nybyggt blev högre än ni annars hade tänkt lägga på ett befintligt hus? Verkar budgeten hålla?

Vi har kollat Hemnet i flera år och det är sällan det dyker upp något vi vill bo i för det pris vi är beredda att ge (3,5-5 miljoner beroende på ort, storlek och standard). Om vi hittar en bra tomt för runt 1-1,5 miljon och en prisvärd hustillverkare skulle vi nog kunna få mer för pengarna med nybyggt än med ett befintligt hus.

Vi drar oss dock för att bygga eftersom det verkar ta så himla lång tid från att hitta en tomt till att kunna flytta in. Vår son kommer vara 2 år när vi som tidigast skulle kunna flytta in i ett befintligt hus om vi hittar något snabbt efter att ha fått lånelöfte. Ska vi bygga lär han väl vara minst 3-4 år när vi kan flytta in, och vi velar kring hur viktigt det är för barnet att ha en egen tomt att leka på så snabbt som möjligt (vi bor i en billig hyrestvåa med balkong nu och går ut med honom på olika ställen varje dag utan problem). Vill också ha hus för att ha mer plats, lättare att bjuda in vänner och familj samt kunna grilla och äta i trädgården. Min man tycker att vi i så fall kan leta efter ett litet billigt hus med tomt som vi kan hyra medan vi bygger, så får vi och barnet en tomt snabbt ändå, men vi har inte kollat upp detta ännu så vi vet inte hur hyresläget ser ut i vårt närområde. Ska beställa huskataloger nu under hösten och kolla läget i alla fall, så det vore jättekul att få bolla lite tankar med er som tagit steget att bygga!

Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.