• gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej
    I morgon skriver vi kontrakt på vår tomt. Nu ska vi börja bygga hus. Vi kommer välja totalentreprenad nyckerfärdigt hus. Vi kollar mäst på Myresjöhus men är inte helt låsta. Skulle vara kul och se vad andra har valt för hus modeller och vad kostnaden har blivit.

Är det någon som vet vilka husfirmor som verkar vara de med bäst kvalité. När man googlar hittar man både solskenshistorier och varingar på alla firmor.  

• Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
  • gbgumman
    theemi skrev 2016-01-05 20:56:26 följande:

Så skönt att ni fick så mycket för radhuset gbgumman!
    Väldigt stor vinst, men det är väl för 10 år sen man skulle ha köpt, haha! :D

Vad avundsjuk jag blir Asjak, så bra det måste kännas att det snart är dags! :D

Vi kommer ha ca 2,8 miljoner i lån är det tänkt, får se om vi följer det eller lyckas komma billigare undan..

Haha tänk att man är miljonär i ett år. Min man skämtar om att (min man sa just upp sig men i en bransch där de skriker efter folk) han är hemlös arbetslös miljonär

Jaja det slutar nog väl iaf.
  • gbgumman
    Nincompoop skrev 2016-01-07 17:25:24 följande:

Fick en trevligt brev på posten idag: Vi har fått bygglov!

Underbart. Hur länge tog det?

Den dagen vi får det brevet tänkte jag göra allt offentligt på fb. Många vet inget ännu. De som vet jag kunnat tala med och berätta varför det är så omständligt.

Grattis
  • Nincompoop
    gbgumman skrev 2016-01-07 18:09:14 följande:
    Underbart. Hur länge tog det?

Den dagen vi får det brevet tänkte jag göra allt offentligt på fb. Många vet inget ännu. De som vet jag kunnat tala med och berätta varför det är så omständligt.

Grattis
    Första ansökan kom in 12 oktober, så nästan tre månader. Men då fick ju avslag först och blev tvungna att göra om ritningarna och när vi skulle göra det så var arkitekten på semester, så vi har haft lite otur i det avseendet.
  • Asjak

Var förbi tomten nu och betongen till grunden har lastats av på tomten och vår bygg skylt är uppe :)

På måndag börjar grävningarna, har ett stort jobb framför mig att köpa nya möbler och inreda hela huset...lyx problem!

Har tre till tapeter att välja, det är jätte svårt!

Ju mer man kollar desto värre blir det.

Vi kommer ha ca 2.2 miljoner i lån efter allt är klart med bygget

• gbgumman
    Nincompoop skrev 2016-01-07 18:49:43 följande:
    Första ansökan kom in 12 oktober, så nästan tre månader. Men då fick ju avslag först och blev tvungna att göra om ritningarna och när vi skulle göra det så var arkitekten på semester, så vi har haft lite otur i det avseendet.
    Ok då är det svårt att veta. Här säger de minst tio veckor annars mer. Dvs man har ingen aning.
  • gbgumman
    Asjak skrev 2016-01-07 18:50:55 följande:

Var förbi tomten nu och betongen till grunden har lastats av på tomten och vår bygg skylt är uppe :)

På måndag börjar grävningarna, har ett stort jobb framför mig att köpa nya möbler och inreda hela huset...lyx problem!

Har tre till tapeter att välja, det är jätte svårt!

Ju mer man kollar desto värre blir det.

Vi kommer ha ca 2.2 miljoner i lån efter allt är klart med bygget

Det låter som ni kommer få jätte bra med så lite lån.
  • bebba83
    gbgumman skrev 2016-01-07 18:53:25 följande:

Ok då är det svårt att veta. Här säger de minst tio veckor annars mer. Dvs man har ingen aning.

Vi fick vårt bygglov på 10 veckor. Vi bor i Kungsbacka där de brukar ta mkt längre tid. Ring varje dag och ligg på. Det gjorde min man å för oss funkade det....
  • gbgumman
    bebba83 skrev 2016-01-08 09:44:15 följande:
    Vi fick vårt bygglov på 10 veckor. Vi bor i Kungsbacka där de brukar ta mkt längre tid. Ring varje dag och ligg på. Det gjorde min man å för oss funkade det....
    Vi väntar med tjatet. Kommunen kommer nog ändå vara snabbare än Lantmäteriet SUCK!
  • Nincompoop
    gbgumman skrev 2016-01-08 12:18:01 följande:
    Vi väntar med tjatet. Kommunen kommer nog ändå vara snabbare än Lantmäteriet SUCK!
    Va? Är det inte färdigt från Lantmäteriet än? Hur lång tid ska det ta egentligen? Du kanske får lägga tjatet där istället.
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.