• modsey

Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?

Efter att ha stått längst bak och inte kunnat se ordentligt när mina barn uppträtt på skolans lucia, avslutningar och andra arrangemang kommer jag i höst föreslå att man faktiskt håller såna här tillställningar för den närmaste familjen. Framstår man som en glädjedödare då eller vad tror ni ? Men jag är hjärtligt trött på att vissa familjer med tjocka släkten pajar de bästa platserna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-12 13:09
    Det var så självklart att jag inte ens tänkte på det när jag skrev, men HAR man ingen närvarande mamma eller pappa. Om de är döda, sitter i fängelset, skiter i barnen eller bara är på jobbet så självklart är det ok att ta med sig en till person då.
    Men det är när man trots att man är två föräldrar dör, eventuella syskon med utöver det plockar med sig folk från släkten som säkert tycker det är kul att titta på Luciatåget och sina barnbarn.
    Problemet är ju att vi är flera föräldrar som då inte ser våra barn uppträda och flera barn har blivit ledsna över att de tror att mamma/ pappa inte är där!

• Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?
  • BeanBag
    Söpöliini skrev 2015-06-16 09:34:43 följande:

Ja, de flesta ställen saknar en scen eller ett auditorium, som är utformat så att alla ser. Men en enkel lösning kunde kanske vara att hyra en mobil liten scen där barnen kunde uppträda. Det skulle underlätta för de bakre raderna.

Här som exempel:

hyrascenstockholm.se/Hem/F%C3%A4rdiga%20paket.html

När det knappast inte ens finns pengar att köpa pennor och böcker för så är det svårt att skaka fram pengar för att hyra en scen men annars skulle det ju vara toppen.
  • IMHO

En nedfällbar scen bakom fotbollsmålet i idrottshallen har vi. På förra skolan hade vi motsvarande lösning i matsalen. Man tänkte inte på den när den var uppfälld längs väggen.

Det är kanske inte en bra lösning för alla, men kanske ett långsiktigt investeringsförslag för modsey att ha med sig i höst. Det kan funka i rum av olika storlekar förstås. Att ha en egen bör rätt snabbt bli billigare än att hyra.

Söpöliini skrev 2015-06-16 09:34:43 följande:

Ja, de flesta ställen saknar en scen eller ett auditorium, som är utformat så att alla ser. Men en enkel lösning kunde kanske vara att hyra en mobil liten scen där barnen kunde uppträda. Det skulle underlätta för de bakre raderna.

Här som exempel:

hyrascenstockholm.se/Hem/F%C3%A4rdiga%20paket.html

• nozpa

På förskolan har dom inte haft några regler. Men det har bara varit föräldrar + syskon som varit med på lussefirande och sommarfester.
    På 4 åringens aktiviteter har det varit så enorma lokaler att man hade lätt kunnat ha med 10 extra per barn utan bekymmer.
    Kommande skolavslutningar sker i kyrkan här, och då uppstår heller inte problemet. Mina mor och farföräldrar var nog aldrig med på något förutom när man slutade 9:an och tog studenten.
    Men mina barns mormor och ibland morfar har varit med på aktiviteterna,
    Dom kommer säkerligen vilja hänga på på skolavslutningarna senare i livet när dom gått i pension.

• gbgumman
    hammarhajen skrev 2015-06-16 05:46:16 följande:
    Så att friska 40-åriga mammor ska få sitta, men gamla svaga morfar måste stå? Allvarligt, det gäller en skolavslutning eller Lucia. 20 minuter kanske? Det kan man väl stå som frisk förälder?
    Jag kan sitta eller stå skiter i vilket det viktiga är att mitt BARN ska ha en chans att se mig. Jag har varit ensam på många av mina barn uppträdanden då ingen annan kunnat gå och mitt barn har inte kunnat se mig för att vissa barn har haft lyckan att ha jätte stor släkt.
  • sansun

Hos oss
    Fsk: sommarfest firas ute på gräsmattan
    oavsett väder
    Lucia firar endast barnen med sina
    sina fröknar,sedan ordnas föräldrafika
    2 dagar då man får fika och titta på
    luciatåget på tv:n med barnet.

• hammarhajen

Men hur svårt kan det vara att förklara för sitt barn att det är flera hundra barn på skolan och minst lika många föräldrar på avslutningen? På vår skola har vi avslutning utomhus, kören sjunger för alla elever som sitter på första raderna och eftersom skolan har ca 400 elever totalt står föräldrarna en bit bakom. Man får helt enkelt förklara för att barn att det kommer vara många människor där och även om barnet inte ser sin förälder från scenen så finns ju föräldern där. Förbereda och förklara innan. Och kanske dra en vit lögn om att man såg bra fast man inte gjorde det. 

Avslutningen är till för BARNEN, inte för att föräldrar (eller andra släktingar) ska få se en perfekt show. Varje skola eller förskola anpassar efter sina förutsättningar och det går inte att göra alla nöjda eftersom alla tycker så olika. 

Eller så lägger vi ner avslutningar, för alltid blir någon sur. Skolans uppdrag är att undervisa barnen, inte lägga enormt mycket tid och pengar på att skapa den ultimata avslutningen som tillfredsställer alla vuxna. Visst kan man klaga på avslutningen på föräldraråd och föräldramöten, men då ska man kanske inte bli så förvånad om rektor och lärare inte riktigt hinner med att utveckla undervisningen i den takt de önskar. 

• Natulcien
    hammarhajen skrev 2015-06-16 22:21:43 följande:

Men hur svårt kan det vara att förklara för sitt barn att det är flera hundra barn på skolan och minst lika många föräldrar på avslutningen? På vår skola har vi avslutning utomhus, kören sjunger för alla elever som sitter på första raderna och eftersom skolan har ca 400 elever totalt står föräldrarna en bit bakom. Man får helt enkelt förklara för att barn att det kommer vara många människor där och även om barnet inte ser sin förälder från scenen så finns ju föräldern där. Förbereda och förklara innan. Och kanske dra en vit lögn om att man såg bra fast man inte gjorde det. 

Avslutningen är till för BARNEN, inte för att föräldrar (eller andra släktingar) ska få se en perfekt show. Varje skola eller förskola anpassar efter sina förutsättningar och det går inte att göra alla nöjda eftersom alla tycker så olika. 

Eller så lägger vi ner avslutningar, för alltid blir någon sur. Skolans uppdrag är att undervisa barnen, inte lägga enormt mycket tid och pengar på att skapa den ultimata avslutningen som tillfredsställer alla vuxna. Visst kan man klaga på avslutningen på föräldraråd och föräldramöten, men då ska man kanske inte bli så förvånad om rektor och lärare inte riktigt hinner med att utveckla undervisningen i den takt de önskar. 

• hammarhajen
    modsey skrev 2015-06-13 14:58:41 följande:

Eller reserverar platserna framme för föräldrar och syskon så kan den övriga släktingarna få ståplatserna bak....

Men hur kan vi veta vem som är närmast - en 17-årig storasyster eller en 17-årig moster som i praktiken nästan bor hos familjen? Är det skolans sak att avgöra, ur ett barnperspektiv?

Skolan ska ta hänsyn till säkerhet och sådant som maxantal ur brandsynpunkt samt de egna elevernas perspektiv. Och då kan man behöva begränsa av olika skäl, är inte helt ovanligt med uppmaningar som max två vuxna per barn.

Men att en vuxen förälder ska slippa stå upp på egna ben i 20 minuter är inte skolans huvudfokus och inte en anledning att begränsa. Inte heller att en 3-årig lillebror inte ser perfekt. Jättekul om man får till det förstås, men inte alls lika prioriterat som de egna elevernas upplevelse av dagen samt säkerhetsbiten. Och det man lätt missar som förälder är att hela avslutningsdagen/Luciadagen är krävande, inte bara stunden vid uppträdandet. Det är en annorlunda dag, med förväntningar, känslor, intryck, mycket folk hur man än gör, en jättesvår dag för några barn och en dag som är jätterolig för de flesta men som lätt leder till "överhettning" på olika plan. 

Bättre att personalen kan lägga sin arbetstid på att ta hand om de barn som lämnas tidigt innan avslutningen (och inte har föräldrar där alls) än att lägga tiden på att ställa ut stolar så att friska 45-åringar ska slippa stå. Och efter avslutningen när många barn gått hem och andra är kvar, kanske ledsna för att de är kvar och kompisarna gått, när rutinerna fallit och dagen ovanlig, DÅ behövs de vuxna i barngruppen för att skapa trygghet, lugn och se de barn som behöver en extra famn. Inte bärandes stolar. 

Bättre att hjälpa sitt barn att hantera det faktum att mamma kanske inte sitter längst fram, än att vara arg på skolan för hur man organiserar en avslutning, kan jag tycka.. 
  • gbgumman
    hammarhajen skrev 2015-06-16 22:21:43 följande:

Varför ska jag ljuga för min dotter. Hade det varit så att det hade varit flera hundra föräldrar så hade jag så klart sagt det. Men sanningen var att det är en liten förskola med liten gård. Anledningen till att min dotter inte kunde se mig var för att hon hade bara en vuxen där för henne och de andra ungarna hade 5-7 släktingar var.
    Lilla gumman du kommer inte kunna se mig för Lisa har både föräldrar far och morföräldrar och två mostrar och en hoper kusiner. Det måste du väl förstå att de måste få se Lisa så det är ingen ide att vi försöker se varandra.
  • modsey
    hammarhajen skrev 2015-06-17 06:10:25 följande:
    Men hur kan vi veta vem som är närmast - en 17-årig storasyster eller en 17-årig moster som i praktiken nästan bor hos familjen? Är det skolans sak att avgöra, ur ett barnperspektiv?

Skolan ska ta hänsyn till säkerhet och sådant som maxantal ur brandsynpunkt samt de egna elevernas perspektiv. Och då kan man behöva begränsa av olika skäl, är inte helt ovanligt med uppmaningar som max två vuxna per barn.

Men att en vuxen förälder ska slippa stå upp på egna ben i 20 minuter är inte skolans huvudfokus och inte en anledning att begränsa. Inte heller att en 3-årig lillebror inte ser perfekt. Jättekul om man får till det förstås, men inte alls lika prioriterat som de egna elevernas upplevelse av dagen samt säkerhetsbiten. Och det man lätt missar som förälder är att hela avslutningsdagen/Luciadagen är krävande, inte bara stunden vid uppträdandet. Det är en annorlunda dag, med förväntningar, känslor, intryck, mycket folk hur man än gör, en jättesvår dag för några barn och en dag som är jätterolig för de flesta men som lätt leder till "överhettning" på olika plan. 

Bättre att personalen kan lägga sin arbetstid på att ta hand om de barn som lämnas tidigt innan avslutningen (och inte har föräldrar där alls) än att lägga tiden på att ställa ut stolar så att friska 45-åringar ska slippa stå. Och efter avslutningen när många barn gått hem och andra är kvar, kanske ledsna för att de är kvar och kompisarna gått, när rutinerna fallit och dagen ovanlig, DÅ behövs de vuxna i barngruppen för att skapa trygghet, lugn och se de barn som behöver en extra famn. Inte bärandes stolar. 

Bättre att hjälpa sitt barn att hantera det faktum att mamma kanske inte sitter längst fram, än att vara arg på skolan för hur man organiserar en avslutning, kan jag tycka.. 
    vet du det är ganska enkelt, man gör om man har ett prioriteringsbehov en föranmälan helt enkelt och där får man skriva upp de två vuxna som ska komma ( samt syskon)
    Jag anser så egoistiskt av mig också att jag tycker min rätt att se barnen är större än dina barns farmor ser barnen. 
    Har man stora fluffiga lokaler som ni kanske har så fine, då är det ju inte ett problem. Men har man som vi och många fler i bara den här tråden ett problem, så får man ju lösa det och din gamla farmor får stanna hemma. Plättlätt!

ps/ vi har inte heller en stor skola med hundratals vuxna, utan det är fyra klasser. Så om folk inte släpade med sig 10-12 vuxna släktingar per barn som en del familjer gjort så skulle alla vi föräldrar och syskon se barnen!
Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?