Inlägg från: Josefine 039 |Visa alla inlägg
  • Josefine 039

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej,

Vilken trevlig "tråd"! 

Vi ska bygga med LB-hus och funderar på följande planlösningar. 
    Vilken planlösning föredrar du och varför? Jag har börjat vela, vi hade bestämt optimal 134, men nu tittar jag på 133...

Optimal 133
    Fördelar: matbord i kök, möjlighet till ett fjärde sovrum. 
    Nackdelar: ingen vinkel på baksidan, väldigt öppet mellan kök och vardagsrum.
    Optimal 134
    Fördelar: vinkel på baksidan ,stort kök (ska välja till köksö) stor klädkammare, 
    Nackdelar: inget köksbord får plats, köksbord får stå i vardagsrummet

• Josefine 039
    Dustpuppy skrev 2016-07-01 19:35:15 följande:

Josefine 039: har ni möjlighet att välja en lite större husmodell, t ex Optimal 143? Jag tycker att både 133 och 134 är för många rum på för liten yta, och i vissa fall ger det knepiga placeringar på dörrar.

Optimal 133: hallen är svår att möblera med klädförvaring, det finns dörröppningar överallt. Om hallen varit lite rymligare hade det funnits plats för t ex en skjutdörrsgarderob som döljer ytterkläderna och toalettdörren hade inte behövt hamna i vardagsrummet.

Optimal 134: om man sätter igen väggen mellan kök och vardagsrum, så finns plats för bord i köket. Dock blir det mindre öppet. Vinkeln på uteplatsen är svåranvänd eftersom altandörren är i vägen, man kan inte ställa utemöbler så att dörren blockeras.

/Dustpuppy

tack för kloka synpunkter!
    Vi har funderat på optmal 143 oxå men badrummen är sååå små där. Eller hur tänker du? Ser du andra fördelar med detta alternativ?

Optimal 134: har oxå tänkt den tanken att sätta igen väggen där, men vi vill ha kökshalvön, då jag tycker det blir för lite arbetsyta i köket. 

Ohh vilka svara val! 
  • Josefine 039
    gbgumman skrev 2016-07-02 09:15:38 följande:
    Får man fråga varför just lb hus?
    Efter mycket jämförande av "vad får vi för pengarna" hos olika hustillverkare så föll valet på LB-hus. Hög grundstandard till bra pris vilket passade oss.

Götenehus var oxå ett av våra "slutval". 

Nyfiken, varför undrar du?
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.