• Allex

Munkpeppar och progesterontråden

Tänkte dra igång en tråd och se om det är fler som vill hänga på. Vi har försökt bli gravid i 1 år och vi båda är över 40.

Min plan denna månad är att testa på att stimulera ägglossningen med hjälp av progesteronkräm och munkpeppar. Tar även Q10, e-vitamin och b-vitamin.

Är det nån som vill hänga med på resan till en "munkpepparbebis"?

• Svar på tråden Munkpeppar och progesterontråden
  • Allex
    jewel skrev 2015-10-01 15:23:14 följande:

Allex: Har du ägglossat? :)

Jadu...vet inte. Jag hade 4 ältester hemma så jag började ältesta idag, cd13. Fick inget utslag. Brukar inte få det så tidigt som cd 13...Under dagen har det kännts på sekretet att jag haft peakday (Jättemycke, klar, droppande älsekret) o nu på kvällen är det nästan bara vitt, kladd i sekretet. Har jag missat äl? Eller pågår den nu kanske? Om jag redan haft den är det otroligt tidig...
  • jewel

Jag skrev ett långt inlägg i morse men det verkar ha försvunnit. Jag trodde att jag hade haft ÄL men nu vet jag inte längre. Har använt test från testlagret vilket jag inte gjort tidigare o de kanske visar ovanligt starkt när det inte är något. Svårt att tyda men jag har inte fått klart positivt än.

Allex, hur var kursen igår?

• jewel

Allex: Fick du utslag på ÄL-test till slut? Jag vet inte vad jag ska tro om mina tester...

• Allex

Kursen var jättebra! Det finns så mycket som lågt progesteron påverkar. Hon sa att i princip alla kvinnor hon träffar är östrogendominanta, dvs för lågt progesteron i förhållande till östrogen. För lågt progesteron är boven till en rad sjukdomar och att väldigt ofta brister det i kunskapen hos läkare ang detta. Typ 50% på kursen var barnmorskor och även där saknas det kunskap.

Jag fick utslag till slut på älstickan på CD15, idag är det CD18. Jag pratade med hon på kursen om mina spottings. Hon sa att jag skulle prova att vara väldigt noga med att inte låta det gå mer än 12 timmar mellan smörjningen. Smörja 07:00, 19:00, 07:00, 19:00 osv. Hon menade på att efter 12 timmar så är dosrn progkräm slut. Så denna gång är jag stenhård på det. Hitills har det gått bra, smörjer nu 40 mg på morgonoch 40 mg på kvällen.Sen från dag 21 ökar jag på till 90 mg 2 ggr/dag. Anledningen till den höga dosrn är att jag tror att jag behöver extra mycket stöd från dag 21, det är efter dag 21 som spottingsen brukar börja. Just nu är vi på semester på Rhodos och "lapar"i mig D-vitamin och stressar av rejält. Hoppas det bidrar.

• 120512
    Allex skrev 2015-09-22 09:11:29 följande:

Vad är det för kur du pratar om... nyfiken  

Det är progesterAll

än så länge bara värk i äggalådan o rosa nu kör vi en kur igen imorgon.
  • jewel

Vad intressant, Allex! Och vad skönt med värme utomlands, det hade kanske jag behövt med...

Jag kommer aldrig köpa test från Testlagret igen! Har testat 2 ggr/dag i en vecka o fått utslag nästa varje gång fast inte så starkt som kontrollstrecket. Idag hittade jag ett test från Graviditetskollen som jag hade glömt att jag hade o det visade i stort sett ingenting. Nu vet jag inte om jag haft ÄL eller inte. Men om jag går på symptom så borde det varit igår så jag kör nog på det. Eller så blev det inget alls.

• jewel

Testerna från Testlagret var ju värdelösa så jag fortsatte testa med andra tester o fick positivt i förrgår. Kände av ägglossningen ordentligt igår, var rädd att jag inte skulle känna lika mycket denna månaden när jag inte tog munkpeppar.

Jag har smörjt mig med låg dos (5-10mg) progesteronkräm några dagar nu o idag har jag huvudvärk. Har fått det förut av krämen men jag läste nu att biverkningar kan uppkomma om man använder för låg dos. Så ikväll blir det minst 20mg, kanske också kan våga mig på 40mg.

Tänkte på en sak Allex, det är inte så att man skulle kunna smörja 3 gånger om dagen istället för 2? Då är det ju lättare att se till att det inte går mer än 12 timmar mellan smörjningarna.. Men att man tar samma dos/dygn ändå.

• Allex
    jewel skrev 2015-10-10 14:26:20 följande:

Testerna från Testlagret var ju värdelösa så jag fortsatte testa med andra tester o fick positivt i förrgår. Kände av ägglossningen ordentligt igår, var rädd att jag inte skulle känna lika mycket denna månaden när jag inte tog munkpeppar.

Jag har smörjt mig med låg dos (5-10mg) progesteronkräm några dagar nu o idag har jag huvudvärk. Har fått det förut av krämen men jag läste nu att biverkningar kan uppkomma om man använder för låg dos. Så ikväll blir det minst 20mg, kanske också kan våga mig på 40mg.

Tänkte på en sak Allex, det är inte så att man skulle kunna smörja 3 gånger om dagen istället för 2? Då är det ju lättare att se till att det inte går mer än 12 timmar mellan smörjningarna.. Men att man tar samma dos/dygn ändå.

Ja, om man smörjer med för låg dos kan det trigga östrogenreceptorerna att bli fler och om jag minns detta rätt så är en biverkning hubudvärk. Det blirnog så för att det blir en för snabb obalans mellan östrogen och progesteron. Kanske du ska börja med 20 nån dag, sen öka till 40.

Jag har kört länge med krämen. Fr dag 7 körjag 10 mg/dag. Efter äl körde jag nu 40 mg 2 ggr/dag. Från dag 21 60 mg 2 ggr/dag. Från dag 25 (ca) kommer mina spottings. Får se om jag ökar på lite då...till 70/80 mg 2 ggr/dag. Allt för att hjälpa att slemhinnar ska stanna kvar.

Intressant med din ide att smörja 3ggr/ dag
  • jewel

Det blev inget plus denna månaden heller :( Men en bra sak är att progesteronkrämen gjorde sitt jobb, första gången jag slapp spottings! Jag tror att det har att göra med ökad dos och att jag inte lät det gå mer än 12h mellan smörjningarna. Från dagen efter ÄL till cykeldag 25 smörjde jag med 20 mg 2ggr/dag, sedan ökade jag till 20-30 mg 3 ggr/dag. Det känns bra inför kommande försök!

Svar på tråden Munkpeppar och progesterontråden