Grattis alla husbyggare/ägare. Detta är något som ligger mig allra närmast hjärtat. Har alltid drömt att få bygga mig en egen gård, dels själva byggdelen, men också livet på en gård. Nu har jag levt ut båda mina drömmar och kan bara konstatera ATT det är en dröm och ett privilegium att få möjligheten att göra detta. Vi köpte en bit avstyckad jordbruksmark, 4 Ha. Vi ritade vårt eget drömhus
och gick runt till olika hustillverkare och frågade om de kunde tillverka huset enligt våra önskemål. En del hustillverkare var mer tillmötesgånde än andra.
EN hustillverkare ansåg till och med att det skulle vara omöjligt att bygga vårt hus!!?
Vi hittade en hustillverkare som inte såg några som helst problem med våra ritningar och var fantastiskt tillmötesgående i alla avseenden. Vi valde naturligtvis dem, Mjöbäcks, och är mycket nöjda med allt från projektering till leverans.
Vi valde endast stomrest skal. Vi gjorde grunden själva och hela insidan av huset, inkl. innerväggar. Alla inventarier ville vi kunna välja själva då vi hade önskemål om en viss standard.
Det tog mycket tid och kraft av oss båda och vi jobbade båda parallellt heltid med våra ordinarie arbeten men sällan har jag känt ett så oerhört starkt välbefinnande som under byggets gång. Vi var både trötta och panka när huset stod klart men SÅ FANTASTISKT lyckliga! Vi byggde vårt fantastiska drömhus på 230 kvm (enplans) samt ett 100 kvm stort fristående 3 bils garage, och sist men inte minst har vi färdigställt gården med ett stall på 170 kvm ( 6 boxplatser ). Det bästa är att vi har gjort detta helt själva. Vi investerade dock i en traktorgrävare som har tjänat in sitt värde mångfalt!
Nu lever vi drömmen på vår "hemgjorda" hästgård och vi är SÅ STOLTA! Men den som tror att man håller budgeten ska tänka om. Den håller ALDRIG, hur man än vänder å vrider på kronorna. Räkna alltid med minst 20% över budget! :) LYCKA TILL!