• Allex

Munkpeppar och progesterontråden

Tänkte dra igång en tråd och se om det är fler som vill hänga på. Vi har försökt bli gravid i 1 år och vi båda är över 40.

Min plan denna månad är att testa på att stimulera ägglossningen med hjälp av progesteronkräm och munkpeppar. Tar även Q10, e-vitamin och b-vitamin.

Är det nån som vill hänga med på resan till en "munkpepparbebis"?

• Svar på tråden Munkpeppar och progesterontråden
  • Allex

Åh,vad kul att det fungerade för dig, mot spottings.

Mina kommer ändå Ingen graviditet denna gång heller De spottings som kom, var det väldigt lite av, så det minskade iallafall.

Tänkte testa att inte stimulera äl denna gång... Utan köra som du denna gång. Efter äl 20 mg 2ggr/dag, från dag 21 öka på till 30 mg 2ggr/dag och hålla stenhårt på 12 timmar igen.

• jewel

Jag var nog lite för snabb med att säga att jag slapp spottings. Det har kommit rött blod igår och idag men mensen har liksom inte kommit igång än. För mig brukar mensen komma igång med full fart när det väl kommer rött blod. Jag vet inte om jag ska räkna igår och idag som spottings eller mens. Får se vad som händer de kommande dagarna... Det kanske kan vara så att progesteronnivåerna måste gå ner mer innan mensen kan starta på riktigt? Men jag trodde att de gick ner snabbt när man slutar med krämen..

• Tingeling03

Jag har provat med Progesterall-kräm nu i 2 månader, inga mera spottnings mer än dagen innan mensen kommer ordentligt och det är sååå skönt. Däremot får jag ingen bukt med för kort lutealfas. ???? Jag har läst på flera olika sidor där de rekommenderar vitamin B6 så jag har köpt hem en förpackning Mega B med 8 olika B-vitaminer, ska prova det nu en månad och se om det kan vara behjälpligt :)

• jewel

En liten uppdatering från mig här. Mensen kom i torsdags och jag slapp spottings helt denna gång. Jag smörjde med ProgesterAll tre gånger per dag från CD17 och höjde dosen från CD22 (ägglossning på CD16). Trots att mensen kom så känns det väldigt bra att slippa spottings. Det var nog progesteron jag behövde! Kör på samma sätt efter nästa ägglossning men nu har jag även börjat med munkpeppar igen, har haft ett uppehåll på några månader.

Min lutealfas har varit 13 dagar de två senaste månaderna, vilket jag är nöjd med. Har ofta haft 10-11 dagar tidigare. Hur många dagar har du, Tingeling03?

Hur går det för dig Allex?

• Allex
    jewel skrev 2015-11-21 14:47:39 följande:

En liten uppdatering från mig här. Mensen kom i torsdags och jag slapp spottings helt denna gång. Jag smörjde med ProgesterAll tre gånger per dag från CD17 och höjde dosen från CD22 (ägglossning på CD16). Trots att mensen kom så känns det väldigt bra att slippa spottings. Det var nog progesteron jag behövde! Kör på samma sätt efter nästa ägglossning men nu har jag även börjat med munkpeppar igen, har haft ett uppehåll på några månader.

Min lutealfas har varit 13 dagar de två senaste månaderna, vilket jag är nöjd med. Har ofta haft 10-11 dagar tidigare. Hur många dagar har du, Tingeling03?

Hur går det för dig Allex?

Vad kul att du slipper spottings Hur mycket smörjer du med? Jag lyckas inte bli av med dom. Cykel 18 i bebisverkstan slutade med spottings 3 dgr innan. Jag har hittat en starkare kräm, Natpro. Samt en fbgrupp som talar om att smörja 100-200 mg/dag. Nu sist smörjde jag 260 mg/dag o spottings kom ändå även om det bara var tre dgr mot fem. Fbgruppen tror att jag lider av stor östrogendominans o råder mig att smörja 100-200 mg/dag i 2-6 månader för att bli av med spottings. Hmmm ..... Jag ska denna gång öka på mer ist. Antalet spottingsdagar minskade samt att mängden spottings minskade. Så jag tror på mer progesteron. Är idag på cd 7...så om en dryg vecka är det äl...sen börjar ännu en väntan...

Hur går det för er andra?
  • jewel

Men då går det ju absolut framåt för dig, Allex!

Jag tycker att det är svårt att uppskatta hur mycket det blir när jag smörjer, men jag skulle gissa på ca 60 mg/dag från CD17 och ca 90-100 mg/dag från CD22 senaste cykeln. Köpte på mig tre tuber ProgesterAll senast, men bra att veta att det finns starkare kräm.

Jag är på CD4 idag, ägglossning borde bli runt 4-6 dec. Nu håller vi tummarna för de bästa julklapparna vi kan få! :)

• Allex
    jewel skrev 2015-11-22 09:22:44 följande:

Men då går det ju absolut framåt för dig, Allex!

Jag tycker att det är svårt att uppskatta hur mycket det blir när jag smörjer, men jag skulle gissa på ca 60 mg/dag från CD17 och ca 90-100 mg/dag från CD22 senaste cykeln. Köpte på mig tre tuber ProgesterAll senast, men bra att veta att det finns starkare kräm.

Jag är på CD4 idag, ägglossning borde bli runt 4-6 dec. Nu håller vi tummarna för de bästa julklapparna vi kan få! :)

Tack för stödet Japp, nu håller vi tummarna.
  • jewel

Jag hade ägglossning igår men min man är tyvärr rejält sjuk så senaste sexet blev i tisdags, tre dagar innan ägglossning. Hoppet finns där, men troligtvis blir det ju inget. Annars kändes denna ägglossningen väldigt bra, ägget släppte på vänster sida som det gjorde när jag blev gravid i augusti (vilket ju tyvärr slutade med tidigt missfall). Efter det har det släppt tre gånger på höger sida o det har inte blivit något då. BIM är den 17 dec så nu är det bara att vänta som vanligt...

• Allex

Jag tempar också och skriver in tempen i appen fertility friend. Efter ca 3 tempar efter äl brukar den sätta ut äl i grafen...men det har nu gått 4 dgr och den tycker att jag inte haft äl :'(

Svar på tråden Munkpeppar och progesterontråden