• Allex

Munkpeppar och progesterontråden

Tänkte dra igång en tråd och se om det är fler som vill hänga på. Vi har försökt bli gravid i 1 år och vi båda är över 40.

Min plan denna månad är att testa på att stimulera ägglossningen med hjälp av progesteronkräm och munkpeppar. Tar även Q10, e-vitamin och b-vitamin.

Är det nån som vill hänga med på resan till en "munkpepparbebis"?

• Svar på tråden Munkpeppar och progesterontråden
  • Tingeling03
    Allex skrev 2015-07-30 11:43:49 följande:

Nu har det gått några dagar - hur ser det ut med äl? Du borde vara på CD14 idag - eller?

Hej!

Idag är jag på CD 17, jag har kört med äl-testet denna cykeln.

I fredags var testet som starkast, men inte fullt så starkt som det borde vara för äl. Flytningen var riklig och äggviteliknande, men livmodertappen var låg, den borde bli hög omkring äl. Igår missade jag att ta ett test och idag så var flytningen mer krämig och klibbig och testet svagt. Jag tror att jag hade äl igår om jag har haft det, men jag tror mer på att äl har uteblivit. :/ Jag ska nog ringa min barnmorska och höra mig för, det här känns inte normalt. Jag ska ge munkpepparn 2 cykler till, det står att det kan ta den tiden Innan jag ser effekt. Flytningarna har dock blivit rikligare av dem tycker jag. Hur går det för dig?
  • Allex
    Tingeling03 skrev 2015-08-02 23:41:51 följande:

Hej!

Idag är jag på CD 17, jag har kört med äl-testet denna cykeln.

I fredags var testet som starkast, men inte fullt så starkt som det borde vara för äl. Flytningen var riklig och äggviteliknande, men livmodertappen var låg, den borde bli hög omkring äl. Igår missade jag att ta ett test och idag så var flytningen mer krämig och klibbig och testet svagt. Jag tror att jag hade äl igår om jag har haft det, men jag tror mer på att äl har uteblivit. :/ Jag ska nog ringa min barnmorska och höra mig för, det här känns inte normalt. Jag ska ge munkpepparn 2 cykler till, det står att det kan ta den tiden Innan jag ser effekt. Flytningarna har dock blivit rikligare av dem tycker jag. Hur går det för dig?

Okej CD17. Ja, det låter som ägglossningen var i lördags på din beskriving. Har du testat att tempa? Det är en säker metod för att ta reda på om man haft äl. Jag tempar min tredje cykel nu. Jag är på CD11 och imorgon måndag ska jag börja ältesta. Antagligen är det flera dgr för tidigt, men vill vara på säkra sidan.
  • Tingeling03

Ja om jag har haft ÄL så borde den ha varit i lördags. Idag har jag inte längre någon sådan flytning, så det är nog förbi. Okej, tycker du att det fungerar bra med tempning? Jag har aldrig provat det, jag har svårt att kunna tempa vid samma tidpunkt varje morgon då jag kliver upp så olika tider. Känns inge roligt att ställa larmet på 04.30 på helgerna för att tempa :/ Men kanske skulle överväga att göra det ändå fr.o.m. nästa cykel. För man måste göra det på morgonen väl?

Allex skrev 2015-08-03 00:21:16 följande:

Okej CD17. Ja, det låter som ägglossningen var i lördags på din beskriving. Har du testat att tempa? Det är en säker metod för att ta reda på om man haft äl. Jag tempar min tredje cykel nu. Jag är på CD11 och imorgon måndag ska jag börja ältesta. Antagligen är det flera dgr för tidigt, men vill vara på säkra sidan.

• Allex
    Joozzaan skrev 2015-08-01 15:52:29 följande:

Jag som fick hem massor tester och munkpeppar igår, vet inte om detta är rätt forum för detta här men någon som vill köpa dom av mig för en billig peng?

4 grav tester

14 äl tester

1 burk munkpeppar

Hmm.. jag har diverse ältester och munkpeppar.... hoppas du hittar nån annan som kan köpa dom.
  • Allex
    Tingeling03 skrev 2015-08-03 16:14:03 följande:

Ja om jag har haft ÄL så borde den ha varit i lördags. Idag har jag inte längre någon sådan flytning, så det är nog förbi. Okej, tycker du att det fungerar bra med tempning? Jag har aldrig provat det, jag har svårt att kunna tempa vid samma tidpunkt varje morgon då jag kliver upp så olika tider. Känns inge roligt att ställa larmet på 04.30 på helgerna för att tempa :/ Men kanske skulle överväga att göra det ändå fr.o.m. nästa cykel. För man måste göra det på morgonen väl?

Jodå - tempning funkar okej. Jag har slarvat dock... under semestern. Har inte tagit tempen på riktigt samma tider. Men - det har fungerat ändå. Man får se till mönstret på sin kurva. Det viktiga för mig var att se att jag faktiskt hade äl och efter andra månaden med tempning (då jag börjat med munkpeppar) så såg jag på tempen att jag haft äl. Så det har verkligen stöttat mig i hur att ta reda på hur kroppen fungerar. 

Ja, man göra det direkt på morgonen när man vaknar. Man har en termometer med 2 decimaler. Tempar en gång på morgonen och skriver in det i appen, jag använder Fertility friend.
  • jewel

Hej! Jag har smygläst tråden men inte skrivit nåt innan. Jag började med munkpeppar på cykeldag 1, nu är jag på cykeldag 18 och tror att jag har ägglossning idag (molvärk i vänstra äggstocken). Jag fick nog mer flytningar av munkpepparn, ska bli intressant att se om jag slipper spottings. Jag hade hoppats att ÄL skulle kommit tidigare än vanligt men det gjorde den inte. Detta är vårt tredje försök, första med munkpeppar. Hoppas på plus snart! :)

Hur går det för er andra?

• Allex
    jewel skrev 2015-08-07 09:41:38 följande:

Hej! Jag har smygläst tråden men inte skrivit nåt innan. Jag började med munkpeppar på cykeldag 1, nu är jag på cykeldag 18 och tror att jag har ägglossning idag (molvärk i vänstra äggstocken). Jag fick nog mer flytningar av munkpepparn, ska bli intressant att se om jag slipper spottings. Jag hade hoppats att ÄL skulle kommit tidigare än vanligt men det gjorde den inte. Detta är vårt tredje försök, första med munkpeppar. Hoppas på plus snart! :)

Hur går det för er andra?

Hej

Jag slapp spottings från första kuren med MP. Är som sagt var inne på kur2 och har nog äl just nu/imorgon. Körde samma rutin denna gång, progesteronkräm o MP så vi får se om ca 10 dagar, om jag slipper spottings eller ej. Jag tempar samtidigt oxå.... Försök nr14.

Min äl (förra cykeln) kom2 dgr tidigare. Denna cykel på CD15...samma som förra ggn. Känner av äl mer och har mer flytningar.

Då hoppas vi på plus tillsammans eftersom vi verkar ha äl samtidigt
  • jewel

Vad roligt att vi kan följas åt, Allex! :)

Vi hade sex igår på kvällen o ÄL var nu i morse-fm. Känner mig inte alls sugen på mer sex, svullen o ont i äggstocken, så vi hoppas nog på att det räckte igår. Nu är det en riktigt seg väntan som vanligt fram till BIM. Jag börjar jobba igen på måndag efter semestern så jag tror att det kan få mig att sluta tänka på om ägget fäster o allt sånt. BIM för mig är nog 18-19 aug. Får se om jag kan hålla mig ifrån att testa innan dess... :)

• Tingeling03

Körde med MP mellan senaste mensens första dag och ÄL. ÄL verkade komma ca 2 dagar tidigare än förväntat och idag på CD 22 kom en blodig flytning. Åh vad jag hade hoppats på att få hjälp av MP för detta. Blodig flytning idag ca 2 dagar tidigare än vanligt (brukar komma på CD 24). Jag får hoppas på bättre lycka nästa cykel då jag läste att det kan dröja upp till 3 cykler Innan effekt syns.

Svar på tråden Munkpeppar och progesterontråden