• gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej
    I morgon skriver vi kontrakt på vår tomt. Nu ska vi börja bygga hus. Vi kommer välja totalentreprenad nyckerfärdigt hus. Vi kollar mäst på Myresjöhus men är inte helt låsta. Skulle vara kul och se vad andra har valt för hus modeller och vad kostnaden har blivit.

Är det någon som vet vilka husfirmor som verkar vara de med bäst kvalité. När man googlar hittar man både solskenshistorier och varingar på alla firmor.  

• Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
  • Josefine 039
    Dustpuppy skrev 2016-07-01 19:35:15 följande:

Josefine 039: har ni möjlighet att välja en lite större husmodell, t ex Optimal 143? Jag tycker att både 133 och 134 är för många rum på för liten yta, och i vissa fall ger det knepiga placeringar på dörrar.

Optimal 133: hallen är svår att möblera med klädförvaring, det finns dörröppningar överallt. Om hallen varit lite rymligare hade det funnits plats för t ex en skjutdörrsgarderob som döljer ytterkläderna och toalettdörren hade inte behövt hamna i vardagsrummet.

Optimal 134: om man sätter igen väggen mellan kök och vardagsrum, så finns plats för bord i köket. Dock blir det mindre öppet. Vinkeln på uteplatsen är svåranvänd eftersom altandörren är i vägen, man kan inte ställa utemöbler så att dörren blockeras.

/Dustpuppy

tack för kloka synpunkter!
    Vi har funderat på optmal 143 oxå men badrummen är sååå små där. Eller hur tänker du? Ser du andra fördelar med detta alternativ?

Optimal 134: har oxå tänkt den tanken att sätta igen väggen där, men vi vill ha kökshalvön, då jag tycker det blir för lite arbetsyta i köket. 

Ohh vilka svara val! 
  • gbgumman

Den första gillar jag entrén mer. Gillar att hallen inte är så mycket i köket. Jag vill ha lite gräns mellan där man lagar mat och där man tar av sig smutsiga kläder och skor. I nr två känns det som man kommer direkt in i köket mer.

Nummer två gillar jag masterbedrum med egen walk-in-closet. Det gillar jag. Så kommer vi ha men vi kommer ha två dörrar till toan så man kan komma dit både från Walk-in-closet och från allrum.

• Dustpuppy

Lite mer funderingar: 133 går att enkelt modifiera så att det blir lite mer praktiskt. Om man sätter igen öppningen mellan hall och kök, så blir köket mer skyddat och man får mer yta för klädförvaring i hallen.

134: sätt igen första öppningen mellan hall och kök så hamnar man inte direkt i köket. Lättare med kläder i hallen även om utsprungsritningen redan har en skjutdörrsgarderob.. Vinkeln på altanen går att utnyttja om altandörren flyttas två steg till höger. Alltså fönster-fönster-dörr.

143 hade väldigt små badrum, det missade jag. Skulle inte valt det om man inte kan rita om badrummen.

Rent generellt, en av sakerna man ska lägga pengar på när man bygger är kvadratmeter, det är jobbigt att ändra efteråt. Vi byggde 142 m2 1998 och valde bort en dyrare husmodell med 20 m2 extra och det svor vi över i 17 år! Sedan flyttade vi till ett mycket större hus och mer yta ger såklart mer städning, men man har plats att röra sig och slipper pussla pga 20 m2 man inte borde valt bort.

/Dustpuppy

• gbgumman
    Josefine 039 skrev 2016-07-01 19:04:01 följande:

Hej,

Vilken trevlig "tråd"! 

Vi ska bygga med LB-hus och funderar på följande planlösningar. 
    Vilken planlösning föredrar du och varför? Jag har börjat vela, vi hade bestämt optimal 134, men nu tittar jag på 133...

Optimal 133
    Fördelar: matbord i kök, möjlighet till ett fjärde sovrum. 
    Nackdelar: ingen vinkel på baksidan, väldigt öppet mellan kök och vardagsrum.
    Optimal 134
    Fördelar: vinkel på baksidan ,stort kök (ska välja till köksö) stor klädkammare, 
    Nackdelar: inget köksbord får plats, köksbord får stå i vardagsrummet

Får man fråga varför just lb hus?
  • Josefine 039
    gbgumman skrev 2016-07-02 09:15:38 följande:
    Får man fråga varför just lb hus?
    Efter mycket jämförande av "vad får vi för pengarna" hos olika hustillverkare så föll valet på LB-hus. Hög grundstandard till bra pris vilket passade oss.

Götenehus var oxå ett av våra "slutval". 

Nyfiken, varför undrar du?
  • gbgumman
    Josefine 039 skrev 2016-07-02 21:05:16 följande:
    Efter mycket jämförande av "vad får vi för pengarna" hos olika hustillverkare så föll valet på LB-hus. Hög grundstandard till bra pris vilket passade oss.

När vi valde hus valde vi vilket hus vi ville ha inte tillverkare. (Visst några valde vi bort) ni verkade ha valt tillverkare och inte modell därför blev jag nyfiken.
    Götenehus har som du skriver höga lägstastandard. Vi valde mellan den och a-hus som också hade ett hus vi gilla med hög lägsta standard men vi gillade aldrig stilen på huset och att vi var tvungen att rita om så mycket.
  • Dustpuppy
    Josefine 039 skrev 2016-07-02 21:05:16 följande:

Hej igen,

Vi pratade med en arkitekt inför vår senaste flytt och han påpekade en sak som jag tror ni kan ha nytta av: Tänk vardagen i flöden, alltså vad gör ni i vilken ordning och finns det plats för det? Även: vad retar ni er på där ni bor idag?

Ex: Jag kommer hem från jobbet, låser upp ytterdörren och lägger ifrån mig datorväska och nycklarna (VAR?). Jag tar av mig skorna och ytterkläderna och ställer undan dem (VAR?).

Många av LB-hus planlösningar är inte helt praktiska i grundutförandet, det finns inte mycket plats för kläder, nycklar, skor i hallarna, tvättstugan är i ena ändan av huset och garderoberna i andra ändan (det blir mycket tvätt som ska vandra fram och tillbaka genom hela huset, t ex Optimal 133.).

De större husen, som Optimal 163, har bättre hall, men har istället minimala badrum (Optimal 143) och tvättstugan vägg i vägg med ett sovrum (både Optimal 161 och 163, ljud och vibrationer från tvätt och tork låter mycket på natten, vi gjorde det misstaget i första huset). Ytterligare en knepig sak i 163 är att båda badrummen placerats i den "privata" delen av huset, alltså den del som i H-formade hus brukar vara familjens sovrum och ett badrum och där andra badrummet är mer ett gästbadrum nära de sociala ytorna (vardagsrum, kök, hall).

Om jag köpte ett LB-hus, så skulle jag vilja sätta mig med dem och flytta runt rum och väggar, det brukar ingå arkitekthjälp hos modulhusen. Kolla om de erbjuder det (jag tror det, de kallar det för Flex).

/Dustpuppy
  • theemi

Vad har ni fått för byggkreditiv? Avgifter/räntor?

När jag kikat runt verkar vi ha fått väldigt bra, men kanske bara är som jag tror, haha..

Vi har 2000kr i avgift och 1.97 i ränta, verkar inte vara krav på att vi ska teckna lånet med dem heller, även om vi inte har tänkt byta bank ändå..

Nu är plattan klar för gjutning nästa vecka, känns bra! Vi ska dock ringa om att få byta bygglovsinspektör, vi hade en bra, men fick byta till en sämre.. :/

• gbgumman
    theemi skrev 2016-07-15 22:21:36 följande:

Vad har ni fått för byggkreditiv? Avgifter/räntor?

När jag kikat runt verkar vi ha fått väldigt bra, men kanske bara är som jag tror, haha..

Vi har 2000kr i avgift och 1.97 i ränta, verkar inte vara krav på att vi ska teckna lånet med dem heller, även om vi inte har tänkt byta bank ändå..

Nu är plattan klar för gjutning nästa vecka, känns bra! Vi ska dock ringa om att få byta bygglovsinspektör, vi hade en bra, men fick byta till en sämre.. :/

Minns inte exakt vad vi fick men tror det var bra eftersom vi kunde stoppa in så mycket pengar. Vi har ca en miljon kvar på banken så kommer använda den först innan vi tar lånet. Kanske villkoren kan ändras fram till dec då jag tror första räkningen kommer.
  • tystlängtan

Vi fick 1,97% på tomten (som vi hade lån på i lite mer än ett halvår innan det lades om i bolånet) och 3% resten (som vi hade lån på i 1-3 mån innan det lades om till bolån). Sedan hade vi en avgift på 12 000 kr, men fick tillbaka 6 000 av dessa när vi la bolånet hos dem. Så ni har iaf klart bättre deal än vi hade.

Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.