• modsey

Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?

Efter att ha stått längst bak och inte kunnat se ordentligt när mina barn uppträtt på skolans lucia, avslutningar och andra arrangemang kommer jag i höst föreslå att man faktiskt håller såna här tillställningar för den närmaste familjen. Framstår man som en glädjedödare då eller vad tror ni ? Men jag är hjärtligt trött på att vissa familjer med tjocka släkten pajar de bästa platserna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-12 13:09
    Det var så självklart att jag inte ens tänkte på det när jag skrev, men HAR man ingen närvarande mamma eller pappa. Om de är döda, sitter i fängelset, skiter i barnen eller bara är på jobbet så självklart är det ok att ta med sig en till person då.
    Men det är när man trots att man är två föräldrar dör, eventuella syskon med utöver det plockar med sig folk från släkten som säkert tycker det är kul att titta på Luciatåget och sina barnbarn.
    Problemet är ju att vi är flera föräldrar som då inte ser våra barn uppträda och flera barn har blivit ledsna över att de tror att mamma/ pappa inte är där!

• Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?
  • Mandel

Hos oss står det i veckobreven att endast föräldrar till barn som slutar 6-års eller årskurs 6 får vara med i kyrkan. 
    Övriga får vara med om plats finnes. 
    Om plats finnes betyder tydligen att är man där först på morgonen när kyrkan låses upp så finns det ju plats och alltså har man rätt att sitta där då oavsett i vilken klass ens barn går.

Alltid lika skönt att boka av att det är ytterligare några som är mer korkade än mig

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • modsey
    micromat skrev 2015-06-12 12:43:24 följande:

Grejen är den att det finns barn som inte har närvarande föräldrar/förälder och för dom barnen är det guld värt när någon mer kan komma och kolla på avslutningar mm.

Ska min son som inte har någon närvarande pappa straffas om han har med sig en mormor eller morbror ist? För det är barnet som blir straffat.

Jag förstår mycket väl att det inte är roligt när man inte ser något men ta upp det med skola/förskola och se om det går att va i någon annan lokal.

Vi har skolavslutningar i kyrkan. Är mängder med folk men det får gå. När jag var liten hade vi skolavslutningen till sommarlovet utomhus. Funkade toppen.

som jag skrivit så är det självklart att en annan person kan ersätta en förälder som inte kan komma. Det är inte det de handlar om utan att en del familjer år efter år tar med sig hela halva tjocka släkten och tar platser för andra.
    Natulcien skrev 2015-06-12 12:49:52 följande:

Spontant känns det ju väldigt tråkigt och taskigt att utesluta en massa människor. Det bästa måste ju vara att se sig om efter andra lokaler, vara utomhus eller dela upp det hela i flera sittningar. Kan ju inte vara så svårlöst.

Enligt skolan är det inte lättlöst...många viljor och personal som inte alls är sugna på att ha flera sittningar efter skoltid = övertid för dem.
    Utomhus har de haft men de har inte alltid fungerat pga vädret, vilket ingen rår över.
    En ide som kanske kan fungera är att de har en dagcermoni för saker som just Lucia dit far och morföräldrar är välkomna och på kvällen begränsa det till enbart den nära familjen 
  • Rebecz

Då är jag en du stör dig på. På min lillebrors avslutning var jag med samt min man och våran mormor. Då är inte det okej eller? Såklart man vill se sina syskon, barn, barnbarn ha avslutning. Vi hade inte heller bästa platserna. Men jag skulle blivit sur om jag inte fått se min lillebror!

• modsey
    Rebecz skrev 2015-06-12 13:09:49 följande:

Då är jag en du stör dig på. På min lillebrors avslutning var jag med samt min man och våran mormor. Då är inte det okej eller? Såklart man vill se sina syskon, barn, barnbarn ha avslutning. Vi hade inte heller bästa platserna. Men jag skulle blivit sur om jag inte fått se min lillebror!

nej syskon har jag skrivit är ok. Men din mormor kanske tog och skymde en 4 årings plats att se sin storasyster eller din mormor kanske skymde platsen så att jag inte såg mina barn vilket de grät över. Fortfarande ok tycker du?Är din mormors behov att se barnbarn större än mina barns behov att att jag och deras pappa är där och ser dem uppträda!?

Och jag förstår självklart att det faktiskt finns skolor som på ett bra sätt kan erbjuda alla plats och då är ju allt gott. Men vår skola fungerar det inte på.
    Jag gick hem på Lucia med två gråtande barn för att det inte fanns fikaplatser för de var alla upptagna av en j-la massa gamla mor och farföräldrar!Skrikandes

• cosinus

Jag håller med till fullo. Det är inte någons rättighet att se barnbarn uppträda vare sig det är lucia, avslutning på dagis eller skola.

Det som händer på mina barns lucia på dagis är att det blir knökfullt och onödigt kaosigt samt att de barn som faktiskt inte har någon närvarande vuxen får svårare att hitta igen de fröknar som faktiskt finns där. Jag tycker att en 3-åring som är ensam på dagis har företräde till en trygg miljö framför mormor och morfars önskan att se ett luciatåg.

På skolavslutningar är det oftast fånigt trångt i kyrkan. Där är det ju sällan någon av de yngsta som är ensamma så det problemet är inte så stort men det blir ändå onödigt trångt med alla anhöriga. Hade alla hållit sig längst bak hade det väl varit en sak men eftersom den sista idioten ännu inte är född och skolavslutningar dessutom bringar fram det sämsta ur folk så rymms knappt skolbarnen och ingen ser något alls för de som sitter/står närmast barnen står upp hela tiden och fotar. 

Jag är lärarbarn, jag har aldrig haft mina föräldrar på en enda avslutning då de alltid haft egna klasser. Jag har aldrig saknat det än mindre har jag saknat att ha hela tjocka släkten närvarande. Nu börjar mina föräldrar gå i pension och går gärna på sina barnbarns skolavslutning. Det får de gärna göra, i två års tid har morfar varit med barnen i kyrkan. Barnen tycker det är kul och morfar likaså. Men, och ett stort men. Då håller jag mig därifrån, för jag är överflödig och kan lika gärna jobba ist för att skapa kaos i kyrkan.

• Lavish

Japp, glädjedödare. Du får väl hämnas när du själv får barnbarn och vara noga med att stå längst fram i vägen då. 

Slår vad om att ungarna föredrar en större publik och starkare applåder. 

• modsey
    Lavish skrev 2015-06-12 14:06:59 följande:

Japp, glädjedödare. Du får väl hämnas när du själv får barnbarn och vara noga med att stå längst fram i vägen då. 

slå vad om att majoriteten av barn vill att deras mamma o pappa ska se dem och inte gråta när föreställningen är slut ...eller tror du annorlunda, verkligen?
    Hur skulle du själv agera och säga till ditt barn om du hamnade i en sån här situation.
    -ja men Lisa, Pelle, Oscar, Per, Tom, Nisse, Gabriella, Linn, Olle, Laila, sara och Jespers mormor , morfar, farmor farfar och tre dussin fastrar såg dig ju!
  • IMHO
    Lavish skrev 2015-06-12 14:06:59 följande:

Ta det lugnt med vadslagningen. Barn är olika och har olika behov. För vissa barn är storpublik en negativ stress.
  • Almina

Kanske de främre raderna skulle kunna reserveras för föräldrar (eller två andra vuxna som står nära barnet/har möjlighet att komma när föräldrar inte kan etc) och syskon? Då får övriga anhöriga tränga ihop sig längre bak i lokalen. Om några föräldrar vill sitta bredvid barnens mor- eller farföräldrar etc får de i så fall sitta allihop lite längre bak.

• Lavish
    modsey skrev 2015-06-12 14:18:33 följande:
    slå vad om att majoriteten av barn vill att deras mamma o pappa ska se dem och inte gråta när föreställningen är slut ...eller tror du annorlunda, verkligen?
    Hur skulle du själv agera och säga till ditt barn om du hamnade i en sån här situation.
    -ja men Lisa, Pelle, Oscar, Per, Tom, Nisse, Gabriella, Linn, Olle, Laila, sara och Jespers mormor , morfar, farmor farfar och tre dussin fastrar såg dig ju!
    Vem brukar gråta, du eller ditt barn?

De flesta barn vill säkerligen att många kommer och är mindre intresserade av att just föräldrarna ska se än vad föräldrarna är av att se. Tills de blir tonåringar, då vill de helst slippa skämmas för både föräldrar och andra släktingar och ser helst att alla stannar hemma. 

Såklart tråkigt om ditt barn inte gillar att andras mormödrar kommer, men man kan ju trots allt inte göra alla nöjda vid sådana tillställningar. 
Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?