Inlägg från: BeanBag |Visa alla inlägg
  • BeanBag

Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?

På förskolan jag jobbar på har vi satt Max två vuxna per familj som gräns just för att lösa det här problemet.

Nästa avslutning kommer det att vara samma regler på mina barns skola efter mitt förslag.

• BeanBag
    tobbe01 skrev 2015-06-12 07:48:45 följande:

OT (på sätt och vis) Jag har varit på ALLA föräldramöten genom åren, från förskolan upp till gymnasiet, och ALLTID har jag fått vänta minst tio minuter efter utsatt tid innan mötet börjar. ALLTID har det kommit folk släntrande ännu senare ändå och så får man ta om allt från början. Varför envisas jag då med att komma i tid? Jo för det har jag i ryggmärgen och kan inte sluta med trots att jag verkligen försökt. Jag ser alltid till att jag har tiden på min sida och är förberedd,

Det har ju inget med det här problemet att göra...
  • BeanBag
    tobbe01 skrev 2015-06-12 08:20:56 följande:

Kan det väl ha! Den som kommer tidigt sätter sig längst fram så det är upp till var och en att kämpa om de platserna? Jag tycker att ALLA som vill ska få gå och se barn/barnbarn uppträda. Skulle vara riktigt otrevligt om mormor och farmor blev portade för att de tar för stor plats.

Fungerar dåligt för verksamheten om folk börjat dyka upp en timme innan utsatt tid. Som sagt hos oss går vi Max två vuxna per familj och då får det ju vara föräldrar,mormor, farmor eller brevbäraren. Det är upp till varje familj att bestämma.

Orsaken är att det inte ryms fler människor oavsett om de sitter utanför dörren från kl 06.00 och väntar.
  • BeanBag
    tobbe01 skrev 2015-06-12 15:25:07 följande:

En timme före utsatt tid låter överdrivet. Jag skulle säga att tio minuter kan räcka för när showen börjar så håller folk för fullt på med att parkera bilen. Jag minns en dansföreställning där våra två barn deltog som visades i en stor aula och alla vi hundratals som satt där fick vänta och showen sköts upp typ en kvart för det var en unge som var ledsen för anhöriga hade blivit försenade och barnet ville inte börja förrän dom kommit. Orka!

Tio minuter innan är det redan fullsmockat med folk så då skulle du då inte få plats.

Men som sagt här har det fungerat utmärkt att begränsa till två vuxna per familj då ryms alla och ingen behöver stå utanför.
  • BeanBag
    Vlad skrev 2015-06-13 08:37:39 följande:

Jag tror inte riktigt på att komma med en "lösning" på en gång som kommer att drabba andra deltagare. Klart att de kommer att sparka bakut ... Hellre formulera problemet, så kanske fler personer kan bidra med idéer. Att begränsa antalet deltagare är ju bara en väg att gå! 

Vad finns det mer för lösningar?
  • BeanBag
    Vlad skrev 2015-06-13 09:06:00 följande:

Spontant kommer jag på:

- Prioriterade platser för x antal närmast anhöriga

- Försöka hitta en lokal som är anpassad efter hur många som kommer (kanske med föranmälningar så att man har en ungefärlig idé om hur många det är).

- Det kanske är något med själva arrangemanget som gör att det blir så, är problemet till exempel störst när man har en klass som håller avslutning eller när det är flera klasser som håller det tillsammans?

- Om man faktiskt har lagt lite energi på förberedelserna - sälja biljetter och inte sälja fler än det finns platser (och såklart två gratisbiljetter per elev så att föräldrarna får komma som vanligt)

Men det var ju bara rakt ur huvudet, det finns säkert flera idéer. Känns lite dumt att gå i lösningsmode på en gång.

Här så är det fullt om det kommer två vuxna per familj och syskon så inget av det du föreslår löser några problem.
  • BeanBag
    modsey skrev 2015-06-13 14:40:51 följande:

Ja man kunde köpa in stolar med olika höjd eller bygga upp, tyvärr tror jag inte det finns budget direkt till det...för mig är det annars klockrent att man helt enkelt begränsar antalet personer per barn vid tillställningar som dessa om det är problem som i vårat fall.

• BeanBag
    Vlad skrev 2015-06-13 13:13:23 följande:

Mina förslag var som sagt bara exempel på andra lösningar och det beror ju helt på hur det ser ut på den aktuella skolan.

Fast du får nog omformulera ditt inlägg så att det hänger ihop för just nu ser det ut som om du säger att på grund av att lokalen blir full av att två föräldrar och syskon är med så kommer det inte funka att leta efter en annan lokal ... Inte heller tror jag att den detaljen talar emot att man kan anpassa själva arrangemanget. 

Jo men eftersom det ser olikaför alla skolor och förskolor å bör du ju förstå att för vissa är inget av det du skrev ett alternativ.

så då är begränsning av antal som får komma det bästa alternativet.
  • BeanBag
    Vlad skrev 2015-06-13 16:27:22 följande:

Fast jag tycker inte om citron så ingen av dina invändningar är relevant.

Oj blev det jobbigt för dig att tänka i andra banor?
  • BeanBag
    Söpöliini skrev 2015-06-16 09:34:43 följande:

Ja, de flesta ställen saknar en scen eller ett auditorium, som är utformat så att alla ser. Men en enkel lösning kunde kanske vara att hyra en mobil liten scen där barnen kunde uppträda. Det skulle underlätta för de bakre raderna.

Här som exempel:

hyrascenstockholm.se/Hem/F%C3%A4rdiga%20paket.html

När det knappast inte ens finns pengar att köpa pennor och böcker för så är det svårt att skaka fram pengar för att hyra en scen men annars skulle det ju vara toppen.
  • BeanBag
    Natulcien skrev 2015-06-18 16:37:18 följande:

Jag förespråkar inte det du insinuerar. Jag förespråkar att människor visar hänsyn och respekt mot varandra, och att alla får vara med så länge lokalen tillåter det. Sen kan alltid fan tolka bibeln på sitt sätt...

Fast tråden handlar ju om att alla INTE ryms. Att vissa föräldrar inte får plats för att några kommer med halva släkten.

Om alla ryms så är det ju ett ickeproblem och inte det som tråden handlar om
  • BeanBag
    hammarhajen skrev 2015-06-20 17:00:09 följande:

Det har du fått svar på många  gånger om i tråden. Alla barn är inte så lyckligt lottade att de har två föräldrar som står dem närmast i livet. En mormor kan vara viktigare än en mamma (eller bara levande, vilket inte alla mammor är), och för ett sådant barn finns det större bekymmer än att inte kunna se någon på en skolavslutning.

Begränsningar är en sak, men släpp gärna agget mot närvarande mor- och farföräldrar. Där får du helt enkelt tugga i dig att skolpersonalen har större insikt om några barns hemsituation än vad du har. Begränsa i så fall till ett visst antal per barn oavsett släktrelation, men VILKA en familj skickar har inte du med att göra.

Vill du dessutom dra med dig x antal syskon kan du ju tänka ett varv på de barn som inte har några syskon och kanske sörjer det, vad är det hänsynslösa med att ta med en lugn farmor istället för två gapiga 4-åringar som lika gärna kunnat vara på förskolan?

Jag som pedagog förstår fullt att man inte vill lägga sig i och avgöra vem som står ett barn närmast i en familj - en närvarande mormor eller en frånvarande pappa. Det är inte vårt uppdrag. Finns det flera sådana konflikter runt några barn, där exempelvis föräldrarna har delat på sig och knappt kommunicerar, där farmor är extremt nära och barnets stora trygghet och inte får svar från mamma om hon kan komma på avslutning eller inte, då är det väl bra om skolan kan vara smidig och tillåta alla. Det barnet har det betydligt tuffare än det lyckliga kärnfamiljsbarn som "bara" inte får se mamma på avslutningen. Det är tråkigt det också, jag VET, men det finns grader av sorger hos barn...

Det är ingen som vill bestämma vilka som får komma. Bara hur många.

På väldigt många ställen får du inte ha dina barn på förskolan när du är ledig så då måste de följa med till avslutningen.
Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?