• modsey

Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?

Efter att ha stått längst bak och inte kunnat se ordentligt när mina barn uppträtt på skolans lucia, avslutningar och andra arrangemang kommer jag i höst föreslå att man faktiskt håller såna här tillställningar för den närmaste familjen. Framstår man som en glädjedödare då eller vad tror ni ? Men jag är hjärtligt trött på att vissa familjer med tjocka släkten pajar de bästa platserna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-12 13:09
    Det var så självklart att jag inte ens tänkte på det när jag skrev, men HAR man ingen närvarande mamma eller pappa. Om de är döda, sitter i fängelset, skiter i barnen eller bara är på jobbet så självklart är det ok att ta med sig en till person då.
    Men det är när man trots att man är två föräldrar dör, eventuella syskon med utöver det plockar med sig folk från släkten som säkert tycker det är kul att titta på Luciatåget och sina barnbarn.
    Problemet är ju att vi är flera föräldrar som då inte ser våra barn uppträda och flera barn har blivit ledsna över att de tror att mamma/ pappa inte är där!

• Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?
  • Inte jag

Min mamma brukade komma och hon var den den ende i familjen som kom eftersom pappa jobbade och brorsan gick i skolan oxå. Jag var lika glad ändå. :) för i några år gick jag och mamma och fikade på ett konditori. :)

• modsey
    tobbe01 skrev 2015-06-13 06:45:03 följande:

Jag har aldrig ens haft en susning om att det skulle vara ett problem med för många släktingar på evenemang kring barnen. Aldrig någonsin har jag upplevt att folk inte fått plats! Självklart så ser man sämre om man hamnar längst bak i en sal men det handlar ju inte om några gigantiska utrymmen så man behöver kikare? Är det riktigt små barn som behöver mamma i närheten så kan det väl inte vara en trollkonst att låta mamma sitta längst fram och vara till hands? Är detta ett nytt fenomen som dykt upp iom att vi fått in andra kulturer där man kanske är extremt släktkära? 

Där drog du lite snabba slutsatser. Familjerna vi pratar om här är svenskt ursprung.
    Litet samhälle och av mycket god social klasstillhörighet kan man säga.
    Vlad skrev 2015-06-13 09:06:00 följande:

Spontant kommer jag på:
    - Prioriterade platser för x antal närmast anhöriga
    - Försöka hitta en lokal som är anpassad efter hur många som kommer (kanske med föranmälningar så att man har en ungefärlig idé om hur många det är).
    - Det kanske är något med själva arrangemanget som gör att det blir så, är problemet till exempel störst när man har en klass som håller avslutning eller när det är flera klasser som håller det tillsammans?
    - Om man faktiskt har lagt lite energi på förberedelserna - sälja biljetter och inte sälja fler än det finns platser (och såklart två gratisbiljetter per elev så att föräldrarna får komma som vanligt)

Men det var ju bara rakt ur huvudet, det finns säkert flera idéer. Känns lite dumt att gå i lösningsmode på en gång.

För att hitta en annan lokal skulle vi behöva titta inne i stan, dvs 2-3 mil från för skolan är. Ligger i ett samhälle som lite på landet.
    prioriterade platser för familjen är en bra ide´, vill resten av släkten komma så får de sitta/ stå där bak
  • Natulcien
    tobbe01 skrev 2015-06-13 06:45:03 följande:

Jag har aldrig ens haft en susning om att det skulle vara ett problem med för många släktingar på evenemang kring barnen. Aldrig någonsin har jag upplevt att folk inte fått plats! Självklart så ser man sämre om man hamnar längst bak i en sal men det handlar ju inte om några gigantiska utrymmen så man behöver kikare? Är det riktigt små barn som behöver mamma i närheten så kan det väl inte vara en trollkonst att låta mamma sitta längst fram och vara till hands?

Det är första gången jag hör talas om detta också. Det var aldrig några problem med detta under min egen skolgång, och aldrig när jag har varit och kikat på mina syskonbarns evenemang, och inte heller på sonens lussefirande.
  • modsey
    Natulcien skrev 2015-06-13 11:29:37 följande:
    Det är första gången jag hör talas om detta också. Det var aldrig några problem med detta under min egen skolgång, och aldrig när jag har varit och kikat på mina syskonbarns evenemang, och inte heller på sonens lussefirande.
    fast det är väl rätt självklart att det ser olika ut i olika skolor och lokaler??
  • nevermind
    gbgumman skrev 2015-06-13 06:05:18 följande:
    Så du tycker att du har större rätt att se dina syskonbarn än mitt barn barn har rätt att få se mig. (Tar nu föregivet att dina syskonbarn har båda föräldrar med då jag förespråkar att två valfria vuxna ska få komma) viktigast är väl hur barnen upplever det och inte hur du som vuxen upplever det.

Lite barnperspektiv tack!
    Barnperspektiv? Okej.
    Barnen ringer varje gång och frågar om jag vill med. DOM vill ha mig där.
  • Vlad
    BeanBag skrev 2015-06-13 09:59:20 följande:
    Här så är det fullt om det kommer två vuxna per familj och syskon så inget av det du föreslår löser några problem.
    Mina förslag var som sagt bara exempel på andra lösningar och det beror ju helt på hur det ser ut på den aktuella skolan.

Fast du får nog omformulera ditt inlägg så att det hänger ihop för just nu ser det ut som om du säger att på grund av att lokalen blir full av att två föräldrar och syskon är med så kommer det inte funka att leta efter en annan lokal ... Inte heller tror jag att den detaljen talar emot att man kan anpassa själva arrangemanget. 
  • modsey
    nevermind skrev 2015-06-13 13:00:20 följande:
    Barnperspektiv? Okej.
    Fråga, rent hypotetisk eftersom jag ju inte vet om det finns andra familjer som inte får plats på ett bra sätt för att ni andra mer inte lika nära är där. Det kanske fungerar jättebra hos er i era lokaler. Men OM det inte gör det, tycker du att dina syskonbarn har mer rätt att få dit en hel skrälldus av släktingar på andra barns bekostnad?
  • gbgumman
    nevermind skrev 2015-06-13 13:00:20 följande:
    Barnperspektiv? Okej.
    Men då är det lätt då stannar någon av föräldrarna hemma så alla barn har möjlighet att se den de önskar få se.
  • Natulcien
    modsey skrev 2015-06-13 12:03:13 följande:
    fast det är väl rätt självklart att det ser olika ut i olika skolor och lokaler??
    Javisst är det självklart. Och det är såklart tråkigt att det finns skolor som er, som inte ids ordna fina firanden för sina elever.
    Men, som sagt, starta en föräldragrupp och försök få till stånd en förändring.
  • nevermind
    gbgumman skrev 2015-06-13 13:31:25 följande:
    Men då är det lätt då stannar någon av föräldrarna hemma så alla barn har möjlighet att se den de önskar få se.
    Vi är en stor familj. Inte mycket vi kan göra åt. Vi är väldigt tighta också. Mina barn hade inte blivit så glada...
    Vad är det för ställen ni håller till på om inte alla får plats?!
Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?