• modsey

Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?

Efter att ha stått längst bak och inte kunnat se ordentligt när mina barn uppträtt på skolans lucia, avslutningar och andra arrangemang kommer jag i höst föreslå att man faktiskt håller såna här tillställningar för den närmaste familjen. Framstår man som en glädjedödare då eller vad tror ni ? Men jag är hjärtligt trött på att vissa familjer med tjocka släkten pajar de bästa platserna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-12 13:09
    Det var så självklart att jag inte ens tänkte på det när jag skrev, men HAR man ingen närvarande mamma eller pappa. Om de är döda, sitter i fängelset, skiter i barnen eller bara är på jobbet så självklart är det ok att ta med sig en till person då.
    Men det är när man trots att man är två föräldrar dör, eventuella syskon med utöver det plockar med sig folk från släkten som säkert tycker det är kul att titta på Luciatåget och sina barnbarn.
    Problemet är ju att vi är flera föräldrar som då inte ser våra barn uppträda och flera barn har blivit ledsna över att de tror att mamma/ pappa inte är där!

• Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?
  • modsey
    Tuss 1 skrev 2015-06-12 14:51:41 följande:

Jag håller inte med. Kunde inte bry mig mindre. Tycker bara att det är kul med mycket folk och fullsatt kyrka. Min dotters lillebror ser inte ett smack givetvis, därför sitter han i knä och lämnar sin sittplats åt morfar. Perfekt lösning!

jag förstår att man tycker olika och att en del föräldrar inte berörs av att de inte ser sina barns föreställning till förmån för grannens far och morföräldrar, helt ok i så fall. Men jag vill se mina barns förställningar! Jag kan självklart lösa det på samma egovis som många andra gör, skicka dit min gamla mamma och kompaniet en timme innan så paxar vi 4 bord längst fram med fikakorgar....Nu ligger det inte för mig att agera så omoget och egoistiskt, men det är klart ett alternativ om jag inte får gehör i höst på skolan.
  • tobbe01
    BeanBag skrev 2015-06-12 08:26:18 följande:
    Fungerar dåligt för verksamheten om folk börjat dyka upp en timme innan utsatt tid. Som sagt hos oss går vi Max två vuxna per familj och då får det ju vara föräldrar,mormor, farmor eller brevbäraren. Det är upp till varje familj att bestämma.

Orsaken är att det inte ryms fler människor oavsett om de sitter utanför dörren från kl 06.00 och väntar.
    En timme före utsatt tid låter överdrivet. Jag skulle säga att tio minuter kan räcka för när showen börjar så håller folk för fullt på med att parkera bilen. Jag minns en dansföreställning där våra två barn deltog som visades i en stor aula och alla vi hundratals som satt där fick vänta och showen sköts upp typ en kvart för det var en unge som var ledsen för anhöriga hade blivit försenade och barnet ville inte börja förrän dom kommit. Orka!
  • Natulcien
    modsey skrev 2015-06-12 14:31:11 följande:

mitt och flera barn, fanns även någon här i tråden som vittnar om samma sak.
    De blir ledsna och tror inte mamma/ pappa är där.

Kan du inte prata med dina barn i förväg? Berätta att det kommer att vara mycket folk, att de kanske inte kan se dig, men att du är där, etc.

Annars får du väl göra som på studenten; en stor skylt på pinne, fast med ditt ansikte på istället för barnets namn. Glad
  • tobbe01
    Tom Araya skrev 2015-06-12 10:05:35 följande:
    Sådant måste bestämmas av arrangören utifrån utrymme.
    Tydligen har man inte lyckats så bra med det för TS är uppenbarligen missnöjd.
  • modsey
    Natulcien skrev 2015-06-12 15:26:25 följande:
    Kan du inte prata med dina barn i förväg? Berätta att det kommer att vara mycket folk, att de kanske inte kan se dig, men att du är där, etc.

Annars får du väl göra som på studenten; en stor skylt på pinne, fast med ditt ansikte på istället för barnets namn. Glad
    jag försöker hellre förändra upplägget och står som glädjedödare då om jag kan få igenom detta.
    Lyckas jag inte kommer jag paxa 4-5 bord längst fram jag med....
  • Söpöliini

Enklast skulle de kanske vara att barnen innan festen fick hem ett infobrev där vårdnadshavaren fyller i hur många som är på väg. Man får fylla i föräldrar (eller ersättare för föräldrar, men max 2 personer), syskon och övriga skilt.

Är det två syskon med gemensam fest ges ett infobrev per familj. Till skilda föräldrar som inte samarbetar ges förstås var sin lapp.

Sedan reserevras de främsta av publikens bänkrader för föräldrarna, ersättande föräldrana och syskonen. Sedan får de övriga får sitta bakom eller stå.

Är det en liten sal så skippar man gruppen övriga.

• IMHO
    Natulcien skrev 2015-06-12 15:26:25 följande:

Annars får du väl göra som på studenten; en stor skylt på pinne, fast med ditt ansikte på istället för barnets namn.

*fniss* på studentskyltsidén, men klokt att förbereda barnet på tänkbara scenarion och att det inte alltid blir exakt som man önskar.

Samtidigt stöttar jag TS fullt i planen att lyfta frågan med andra föräldrar och skolpersonal i höst. Konstruktivt förbättringsarbete får gärna gå hand i hand med att klara av att acceptera motgångar och barn behöver lära sig både och.
  • IMHO
    Söpöliini skrev 2015-06-12 15:58:30 följande:

Enklast skulle de kanske vara att barnen innan festen fick hem ett infobrev där vårdnadshavaren fyller i hur många som är på väg. Man får fylla i föräldrar (eller ersättare för föräldrar, men max 2 personer), syskon och övriga skilt.

Är det två syskon med gemensam fest ges ett infobrev per familj. Till skilda föräldrar som inte samarbetar ges förstås var sin lapp.

Sedan reserevras de främsta av publikens bänkrader för föräldrarna, ersättande föräldrana och syskonen. Sedan får de övriga får sitta bakom eller stå.

Är det en liten sal så skippar man gruppen övriga.

• tobbe01

Tänk så hemskt och skrämmande det torde vara för barnen när det är lussefirande! Då ser de ju inte alls vilka som sitter i publiken! 

• IMHO
    tobbe01 skrev 2015-06-12 16:01:59 följande:

Tänk så hemskt och skrämmande det torde vara för barnen när det är lussefirande! Då ser de ju inte alls vilka som sitter i publiken! 

Det är så det funkar. De sjunger i rena förskräckelsen
Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?