• modsey

Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?

Efter att ha stått längst bak och inte kunnat se ordentligt när mina barn uppträtt på skolans lucia, avslutningar och andra arrangemang kommer jag i höst föreslå att man faktiskt håller såna här tillställningar för den närmaste familjen. Framstår man som en glädjedödare då eller vad tror ni ? Men jag är hjärtligt trött på att vissa familjer med tjocka släkten pajar de bästa platserna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-12 13:09
    Det var så självklart att jag inte ens tänkte på det när jag skrev, men HAR man ingen närvarande mamma eller pappa. Om de är döda, sitter i fängelset, skiter i barnen eller bara är på jobbet så självklart är det ok att ta med sig en till person då.
    Men det är när man trots att man är två föräldrar dör, eventuella syskon med utöver det plockar med sig folk från släkten som säkert tycker det är kul att titta på Luciatåget och sina barnbarn.
    Problemet är ju att vi är flera föräldrar som då inte ser våra barn uppträda och flera barn har blivit ledsna över att de tror att mamma/ pappa inte är där!

• Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?
  • tobbe01
    IMHO skrev 2015-06-12 16:06:59 följande:
    Det är så det funkar. De sjunger i rena förskräckelsen
  • modsey
    tobbe01 skrev 2015-06-12 16:01:59 följande:

Tänk så hemskt och skrämmande det torde vara för barnen när det är lussefirande! Då ser de ju inte alls vilka som sitter i publiken! 

varför skulle de inte se publiken? Så bäcksvart har inte vi, men de som syns är alla far o morföräldrar... 

• Alexi

Men om det var mitt barn som uppträder och jag inte kan se barnet för att jag står för långt bak, då skulle jag sannolikt se till att få plats längre fram. För självklart måste närmast anhöriga ha prio ett. Någon skrev att barnen som varit med i luciatåget inte fick plats att fika efteråt, ja men då frågar man ju bara någon av de äldre om att få deras platser, för självklart måste barnen som har luciatåget få fika. Dvs man får ha mål i mun och stå upp för sina barn helt enkelt.

• modsey
    Alexi skrev 2015-06-12 16:55:38 följande:

Men om det var mitt barn som uppträder och jag inte kan se barnet för att jag står för långt bak, då skulle jag sannolikt se till att få plats längre fram. För självklart måste närmast anhöriga ha prio ett. Någon skrev att barnen som varit med i luciatåget inte fick plats att fika efteråt, ja men då frågar man ju bara någon av de äldre om att få deras platser, för självklart måste barnen som har luciatåget få fika. Dvs man får ha mål i mun och stå upp för sina barn helt enkelt.

ja visst kan man ställa till en scen, men det var liksom inte riktigt läge. Jag med flera frågade vid flera bord om det var ledigt men fick ganska korta blängande svar att nä det var upptaget. Så satt de där 7-10 stycken personer per barn från ganska många familjer och det roliga...är att det alltid är samma familjer.
    Mål i mun har jag men det hade knappast blivit en sån trevlig stämning....
  • Natulcien
    modsey skrev 2015-06-12 15:35:09 följande:
    jag försöker hellre förändra upplägget och står som glädjedödare då om jag kan få igenom detta.
    Lyckas jag inte kommer jag paxa 4-5 bord längst fram jag med....
    Ja, att jobba för förändringar av sånt som fungerar dåligt är alltid vettigt. Men om man inte får gehör så är det knappast särskilt konstruktivt att hämnas och bete sig illa själv.
  • modsey
    Natulcien skrev 2015-06-12 17:01:02 följande:
    Ja, att jobba för förändringar av sånt som fungerar dåligt är alltid vettigt. Men om man inte får gehör så är det knappast särskilt konstruktivt att hämnas och bete sig illa själv.
    fast det är väl knappast att hämnas? Jag ser också till helt enkelt att jag och min familj/ släkt ser barnen . 
  • mammalovis

Ja, här är jag evigt tacksam att vi hade ett firande i Sporthallen för barnen i F-6. För att alla spår skulle få uppträda var det 8 olika framträdanden, så det tog nog 1,5 timmar och våra ettor hade myror i brallan efter halva ... Att sedan samla barnen utanför och få dem att hitta föräldrarna var en annan femma.

På förskolan har vi lucia utomhus och det funkar om personalen sätter upp någon främre gräns på ett bra sätt.

Att ha restriktioner med antal vuxna per familj kan ju vara lämpligt om inte alla uppträdande BARN får plats att fika efteråt. Okej om föräldrar får ståfika, men att barnen känner sig ovälkomna är ju fel.

• Rebecz

Det är svårt att dra en parallell slutsats vilka som ska få vara med. Kom tidigare nästa gång. Eller träng dig fram när ditt barn ska sjunga. Jag gör alltid det. Ingen som säger nej direkt när man ska fota/filma sitt barn. Sen backar man när man är klar. Alla har olika relationer. Min mormor ska iaf inte behöva sitta ensam. Jag tycker att majoriteten är föräldrar som står och titta. Inte då mycket äldre människor. Jag kunde lika gärna skymt ditt barn. För den delen så fick alla barn sitta och alla vuxna stå. Kanske de isf skulle börja införa olika led beroende på hur lång man är. Då skulle alla se. Men att förbjuda far och mor föräldrar är absurt. Jag ville alltid ha med min mormor på skolavslutning när jag var liten. Hon är en av mina bästa vänner. Nånting som däremot chockade mig var att det var så lite föräldrar på skolavslutning överhuvudtaget. Bara halva klassens föräldrar.

• BeanBag
    tobbe01 skrev 2015-06-12 15:25:07 följande:

En timme före utsatt tid låter överdrivet. Jag skulle säga att tio minuter kan räcka för när showen börjar så håller folk för fullt på med att parkera bilen. Jag minns en dansföreställning där våra två barn deltog som visades i en stor aula och alla vi hundratals som satt där fick vänta och showen sköts upp typ en kvart för det var en unge som var ledsen för anhöriga hade blivit försenade och barnet ville inte börja förrän dom kommit. Orka!

Tio minuter innan är det redan fullsmockat med folk så då skulle du då inte få plats.

Men som sagt här har det fungerat utmärkt att begränsa till två vuxna per familj då ryms alla och ingen behöver stå utanför.
  • modsey
    BeanBag skrev 2015-06-12 19:25:03 följande:
    Tio minuter innan är det redan fullsmockat med folk så då skulle du då inte få plats.

Men som sagt här har det fungerat utmärkt att begränsa till två vuxna per familj då ryms alla och ingen behöver stå utanför.
    gud ja, 10 minuter innan får du vara glad om du hittar en ståplats...låååångt bak bakom folks far o mormödrar och storasystrars makar...Skrikandes
Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?