• modsey

Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?

Efter att ha stått längst bak och inte kunnat se ordentligt när mina barn uppträtt på skolans lucia, avslutningar och andra arrangemang kommer jag i höst föreslå att man faktiskt håller såna här tillställningar för den närmaste familjen. Framstår man som en glädjedödare då eller vad tror ni ? Men jag är hjärtligt trött på att vissa familjer med tjocka släkten pajar de bästa platserna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-12 13:09
    Det var så självklart att jag inte ens tänkte på det när jag skrev, men HAR man ingen närvarande mamma eller pappa. Om de är döda, sitter i fängelset, skiter i barnen eller bara är på jobbet så självklart är det ok att ta med sig en till person då.
    Men det är när man trots att man är två föräldrar dör, eventuella syskon med utöver det plockar med sig folk från släkten som säkert tycker det är kul att titta på Luciatåget och sina barnbarn.
    Problemet är ju att vi är flera föräldrar som då inte ser våra barn uppträda och flera barn har blivit ledsna över att de tror att mamma/ pappa inte är där!

• Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?
  • Vlad
    gbgumman skrev 2015-06-13 13:31:25 följande:
    Men då är det lätt då stannar någon av föräldrarna hemma så alla barn har möjlighet att se den de önskar få se.
    Varför skulle de det? Om avslutningen är öppen för alla och det inte är några restriktioner kring antalet som kommer så är det.
    Det är upp till de som arrangerar att se till att antalet åhörare och lokalen stämmer överens på vilket sätt det vara må. I det här fallet vet du ju inte ens om  de har samma problem som ts har i den skolan så det är ju bara löjligt att säga en sådan sak.
  • modsey
    nevermind skrev 2015-06-13 14:18:04 följande:
    Vi är en stor familj. Inte mycket vi kan göra åt. Vi är väldigt tighta också. Mina barn hade inte blivit så glada...
    Vad är det för ställen ni håller till på om inte alla får plats?!
    Vi är också en stor tight familj. Jag har tre syskon, gifta och de tre har två eller tre barn var. Vi har en mormor o morfar och en farmor o farfar. och mina fastrar riktigt nära mina barn och skulle uppskatta jättemycket att komma, men vet du hittills har jag inte haft mage...men jag får nog tänka om och skicka mina pensionerade släktingar att hänga på låset och duka upp de bästa 4-5 borden till Lucia nästa gång.

Matsal eller gymnastikhall, men det blir ju så att de som sitter längst fram skymmer de andra...och längst fram sitter till 80% far och morföäldrar med paxade bord
  • modsey
    Natulcien skrev 2015-06-13 14:10:57 följande:
    Javisst är det självklart. Och det är såklart tråkigt att det finns skolor som er, som inte ids ordna fina firanden för sina elever.
    Men, som sagt, starta en föräldragrupp och försök få till stånd en förändring.
    jag kommer ta upp det i höst och får jag inget gehör kommer jag göra som alla andra, dvs skicka dit mina pensionärssläktingar att paxa borden längst fram. Vi är ca 15 stycken om jag tar enbart de närmaste.
  • Vlad
    modsey skrev 2015-06-13 14:22:23 följande:
    Vi är också en stor tight familj. Jag har tre syskon, gifta och de tre har två eller tre barn var. Vi har en mormor o morfar och en farmor o farfar. och mina fastrar riktigt nära mina barn och skulle uppskatta jättemycket att komma, men vet du hittills har jag inte haft mage...men jag får nog tänka om och skicka mina pensionerade släktingar att hänga på låset och duka upp de bästa 4-5 borden till Lucia nästa gång.

Matsal eller gymnastikhall, men det blir ju så att de som sitter längst fram skymmer de andra...och längst fram sitter till 80% far och morföäldrar med paxade bord

Om det är återkommande kanske de skulle kunna ordna så att man kan sitta lite mer upphöjt ju längre bak man kommer också.

Det finns ofta mycket som går att göra bara de inblandade vill.   
  • modsey
    Vlad skrev 2015-06-13 14:31:04 följande:

Om det är återkommande kanske de skulle kunna ordna så att man kan sitta lite mer upphöjt ju längre bak man kommer också.

Det finns ofta mycket som går att göra bara de inblandade vill.   
    Ja man kunde köpa in stolar med olika höjd eller bygga upp, tyvärr tror jag inte det finns budget direkt till det...för mig är det annars klockrent att man helt enkelt begränsar antalet personer per barn vid tillställningar som dessa om det är problem som i vårat fall.
  • BeanBag
    modsey skrev 2015-06-13 14:40:51 följande:

Ja man kunde köpa in stolar med olika höjd eller bygga upp, tyvärr tror jag inte det finns budget direkt till det...för mig är det annars klockrent att man helt enkelt begränsar antalet personer per barn vid tillställningar som dessa om det är problem som i vårat fall.

• BeanBag
    Vlad skrev 2015-06-13 13:13:23 följande:

Mina förslag var som sagt bara exempel på andra lösningar och det beror ju helt på hur det ser ut på den aktuella skolan.

Fast du får nog omformulera ditt inlägg så att det hänger ihop för just nu ser det ut som om du säger att på grund av att lokalen blir full av att två föräldrar och syskon är med så kommer det inte funka att leta efter en annan lokal ... Inte heller tror jag att den detaljen talar emot att man kan anpassa själva arrangemanget. 

Jo men eftersom det ser olikaför alla skolor och förskolor å bör du ju förstå att för vissa är inget av det du skrev ett alternativ.

så då är begränsning av antal som får komma det bästa alternativet.
  • modsey

Eller reserverar platserna framme för föräldrar och syskon så kan den övriga släktingarna få ståplatserna bak....

• Vlad
    BeanBag skrev 2015-06-13 14:56:25 följande:
    Jo men eftersom det ser olikaför alla skolor och förskolor å bör du ju förstå att för vissa är inget av det du skrev ett alternativ.

så då är begränsning av antal som får komma det bästa alternativet.
    Fast jag tycker inte om citron så ingen av dina invändningar är relevant.
  • Antevasin

Detta borde inte ens vara ett problem.
    Jag hade bara blivit glad om mina barns mor och farföräldrar var såpass engagerade att dom ville komma på avslutningar och liknande.
    Är det en plats brist, ta upp det  med skolan så kanske det går att ordna större lokaler.
    Ju fler desto roligare sägs det :)

Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?