• gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej
    I morgon skriver vi kontrakt på vår tomt. Nu ska vi börja bygga hus. Vi kommer välja totalentreprenad nyckerfärdigt hus. Vi kollar mäst på Myresjöhus men är inte helt låsta. Skulle vara kul och se vad andra har valt för hus modeller och vad kostnaden har blivit.

Är det någon som vet vilka husfirmor som verkar vara de med bäst kvalité. När man googlar hittar man både solskenshistorier och varingar på alla firmor.  

• Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
  • Magnus40

Hej!

Ni som är på g med att bygga hus eller köpa tomt. Följ gärna mitt porjekt. Går bra att kontakta mig för massor av frågor dessutom. www.byggaegethus.blogg.se

Vi fick lån i banken trots att Lotta började plugga under hösten. Men min inkomst är rätt bra.

Tricket för oss var att vår tomt med ritningar blev värderad till 8,1 miljoner och vi har en total byggkostnad med anslutningar på 5650. Vi bygger ett hus som är 265 kvm stort i lättbetong med putsad fasad.

• gbgumman
    Magnus40 skrev 2016-01-23 19:39:18 följande:

Hej!

Ni som är på g med att bygga hus eller köpa tomt. Följ gärna mitt porjekt. Går bra att kontakta mig för massor av frågor dessutom. www.byggaegethus.blogg.se

Vi fick lån i banken trots att Lotta började plugga under hösten. Men min inkomst är rätt bra.

Tricket för oss var att vår tomt med ritningar blev värderad till 8,1 miljoner och vi har en total byggkostnad med anslutningar på 5650. Vi bygger ett hus som är 265 kvm stort i lättbetong med putsad fasad.

Jag förstår inte. Bygger ni ett hus som värderas till 8,1 miljoner för 5650kr. Känns mycket konstigt.

Vårt värderades till 8,2 miljoner
    Bygger för ca 7,5 miljoner
    Ett hus ett par hus bort såldes för 9 miljoner nybyggt på sämre tomt än vi.
    Vi kommer ha 3,5 miljoner i lån.
    Inkomster ihop brutto 82000kr + barnbidrag
  • gbgumman

Lägger till att vi kommer ha kvar vår buffert på 1/2 miljon.

• gbgumman

Jippi första gången något händer hos oss. Vi har ett datum då Lantmäteriet ska dra sträcket. Det tog låååångt tid att hitta linjalen

Nästa fredag är det dax tjohooo.
    Nu kan vi börja ligga på kommunen ordentligt så kanske vi kan börja bygga i april -maj iaf.

• Asjak

Gbgumman grattis vad kul!!

Bara att det HÄNDER ngt är så skönt så att man ser att det går framåt.

Här håller dom på och lägger taket, betongpannorna kommer på onsdag och dom skall göra resterande markarbeten börjar på torsdag :)

• gbgumman
    Asjak skrev 2016-01-30 21:21:40 följande:

Gbgumman grattis vad kul!!

Bara att det HÄNDER ngt är så skönt så att man ser att det går framåt.

Här håller dom på och lägger taket, betongpannorna kommer på onsdag och dom skall göra resterande markarbeten börjar på torsdag :)

Ja jag är så lättad att något händer. Måste va då kul att se när huset växer fram. Vi ska få hyra ett hus mycket nära vi ska få bygga så vi kan gå dit varje dag.
  • tystlängtan

Här har vi haft slutsamråd igår och slutbesiktning idag och allt har gått superbra! Nu ska vi bara göra en noggrann städning (har städat rätt mycket redan inför besiktningen, men vid inflytt vill ju ha det kliniskt rent ????) sedan är det bara att börja flytta grejer. Så underbart!

• gbgumman

Åh vad kul att ni är färdiga. Vi har väl kommit liten bit fram. Vi bör ha bygglovet klart rätt snart och om 8 veckor tror vi att vi får tillgång till tomten. Kök och badrum är valt (kändes rätt fånigt när vi inte ens har tomten men men det var så de ville ha det.) men kul att något händer iaf. 2 maj flyttar vi till en liten sommarstuga och i okt är vi bostadslösa. Haha vi får lösa det.

• tystlängtan

Asjak, har ni flyttat in än? Har för mig att ni låg ett par veckor före oss, men orkar inte bläddra tillbaka och kolla. Hur mycket tid har ni isf behövt lägga ner på städning? Tycker det var så sjukt dålig luft i huset, det märks verkligen att det har varit en byggarbetsplats. Vi har lagt ner en heldag + två kvällar för städning och det börjar kännas som att vi kan flytta in snart, men är så trött på att städa där nu. Luften blir bättre och bättre för varje gång man har har dammsugit, moppat och torkat, så nu känns det ok iaf.

Nu i helgen går lilla flyttlasset och inköp av det mest nödvändiga och nästa helg går stora flyttlasset och då lämnar vi lägenheten för gott. Ska bli så kul att äntligen flytta in! Ska få huset värderat på tisdag och är ganska nervös då det förmodligen är avgörande för om vi kan låna lite extra för att kunna inreda övervåningen direkt eller inte. Hade egentligen tänkt spara ihop till det och göra det om ett par år, men det är inte jättebra med förvaringsutrymme på nedervåningen (ingen klädkammare etc.), så hade varit skönt att kunna göra det direkt. Särskilt med tanke på att vi får tillökning i slutet av sommaren, så lite extra utrymme är nog inte fel. Sammtidigt som jag börja känna mig som ett lyxfällanfall som bara vill låna ännu mer, haha.

• gbgumman
    tystlängtan skrev 2016-03-03 11:17:44 följande:

Asjak, har ni flyttat in än? Har för mig att ni låg ett par veckor före oss, men orkar inte bläddra tillbaka och kolla. Hur mycket tid har ni isf behövt lägga ner på städning? Tycker det var så sjukt dålig luft i huset, det märks verkligen att det har varit en byggarbetsplats. Vi har lagt ner en heldag + två kvällar för städning och det börjar kännas som att vi kan flytta in snart, men är så trött på att städa där nu. Luften blir bättre och bättre för varje gång man har har dammsugit, moppat och torkat, så nu känns det ok iaf.

Nu i helgen går lilla flyttlasset och inköp av det mest nödvändiga och nästa helg går stora flyttlasset och då lämnar vi lägenheten för gott. Ska bli så kul att äntligen flytta in! Ska få huset värderat på tisdag och är ganska nervös då det förmodligen är avgörande för om vi kan låna lite extra för att kunna inreda övervåningen direkt eller inte. Hade egentligen tänkt spara ihop till det och göra det om ett par år, men det är inte jättebra med förvaringsutrymme på nedervåningen (ingen klädkammare etc.), så hade varit skönt att kunna göra det direkt. Särskilt med tanke på att vi får tillökning i slutet av sommaren, så lite extra utrymme är nog inte fel. Sammtidigt som jag börja känna mig som ett lyxfällanfall som bara vill låna ännu mer, haha.

Det där med lån tycker jag också känns skumt. Man kan lätt glömma att man också har en tillgång. Bara det att man kan bygga ett attefallshus till ungarna så de kan bo hemma längre. Man äger ju faktist något och banken var mycket positiv. Nu ligger det ut hus i området (visserligen med sjöglimt) för 8750000kr. Vår lån på 3,5 miljon är ju mycket mindre. Dessutom har vi rätt trygga inkomster.
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.