• modsey

Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?

Efter att ha stått längst bak och inte kunnat se ordentligt när mina barn uppträtt på skolans lucia, avslutningar och andra arrangemang kommer jag i höst föreslå att man faktiskt håller såna här tillställningar för den närmaste familjen. Framstår man som en glädjedödare då eller vad tror ni ? Men jag är hjärtligt trött på att vissa familjer med tjocka släkten pajar de bästa platserna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-12 13:09
    Det var så självklart att jag inte ens tänkte på det när jag skrev, men HAR man ingen närvarande mamma eller pappa. Om de är döda, sitter i fängelset, skiter i barnen eller bara är på jobbet så självklart är det ok att ta med sig en till person då.
    Men det är när man trots att man är två föräldrar dör, eventuella syskon med utöver det plockar med sig folk från släkten som säkert tycker det är kul att titta på Luciatåget och sina barnbarn.
    Problemet är ju att vi är flera föräldrar som då inte ser våra barn uppträda och flera barn har blivit ledsna över att de tror att mamma/ pappa inte är där!

• Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?
  • Tom Araya
    tobbe01 skrev 2015-06-12 15:31:52 följande:
    Tydligen har man inte lyckats så bra med det för TS är uppenbarligen missnöjd.
    Även du har uttryckt missnöje ifall arrangören skulle sätta en gräns för antalet anhöriga per barn.
  • Tuss 1

Fast jag har ju bara ett syskon att ta med. Hur gör man med de som har 2-5 st att släpa med sig? De borde inte få komma in tycker jag isåfall. Dessutom stör de mer än mormödrarna. Och mitt barn gillar inte att bli störd när hon ska uppträda.

• nevermind

Definiera "närmaste familjen". Jag är lyckligt barnfri, men mina syskonbarn är mitt liv. Jag går på varenda jefla avslutning, Lucia etc etc etc. Ska jag portas för att de inte är mina biologiska barn?!

• gbgumman
    nevermind skrev 2015-06-13 03:55:45 följande:

Definiera "närmaste familjen". Jag är lyckligt barnfri, men mina syskonbarn är mitt liv. Jag går på varenda jefla avslutning, Lucia etc etc etc. Ska jag portas för att de inte är mina biologiska barn?!

Så du tycker att du har större rätt att se dina syskonbarn än mitt barn barn har rätt att få se mig. (Tar nu föregivet att dina syskonbarn har båda föräldrar med då jag förespråkar att två valfria vuxna ska få komma) viktigast är väl hur barnen upplever det och inte hur du som vuxen upplever det.

Lite barnperspektiv tack!
  • tobbe01

Jag har aldrig ens haft en susning om att det skulle vara ett problem med för många släktingar på evenemang kring barnen. Aldrig någonsin har jag upplevt att folk inte fått plats! Självklart så ser man sämre om man hamnar längst bak i en sal men det handlar ju inte om några gigantiska utrymmen så man behöver kikare? Är det riktigt små barn som behöver mamma i närheten så kan det väl inte vara en trollkonst att låta mamma sitta längst fram och vara till hands? Är detta ett nytt fenomen som dykt upp iom att vi fått in andra kulturer där man kanske är extremt släktkära? 

• Vlad

Jag tror inte riktigt på att komma med en "lösning" på en gång som kommer att drabba andra deltagare. Klart att de kommer att sparka bakut ... Hellre formulera problemet, så kanske fler personer kan bidra med idéer. Att begränsa antalet deltagare är ju bara en väg att gå! 

• BeanBag
    Vlad skrev 2015-06-13 08:37:39 följande:

Jag tror inte riktigt på att komma med en "lösning" på en gång som kommer att drabba andra deltagare. Klart att de kommer att sparka bakut ... Hellre formulera problemet, så kanske fler personer kan bidra med idéer. Att begränsa antalet deltagare är ju bara en väg att gå! 

Vad finns det mer för lösningar?
  • Vlad
    BeanBag skrev 2015-06-13 08:47:37 följande:
    Vad finns det mer för lösningar?

Spontant kommer jag på:
    - Prioriterade platser för x antal närmast anhöriga
    - Försöka hitta en lokal som är anpassad efter hur många som kommer (kanske med föranmälningar så att man har en ungefärlig idé om hur många det är).
    - Det kanske är något med själva arrangemanget som gör att det blir så, är problemet till exempel störst när man har en klass som håller avslutning eller när det är flera klasser som håller det tillsammans?
    - Om man faktiskt har lagt lite energi på förberedelserna - sälja biljetter och inte sälja fler än det finns platser (och såklart två gratisbiljetter per elev så att föräldrarna får komma som vanligt)

Men det var ju bara rakt ur huvudet, det finns säkert flera idéer. Känns lite dumt att gå i lösningsmode på en gång.

• Indigo
    Vlad skrev 2015-06-13 09:06:00 följande:

Spontant kommer jag på:
    - Försöka hitta en lokal som är anpassad efter hur många som kommer (kanske med föranmälningar så att man har en ungefärlig idé om hur många det är).
    - Det kanske är något med själva arrangemanget som gör att det blir så, är problemet till exempel störst när man har en klass som håller avslutning eller när det är flera klasser som håller det tillsammans?
    - Om man faktiskt har lagt lite energi på förberedelserna - sälja biljetter och inte sälja fler än det finns platser (och såklart två gratisbiljetter per elev så att föräldrarna får komma som vanligt)

Men det var ju bara rakt ur huvudet, det finns säkert flera idéer. Känns lite dumt att gå i lösningsmode på en gång.

Det där var en bra idé! Om inte annat så ur brandsäkerhetssynpunkt. Minns när jag gick i högstadiet och sjöng i skolkören att jag alltid tänkte på att om det skulle börja brinna skulle vi inte ha en chans att hinna ut. Kyrkan var alltid fylld till bristningsgränsen när vi hade luciatåg och det gjorde mig olustig.
    Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
  • BeanBag
    Vlad skrev 2015-06-13 09:06:00 följande:

Spontant kommer jag på:

Här så är det fullt om det kommer två vuxna per familj och syskon så inget av det du föreslår löser några problem.
Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?