Inlägg från: IMHO |Visa alla inlägg
  • IMHO

Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?

Som musiklärare har jag på olika skolor, med olika lokaler, ålder på eleverna, utomhusytor, klockslag, flexibilitet från kollegor, tidsbudget, antal barn i luciatåget eller på hela skolan, förväntningar från barn/föräldrar/kollegor/chefer och inte minst svårförutsedd väderlek, fått olika förutsättningar som skapat väldigt olika avslutningar - alla bra på sitt sätt men också med de brister som begränsade förutsättningar resulterar i.

Därför är det jätteintressant att läsa alla svar i tråden. Det är som att vara på ett utvidgat föräldraråd. Dock ska man vara medveten om att det som funkar på ens egen skola skulle kunna bli svårt eller rent av sämre på en annan. När vi gjort utvecklingar av avslutningar jämfört med tidigare år, så får vi ofta höra från vissa föräldrar att det blivit bättre samtidigt som vissa andra tycker det blev sämre. T.ex. om vi effektiviserat programmet för att sexåringarna ska orka sitta på scenen tills det är slut, eller om vi bjuder in max två anhöriga per barn till lucia för att brandbestämmelserna för lokalen inte tillåter fler.

Kontentan är väl att lösningarna och förslag om utveckling behöver tas fram på den lokala skolan. Använd föräldramöten och föräldraråd till att vara med och förbättra just era avslutningar. En bra skola välkomnar föräldraengagemang. Annars blir första steget att verka för en skola som även lyssnar på föräldrarna. Hoppas ni hittar vägarna att påverka ni som vill, men tro inte att det går att beställa en för just er skräddarsydd avslutning. Det finns nästan alltid någon förälder som uttryckt motsatt åsikt.

• IMHO
    modsey skrev 2015-06-12 10:09:51 följande:

jag tror också att det ser olika ut beroende på bland annat vilka lokaler man har. Väninnans barn har som en teaterscen med massa platser för konsertbesökare osv, där fungerar det jättebra att alla får komma.

Hos oss gör det de inte.

Kommer ta upp detta i höst och får jag inget gehör kommer jag skicka dit mina släktingar jag med och ta 3-5 bord och duka upp längst fram.

Det är så himla fräckt !

men det är verkligen så i dag.

I julas till Lucian försökte jag o min man sätta oss ner då det stod tomma stolar lite här och där men de var paxade av äldre släktingar. Hela mitt vuxna jag fick anstränga mig för att inte be dem fara och flyga.

När sen min son kom och var ledsen för att han inte sett mig ( vilket jag inte gjorde) så gjorde jag som gbgumman här och ljög.

En familj räknade jag till 11 stycken med mamma/ pappa och annan släkt.

Bra att du tar upp det i höst. Det låter inte tillräckligt uppstyrt och djungelns lag passar inte så bra i skolans värld anser jag. Det handlar inte om missunsamhet mot tjocka släkten eller mormorsälskande barn. Det handlar om likvärdighet och att VARJE barn ska vara trygg med att de fick några anhöriga på plats i alla fall - trots begränsade ytor. Avslutningar är främst till för eleverna - ALLA eleverna.
  • IMHO
    Lavish skrev 2015-06-12 14:06:59 följande:

Japp, glädjedödare. Du får väl hämnas när du själv får barnbarn och vara noga med att stå längst fram i vägen då. 

Slår vad om att ungarna föredrar en större publik och starkare applåder. 

Ta det lugnt med vadslagningen. Barn är olika och har olika behov. För vissa barn är storpublik en negativ stress.
  • IMHO
    Lavish skrev 2015-06-12 14:26:24 följande:

Vem brukar gråta, du eller ditt barn?

De flesta barn vill säkerligen att många kommer och är mindre intresserade av att just föräldrarna ska se än vad föräldrarna är av att se. Tills de blir tonåringar, då vill de helst slippa skämmas för både föräldrar och andra släktingar och ser helst att alla stannar hemma. 

Såklart tråkigt om ditt barn inte gillar att andras mormödrar kommer, men man kan ju trots allt inte göra alla nöjda vid sådana tillställningar. 

..., men du inser väl att det både är individuellt och en åldersfråga? De flesta lågstadiebarn är mer intresserade av att deras anhöriga är där än att de har en storpublik. Det är iaf min erfarenhet efter att ha arrangerat luciatåg årligen sedan 2011, med hittills drygt 300 barn. Vad bygger du din erfarenhet på, eftersom du verkar veta så väl vad barn "säkerligen" vill? Har du större erfarenhet av äldre barn?

Våra elever gör redan flera omgångar av luciatåget eftersom hela skolan inte ryms i vår största lokal vid ett och samma tillfälle. De brukar vara helt slut efter dagen, så att köra ännu flera tåg utöver dem vi redan har vore inte en bra lösning i vårt fall. Därför har vi en anhörigsittning dagen innan med max två gäster per barn. Skulle vi ta in fler bryter vi mot brandbestämmelserna och större lokal har vi alltså inte.
  • IMHO
    Natulcien skrev 2015-06-12 15:26:25 följande:

Kan du inte prata med dina barn i förväg? Berätta att det kommer att vara mycket folk, att de kanske inte kan se dig, men att du är där, etc.

Annars får du väl göra som på studenten; en stor skylt på pinne, fast med ditt ansikte på istället för barnets namn.

*fniss* på studentskyltsidén, men klokt att förbereda barnet på tänkbara scenarion och att det inte alltid blir exakt som man önskar.

Samtidigt stöttar jag TS fullt i planen att lyfta frågan med andra föräldrar och skolpersonal i höst. Konstruktivt förbättringsarbete får gärna gå hand i hand med att klara av att acceptera motgångar och barn behöver lära sig både och.
  • IMHO
    Söpöliini skrev 2015-06-12 15:58:30 följande:

Enklast skulle de kanske vara att barnen innan festen fick hem ett infobrev där vårdnadshavaren fyller i hur många som är på väg. Man får fylla i föräldrar (eller ersättare för föräldrar, men max 2 personer), syskon och övriga skilt.

Är det två syskon med gemensam fest ges ett infobrev per familj. Till skilda föräldrar som inte samarbetar ges förstås var sin lapp.

Sedan reserevras de främsta av publikens bänkrader för föräldrarna, ersättande föräldrana och syskonen. Sedan får de övriga får sitta bakom eller stå.

Är det en liten sal så skippar man gruppen övriga.

• IMHO
    tobbe01 skrev 2015-06-12 16:01:59 följande:

Tänk så hemskt och skrämmande det torde vara för barnen när det är lussefirande! Då ser de ju inte alls vilka som sitter i publiken! 

Det är så det funkar. De sjunger i rena förskräckelsen
  • IMHO

En nedfällbar scen bakom fotbollsmålet i idrottshallen har vi. På förra skolan hade vi motsvarande lösning i matsalen. Man tänkte inte på den när den var uppfälld längs väggen.

Det är kanske inte en bra lösning för alla, men kanske ett långsiktigt investeringsförslag för modsey att ha med sig i höst. Det kan funka i rum av olika storlekar förstås. Att ha en egen bör rätt snabbt bli billigare än att hyra.

Söpöliini skrev 2015-06-16 09:34:43 följande:

Ja, de flesta ställen saknar en scen eller ett auditorium, som är utformat så att alla ser. Men en enkel lösning kunde kanske vara att hyra en mobil liten scen där barnen kunde uppträda. Det skulle underlätta för de bakre raderna.

Här som exempel:

hyrascenstockholm.se/Hem/F%C3%A4rdiga%20paket.html

Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?