• gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej
    I morgon skriver vi kontrakt på vår tomt. Nu ska vi börja bygga hus. Vi kommer välja totalentreprenad nyckerfärdigt hus. Vi kollar mäst på Myresjöhus men är inte helt låsta. Skulle vara kul och se vad andra har valt för hus modeller och vad kostnaden har blivit.

Är det någon som vet vilka husfirmor som verkar vara de med bäst kvalité. När man googlar hittar man både solskenshistorier och varingar på alla firmor.  

• Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
  • Benbrott

Det som driver mig är själva känslan att göra det själv, att själv bestämma hur det ska se ut och sen få bygga på det.

Men är som sagt ännu bara en dröm, kanske ska bygga en sommarstuga istället som inte tar fullt lika lång tid. Borde skilja en del att bygga ca 80-100kvm än ca 350.

• gbgumman
    Benbrott skrev 2016-03-28 23:23:00 följande:

Det som driver mig är själva känslan att göra det själv, att själv bestämma hur det ska se ut och sen få bygga på det.

Men är som sagt ännu bara en dröm, kanske ska bygga en sommarstuga istället som inte tar fullt lika lång tid. Borde skilja en del att bygga ca 80-100kvm än ca 350.

Oj 350 kvm det var stor dröm. Tror inte vi får bygga så stort här. 120 kvm tror jag är Max för två våningar. Viktigt att kolla in detaljplanen innan man bygger.
  • viktorjohan
    Benbrott skrev 2016-03-28 23:23:00 följande:

Visst går det fortare att bygga mindre. Men det är inte så mycket på kvadratmetrarna det skiljer. Det skiljer mer tid och pengar på installationerna som i regel är lite enklare i ett fritidshus. Enklare värme- och ventilationssystem, inte lika många våtutrymmen, enklare grundläggning etc.
  • frida1991

hej! Har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag och min sambo tänkte köpa ett nyckelfärdigthus men att de bara lägger grunden och reser väggarna,sen gör han allt själv inne i huset och runt om så som altan osv. Vi har en kontantinsats på cirka en halv miljon, då borde vi få lån till 2 miljoner? Vi har redan en tomt :)

Nu till mina frågor. Har någon här byggt så som vi tänker? Vad landade det på? Har någon byggt med trivselhus eller Eksjöhus? 

• gbgumman
    frida1991 skrev 2016-04-14 21:27:32 följande:

hej! Har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag och min sambo tänkte köpa ett nyckelfärdigthus men att de bara lägger grunden och reser väggarna,sen gör han allt själv inne i huset och runt om så som altan osv. Vi har en kontantinsats på cirka en halv miljon, då borde vi få lån till 2 miljoner? Vi har redan en tomt :)

Nu till mina frågor. Har någon här byggt så som vi tänker? Vad landade det på? Har någon byggt med trivselhus eller Eksjöhus? 

Bygga hus känns det som man kan göra i alla prisklasser. Många faktorer verkar spela roll. Företag, design , kvalité, hur mycket man gör själva och är bara några jag kan komma på. Jag förslår att ni vänder er till olika husleverantörer och frågar dem.
  • frida1991
    gbgumman skrev 2016-04-15 07:26:29 följande:
    Bygga hus känns det som man kan göra i alla prisklasser. Många faktorer verkar spela roll. Företag, design , kvalité, hur mycket man gör själva och är bara några jag kan komma på. Jag förslår att ni vänder er till olika husleverantörer och frågar dem.
    Det har vi redan gjort, men ville ha fakta från folk som redan byggt eller håller på som kunde komma med tips och råd. Om deras budget höll som leverantörerna lovade osv :)
  • gbgumman

Hej alla bygg kompisar. Ni som är på g och i som redan flyttat in. Avis som bara den. Nu börjar alla bitar falla på plats. Tomten blir vår på tisdag. Bygglovet är klart och tiden för överklagan går ut om några dagar. Radhuset såldt och boende fram till inflytt är fixar. Lyckade få billiga sådana trots att vi bor i Stockholm. Håller just nu på att packa det sista för utflytt i månadsskiftet. Den 21 ska vi ha avrop och sedan trycker vi på knappen för rivning av sommarstugan på tomten. Beräknad inflytt är feb 17. Så imponerad av mig själv som fått ihop alla trådar.

Berätta om era liv just nu?

• Lillavi

Grattis alla husbyggare/ägare. Detta är något som ligger mig allra närmast hjärtat. Har alltid drömt att få bygga mig en egen gård, dels själva byggdelen, men också livet på en gård. Nu har jag levt ut båda mina drömmar och kan bara konstatera ATT det är en dröm och ett privilegium att få möjligheten att göra detta. Vi köpte en bit avstyckad jordbruksmark, 4 Ha. Vi ritade vårt eget drömhus
    och gick runt till olika hustillverkare och frågade om de kunde tillverka huset enligt våra önskemål. En del hustillverkare var mer tillmötesgånde än andra.
    EN hustillverkare ansåg till och med att det skulle vara omöjligt att bygga vårt hus!!?
    Vi hittade en hustillverkare som inte såg några som helst problem med våra ritningar och var fantastiskt tillmötesgående i alla avseenden. Vi valde naturligtvis dem, Mjöbäcks, och är mycket nöjda med allt från projektering till leverans.
    Vi valde endast stomrest skal. Vi gjorde grunden själva och hela insidan av huset, inkl. innerväggar. Alla inventarier ville vi kunna välja själva då vi hade önskemål om en viss standard.
    Det tog mycket tid och kraft av oss båda och vi jobbade båda parallellt heltid med våra ordinarie arbeten men sällan har jag känt ett så oerhört starkt välbefinnande som under byggets gång. Vi var både trötta och panka när huset stod klart men SÅ FANTASTISKT lyckliga!  Vi byggde vårt fantastiska drömhus på 230 kvm (enplans) samt ett 100 kvm stort fristående 3 bils garage, och sist men inte minst har vi färdigställt gården med ett stall på 170 kvm ( 6 boxplatser ). Det bästa är att vi har gjort detta helt själva. Vi investerade dock i en traktorgrävare som har tjänat in sitt värde mångfalt!
    Nu lever vi drömmen på vår "hemgjorda" hästgård och vi är SÅ STOLTA! Men den som tror att man håller budgeten ska tänka om. Den håller ALDRIG, hur man än vänder å vrider på kronorna. Räkna alltid med minst 20% över budget! :)  LYCKA TILL!

Mamma på många vis.
  • gbgumman
    Lillavi skrev 2016-04-15 15:26:21 följande:

Grattis alla husbyggare/ägare. Detta är något som ligger mig allra närmast hjärtat. Har alltid drömt att få bygga mig en egen gård, dels själva byggdelen, men också livet på en gård. Nu har jag levt ut båda mina drömmar och kan bara konstatera ATT det är en dröm och ett privilegium att få möjligheten att göra detta. Vi köpte en bit avstyckad jordbruksmark, 4 Ha. Vi ritade vårt eget drömhus
    och gick runt till olika hustillverkare och frågade om de kunde tillverka huset enligt våra önskemål. En del hustillverkare var mer tillmötesgånde än andra.
    EN hustillverkare ansåg till och med att det skulle vara omöjligt att bygga vårt hus!!?
    Vi hittade en hustillverkare som inte såg några som helst problem med våra ritningar och var fantastiskt tillmötesgående i alla avseenden. Vi valde naturligtvis dem, Mjöbäcks, och är mycket nöjda med allt från projektering till leverans.
    Vi valde endast stomrest skal. Vi gjorde grunden själva och hela insidan av huset, inkl. innerväggar. Alla inventarier ville vi kunna välja själva då vi hade önskemål om en viss standard.
    Det tog mycket tid och kraft av oss båda och vi jobbade båda parallellt heltid med våra ordinarie arbeten men sällan har jag känt ett så oerhört starkt välbefinnande som under byggets gång. Vi var både trötta och panka när huset stod klart men SÅ FANTASTISKT lyckliga!  Vi byggde vårt fantastiska drömhus på 230 kvm (enplans) samt ett 100 kvm stort fristående 3 bils garage, och sist men inte minst har vi färdigställt gården med ett stall på 170 kvm ( 6 boxplatser ). Det bästa är att vi har gjort detta helt själva. Vi investerade dock i en traktorgrävare som har tjänat in sitt värde mångfalt!
    Nu lever vi drömmen på vår "hemgjorda" hästgård och vi är SÅ STOLTA! Men den som tror att man håller budgeten ska tänka om. Den håller ALDRIG, hur man än vänder å vrider på kronorna. Räkna alltid med minst 20% över budget! :)  LYCKA TILL!

Mamma på många vis.
    Låter verkligen som ni byggt er dröm. Dock vet jag faktist de dom hållet budget. Så omöjligt är det inte. Vi har alltid räknat högt och gissar att det skulle inte förvåna mig om vi hamnar under budget. Tex så sa vi Max 100 000kr i extra tillbehör i kök och badrum. Vi landa på 93 000kr. Kalkylen från götrnehus innehöll en post på vattenframdragning på 200 000kr sen visade det sig att den kostnaden redan var betald av förra ägaren. Dessutom verkar vi kunna minska vår skatt med 100 000kr pga våra renoveringar. Vi lyckades få ut 1 miljon mer från vår försäljning av radhuset än vi räkna med när vi köpte tomten. Men då räknar vi alltid lite högre än vad som sägs för att slippa obehagliga överraskningar.
  • gbgumman

Hur går det? Vi bor här i vår sommarstuga med alla pengar på banken. Trivs bra men lite kallt. Tur att vi lyckats hyra en fin lägenhet i höst. Vi bot nu ungefär där vi ska bygga. Mysigt att få till sina framtids rutiner redan nu. Men det kommer nog kännas som vi flyttar till ett slott med tanke på hur oerhört trängt vi bor nu. Längtar såå.

Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.