• modsey

Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?

Efter att ha stått längst bak och inte kunnat se ordentligt när mina barn uppträtt på skolans lucia, avslutningar och andra arrangemang kommer jag i höst föreslå att man faktiskt håller såna här tillställningar för den närmaste familjen. Framstår man som en glädjedödare då eller vad tror ni ? Men jag är hjärtligt trött på att vissa familjer med tjocka släkten pajar de bästa platserna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-12 13:09
    Det var så självklart att jag inte ens tänkte på det när jag skrev, men HAR man ingen närvarande mamma eller pappa. Om de är döda, sitter i fängelset, skiter i barnen eller bara är på jobbet så självklart är det ok att ta med sig en till person då.
    Men det är när man trots att man är två föräldrar dör, eventuella syskon med utöver det plockar med sig folk från släkten som säkert tycker det är kul att titta på Luciatåget och sina barnbarn.
    Problemet är ju att vi är flera föräldrar som då inte ser våra barn uppträda och flera barn har blivit ledsna över att de tror att mamma/ pappa inte är där!

• Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?
  • modsey
    Lavish skrev 2015-06-12 14:26:24 följande:
    Vem brukar gråta, du eller ditt barn?

De flesta barn vill säkerligen att många kommer och är mindre intresserade av att just föräldrarna ska se än vad föräldrarna är av att se. Tills de blir tonåringar, då vill de helst slippa skämmas för både föräldrar och andra släktingar och ser helst att alla stannar hemma. 

Såklart tråkigt om ditt barn inte gillar att andras mormödrar kommer, men man kan ju trots allt inte göra alla nöjda vid sådana tillställningar. 

mitt och flera barn, fanns även någon här i tråden som vittnar om samma sak.
    De blir ledsna och tror inte mamma/ pappa är där.
    Mina barn har inga problem med att andra kommer, om det nu inte var för att de faktiskt förstör för dem genom sitt egoistiska agerande.
    Vem tycker du är viktigast att göra nöjd? Ett barns mormor eller ett annat barn ? För vem gör skolan detta?? För mormor och farmor, eller för barnen?

• Tom Araya

Själv är jag inte traumatiserad av mina anhörigas frånvaro under skoltidens alla lucia-firanden och avslutningar.

• modsey
    Almina skrev 2015-06-12 14:25:28 följande:

Kanske de främre raderna skulle kunna reserveras för föräldrar (eller två andra vuxna som står nära barnet/har möjlighet att komma när föräldrar inte kan etc) och syskon? Då får övriga anhöriga tränga ihop sig längre bak i lokalen. Om några föräldrar vill sitta bredvid barnens mor- eller farföräldrar etc får de i så fall sitta allihop lite längre bak.

ja det är ingen dum idé alls.
    Kommer som sagt ta upp detta på det första föräldramötet i höst och det är bra med lite olika förslag på lösningar. 
  • Natulcien
    modsey skrev 2015-06-12 12:59:00 följande:
    Natulcien skrev 2015-06-12 12:49:52 följande:

Spontant känns det ju väldigt tråkigt och taskigt att utesluta en massa människor. Det bästa måste ju vara att se sig om efter andra lokaler, vara utomhus eller dela upp det hela i flera sittningar. Kan ju inte vara så svårlöst.

Enligt skolan är det inte lättlöst...många viljor och personal som inte alls är sugna på att ha flera sittningar efter skoltid = övertid för dem.
    Utomhus har de haft men de har inte alltid fungerat pga vädret, vilket ingen rår över.
    En ide som kanske kan fungera är att de har en dagcermoni för saker som just Lucia dit far och morföräldrar är välkomna och på kvällen begränsa det till enbart den nära familjen 
    Varför skulle de ha det efter skoltid? Skolavslutningar har man väl inte efter skoltid? Om de har allt sånt på mornarna/förmiddagarna så behöver ingen jobba övertid.
  • modsey
    Tom Araya skrev 2015-06-12 14:31:25 följande:

Själv är jag inte traumatiserad av mina anhörigas frånvaro under skoltidens alla lucia-firanden och avslutningar.

Inte jag heller o jag tror inget barn blir traumatiserad av detta heller, traumatiserad betyder som du säkert vet något helt annat .
    Nu tror jag heller inte att alla dessa barn med mor och farföräldrar där blir särskilt traumatiserade av att inte ha dem där heller....
  • modsey
    Natulcien skrev 2015-06-12 14:34:01 följande:
    Varför skulle de ha det efter skoltid? Skolavslutningar har man väl inte efter skoltid? Om de har allt sånt på mornarna/förmiddagarna så behöver ingen jobba övertid.
    Men gud inte vet jag, skolan har förlagt det på den tiden.
    Personligen kan jag komma kl 7 på morgonen om de lägger tillställningen där, men jag gissar att det är för att många föräldrar inte så enkelt kan ta ledigt från jobbet.
  • Natulcien
    modsey skrev 2015-06-12 14:35:07 följande:
    Men gud inte vet jag, skolan har förlagt det på den tiden.
    Personligen kan jag komma kl 7 på morgonen om de lägger tillställningen där, men jag gissar att det är för att många föräldrar inte så enkelt kan ta ledigt från jobbet.
    Jag menar bara att om skolpersonalens argument för att inte ha fler sittningar är att det är så jobbigt att ha det efter skoltid...så kan man ju tipsa dem om att det faktiskt går att ha det på skoltid.
    Om de har förlagt det på kvällen för föräldrarnas skull så är det ju lite konstigt att de sen inte skulle kunna ändra på detta om samma föräldrar föreslår det...
  • IMHO
    Lavish skrev 2015-06-12 14:26:24 följande:

Vem brukar gråta, du eller ditt barn?

De flesta barn vill säkerligen att många kommer och är mindre intresserade av att just föräldrarna ska se än vad föräldrarna är av att se. Tills de blir tonåringar, då vill de helst slippa skämmas för både föräldrar och andra släktingar och ser helst att alla stannar hemma. 

Såklart tråkigt om ditt barn inte gillar att andras mormödrar kommer, men man kan ju trots allt inte göra alla nöjda vid sådana tillställningar. 

..., men du inser väl att det både är individuellt och en åldersfråga? De flesta lågstadiebarn är mer intresserade av att deras anhöriga är där än att de har en storpublik. Det är iaf min erfarenhet efter att ha arrangerat luciatåg årligen sedan 2011, med hittills drygt 300 barn. Vad bygger du din erfarenhet på, eftersom du verkar veta så väl vad barn "säkerligen" vill? Har du större erfarenhet av äldre barn?

Våra elever gör redan flera omgångar av luciatåget eftersom hela skolan inte ryms i vår största lokal vid ett och samma tillfälle. De brukar vara helt slut efter dagen, så att köra ännu flera tåg utöver dem vi redan har vore inte en bra lösning i vårt fall. Därför har vi en anhörigsittning dagen innan med max två gäster per barn. Skulle vi ta in fler bryter vi mot brandbestämmelserna och större lokal har vi alltså inte.
  • Sneeze
    modsey skrev 2015-06-11 19:42:20 följande:

Efter att ha stått längst bak och inte kunnat se ordentligt när mina barn uppträtt på skolans lucia, avslutningar och andra arrangemang kommer jag i höst föreslå att man faktiskt håller såna här tillställningar för den närmaste familjen. Framstår man som en glädjedödare då eller vad tror ni ? Men jag är hjärtligt trött på att vissa familjer med tjocka släkten pajar de bästa platserna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-12 13:09
    Det var så självklart att jag inte ens tänkte på det när jag skrev, men HAR man ingen närvarande mamma eller pappa. Om de är döda, sitter i fängelset, skiter i barnen eller bara är på jobbet så självklart är det ok att ta med sig en till person då.
    Men det är när man trots att man är två föräldrar dör, eventuella syskon med utöver det plockar med sig folk från släkten som säkert tycker det är kul att titta på Luciatåget och sina barnbarn.
    Problemet är ju att vi är flera föräldrar som då inte ser våra barn uppträda och flera barn har blivit ledsna över att de tror att mamma/ pappa inte är där!

För mina barn har det räckt att de sett att far/morföräldrar stått efter "paradvägen" när de gått från skola till kyrka. Då vet de att vi är där, nånstans. Jag har som förälder tillbringat en del skolavslutningar i vapenhuset (inte sett, bara hört) eller tom utanför kyrkan och kikat in genom fönstret.
    Aldrig har mina barn gråtit över att de inte hittat mig i mängden människor inne kyrkan. Har heller aldrig sett andra barn gråta över det. Och när de lämnar kyrkan står har vi ju alla stått där och tagit emot dem!

Ju fler desto bättre säger jag.
  • Tuss 1

Jag håller inte med. Kunde inte bry mig mindre. Tycker bara att det är kul med mycket folk och fullsatt kyrka. Min dotters lillebror ser inte ett smack givetvis, därför sitter han i knä och lämnar sin sittplats åt morfar. Perfekt lösning!

Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?