• gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej
    I morgon skriver vi kontrakt på vår tomt. Nu ska vi börja bygga hus. Vi kommer välja totalentreprenad nyckerfärdigt hus. Vi kollar mäst på Myresjöhus men är inte helt låsta. Skulle vara kul och se vad andra har valt för hus modeller och vad kostnaden har blivit.

Är det någon som vet vilka husfirmor som verkar vara de med bäst kvalité. När man googlar hittar man både solskenshistorier och varingar på alla firmor.  

• Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
  • Blackie
    gbgumman skrev 2016-01-01 22:07:31 följande:

Ja den var löjligt dyr. Råkade rota mig på fel plats.

Hur kommer det sig att ni valde just den då?
  • Blackie
    tystlängtan skrev 2016-01-01 22:18:42 följande:

Vår tomt kostade 1 450 000 kr. Markarbetet går sedan på runt 440 000 kr i vårt fall, anslutningsavgift för kommunalt VA på ca 240 000 kr, anslutning för el runt 30 000 kr och för fiber också runt 30 000 kr.

Ligger det bra till? I en storstad? Vad kostar huset ni ska bygga?
  • gbgumman
    Blackie skrev 2016-01-02 01:41:46 följande:
    Hur kommer det sig att ni valde just den då?
    Det skrev jag ju. Vi har rotat oss på denna plats. Det är där och ingen annan plats som vi vill bo. Den ligger precis där vi vill bo.
  • theemi

Vår tomt kostar 650 000, va kostar 135 000, vet inte riktigt än vad markarbetet kommer gå på, men inte så farligt mkt tror jag.. (Fiber och el-anslutning kostar väl ungefär samma överallt om det redan är framdraget till tomten?)

• Nincompoop

Vår tomt kostade 50k, VA draget till tomtgräns. Anslutning VA kostar 80k, el 30k, fiber 15k. 

• tystlängtan
    Blackie skrev 2016-01-02 01:44:04 följande:

Ligger det bra till? I en storstad? Vad kostar huset ni ska bygga?

Om det ligger bra till är väl en smaksak, för oss är det perfekt. Cykelavstånd till havet, barnvänligt, ca 40 min med bil till centrala Göteborg. Vi jobbar på rätt sida av Göteborg, så har ca 30 min dit och slipper trängselskatt och de värsta bilköerna.
  • Blackie

Väldigt olika priser på tomten märker jag. För oss har just den biten varit svår eftersom vi har en budget att hålla oss inom. De tomtar vi VERKLIGEN vill ha ligger på säkert 2-3 miljoner men budgeten tillåter en tomt på dryga miljonen. :/

• gbgumman
    tystlängtan skrev 2016-01-02 11:48:08 följande:
    Om det ligger bra till är väl en smaksak, för oss är det perfekt. Cykelavstånd till havet, barnvänligt, ca 40 min med bil till centrala Göteborg. Vi jobbar på rätt sida av Göteborg, så har ca 30 min dit och slipper trängselskatt och de värsta bilköerna.
    Låter som hos oss fast i Stockholm. Vi har 600 m till strand/hav barnvänligt 500m till buss som går direkt till Slussen var 10 min. Resan går på ca 20-25 min. Vi åker nästan bara kollektivtrafik. Gångavstånd till Willys och ica maxi.
  • gbgumman
    Blackie skrev 2016-01-02 12:44:39 följande:

Väldigt olika priser på tomten märker jag. För oss har just den biten varit svår eftersom vi har en budget att hålla oss inom. De tomtar vi VERKLIGEN vill ha ligger på säkert 2-3 miljoner men budgeten tillåter en tomt på dryga miljonen. :/

Letar nära en storstad?
  • gbgumman
    tystlängtan skrev 2016-01-02 11:48:08 följande:
    Vill du berätta var. Har ganska god koll på söder om Göteborg. Kompisar som bor i Hovås, Billdal och där omkring.
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.