• Allex

Munkpeppar och progesterontråden

Tänkte dra igång en tråd och se om det är fler som vill hänga på. Vi har försökt bli gravid i 1 år och vi båda är över 40.

Min plan denna månad är att testa på att stimulera ägglossningen med hjälp av progesteronkräm och munkpeppar. Tar även Q10, e-vitamin och b-vitamin.

Är det nån som vill hänga med på resan till en "munkpepparbebis"?

• Svar på tråden Munkpeppar och progesterontråden
  • Allex
    jewel skrev 2015-08-20 16:26:33 följande:

Jag kan tyvärr inte glädjas ordentligt över den här graviditeten, jag har på känn att det inte står rätt till. Gravtestet har inte blivit starkare direkt o jag får inte positivt med CB digital. Sedan har jag haft lite molvärk o stickningar i vänstra äggstocken. Plus blödningar o spottings. Jag är så rädd att det är utomkveds :( Eller att det blir MF/MA. Det är väl bara att avvakta antar jag...

Oj då - vad säger du! Blödningar o spottings..... hmm... Ja, det är nog bara att avvakta antar jag. Hoppas det inte är nån fara.
  • mère de R

Men Jewel, vad tråkigt!!! Är det med samma test som du testat positivt med tidigare? Kan det vara så att du testade vid en annan tid på dygnet eller att du kanske druckit väldigt mycket så urinet blivit utspätt ? Jobbigt med dessa ständiga vändningar. Håller tummarna.

Tingeling03 skrev 2015-08-20 15:18:16 följande:

Så där blir det för mig varje månad när jag testar med äl-tester, att det inte blir lika starkt eller starkare än kontrollstrecket :/ Kan det bero på fabrikatet tro? Min barnmorska sa att om jag får stegring, även om det inte blir så starkt som jag önskar, så betyder det att äl borde ha inträffat, men hon lät lika osäker som jag. En kompis jag jag fick äl-tester av sa även hon att det inte blev så starkt som kontrollstrecket men att hon plussat ändå med båda barnen.

Det kan säkert bero på fabrikat. Jag brukar alltid köpa cb äl-test för då behöverbehöver man inte analysera själv utan antingen har man eller har inte äl. Ville testa annat för det är så dyrt med cb men det kanske är värt de pengarna.
  • Tingeling03

Nej det kanske inte är värt pengarna. Jag har förut köpt Apotekets egna äl-tester och de har gett mig starka utslag förut, tycker jag, men nu har jag köpt billigare tester och jag tycker inte att de blir fullt så starka.

Jag tänkte prova progesterall från och med denna cykeln. Jag tror att jag är på CD 11 idag. Så svårt att veta när jag inte riktigt vet när mensen startar pga spottnings. Tror att jag kan börja med krämen i morgon, men en sak jag funderar på som jag inte tycker att jag får svar på, det är att om jag får blödningar, vilket kan inträffa om man börjar för tidigt, så ska jag då sluta med krämen och prova igen nästa cykel då?

• jewel

Jag fick väldigt svaga streck på gravtesterna med starkast streck på onsdagen, sen vände det o blev svagare o idag var det negativt. Så nu väntar jag bara på blödningen så att vi kan försöka igen. Jag kommer inte ta munkpeppar nästa cykel men kanske rosenrot eller progesteronkräm, får fundera lite på det. Dags att köpa nya ägglossningstest då!

• jewel

När jag har använt progesteronkräm har jag väntat till typ två dagar efter ÄL o sedan börjat smörja. Men jag är lite nyfiken på det här med att smörja i låg dos innan ÄL.. Hur gör du Allex?

• Tingeling03

När jag smörjde med krämen senast så började jag innan äl och blev gravid, troligtvis med hjälp av den. :)

• Allex

Jag smörjer för att stimulera äl, och då smörjer jag lite, bara 10 mg (ärtstorlek) / dag. Jag börjar på CD7. Sen efter äl ca dag14 så ökar jag till 20 mg. From dag21 ökar jag ytterligare till 30 mg. Om man börjar innan äl med för stor dos, finns risken att man skjuter äl framförsig. Så, liten dos innan äl och eftet äl mer dos.

• jewel

Jag ska testa att smörja så. Idag kom blodet, skönt att inte behöva vänta längre. Idag ska jag på bröllop o försöka att inte tänka på nåt som har med barnverkstad att göra. O dricka massa vin!!! :)

Svar på tråden Munkpeppar och progesterontråden