• modsey

Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?

Efter att ha stått längst bak och inte kunnat se ordentligt när mina barn uppträtt på skolans lucia, avslutningar och andra arrangemang kommer jag i höst föreslå att man faktiskt håller såna här tillställningar för den närmaste familjen. Framstår man som en glädjedödare då eller vad tror ni ? Men jag är hjärtligt trött på att vissa familjer med tjocka släkten pajar de bästa platserna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-12 13:09
    Det var så självklart att jag inte ens tänkte på det när jag skrev, men HAR man ingen närvarande mamma eller pappa. Om de är döda, sitter i fängelset, skiter i barnen eller bara är på jobbet så självklart är det ok att ta med sig en till person då.
    Men det är när man trots att man är två föräldrar dör, eventuella syskon med utöver det plockar med sig folk från släkten som säkert tycker det är kul att titta på Luciatåget och sina barnbarn.
    Problemet är ju att vi är flera föräldrar som då inte ser våra barn uppträda och flera barn har blivit ledsna över att de tror att mamma/ pappa inte är där!

• Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?
  • Santin

Jag hade sett dig som glädjedödare. Åk tidigare så får du bättre platser.

• modsey
    Santin skrev 2015-06-11 19:45:12 följande:

Jag hade sett dig som glädjedödare. Åk tidigare så får du bättre platser.

Så den med pigga pensionär i familjen som kan skickas låååångt tidigare än vad vi med jobb kan sluta har förtur framför föräldrar o syskon tycker du ?
  • Melinoe

Jag bjöd alltid in mina mor- och farföräldrar på mina avslutningar och alla andra aktiviteter annars skulle jag inte haft någon ur min familj alls där och dem var och är så mycket viktigare i mitt liv än mina föräldrar. Alla räknar inte bara föräldrar som närmaste familj.

Ja, jag tycker du framstår som en glädjedödare. Testat vara på plats lite tidigare? Fem tio minuter kan göra stor skillnad.

• modsey
    Melinoe skrev 2015-06-11 19:51:13 följande:

Jag bjöd alltid in mina mor- och farföräldrar på mina avslutningar och alla andra aktiviteter annars skulle jag inte haft någon ur min familj alls där och dem var och är så mycket viktigare i mitt liv än

mina föräldrar. Alla räknar inte bara föräldrar som närmaste familj.

Ja, jag tycker du framstår som en glädjedödare. Testat vara på plats lite tidigare? Fem tio minuter kan göra stor skillnad.

Så först till kvarn vinner ? Någon kommet ändå alltid bli utan plats o missa att se sina barn uppträda. O barnen vill gärna att mamma o pappa ser dem !

För vem gör vi det för? Komisens mormor eller ens egen mamma?
  • Flickan och kråkan

Nej, det tycker jag inte men däremot skulle man kanske kunna reservera lite platser långt fram för småsyskon. En annan lösning är att ha exempelvis luciafirande i flera olika omgångar så blir åskådarträngseln mindre och barnen lyckliga över att få uppträda fler gånger.

• modsey
    Flickan och kråkan skrev 2015-06-11 19:56:26 följande:

Nej, det tycker jag inte men däremot skulle man kanske kunna reservera lite platser långt fram för småsyskon. En annan lösning är att ha exempelvis luciafirande i flera olika omgångar så blir åskådarträngseln mindre och barnen lyckliga över att få uppträda fler gånger.

När barnen gick på dagis hade de uppträdande där enbart familj fick komma. Alla såg och ingen trängsel.

Sen har jag full förståelse för att om man bara är en förälder eller bara den ene kan komma att man kan o får ta med någon mer. Men i julas var det familjer med över fyra extra vuxna utöver mamma o pappan....man paxar platser långt innan vi ska lämna barnen o folk som både ska lämna barn efter jobbet har inte en chans att få sitta.
  • fluu

Jag får nog också köra på glädjedödare. Hade det varit trångt om plats hade jag istället föreslagit ett man flyttade skolavslutningen till en rymligare plats.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Lena

Det är bättre de faktiskt räknar med att fler kommer så alla kan se.

• Santin

Först dit för först mala. Vad du hade kunnat ta upp till diskussion är just hur platser ska fördelas så att syskon och ni föräldrar får platser så ni ser.

• Flickan och kråkan
    modsey skrev 2015-06-11 20:02:56 följande:

När barnen gick på dagis hade de uppträdande där enbart familj fick komma. Alla såg och ingen trängsel.

Sen har jag full förståelse för att om man bara är en förälder eller bara den ene kan komma att man kan o får ta med någon mer. Men i julas var det familjer med över fyra extra vuxna utöver mamma o pappan....man paxar platser långt innan vi ska lämna barnen o folk som både ska lämna barn efter jobbet har inte en chans att få sitta.

Då kör man flera omgångar istället. Det är inte särskilt svårlöst egentligen.
Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?