• Ananas

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Hej!
    Jag plussade i måndags och är nu gravid efter mitt fjärde IVF-syskon-försök. Har en son sedan tidigare, född 2012, som kom till på första IVF-försöket. Jag har ett tidigt missfall i bagaget och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

Jag hoppas ni är fler som vill hänga med här?

Kram

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015
  • Cyanea

Stort tack för att ni delat med er av era tankar kring berättandet <3 Tänkte bara förtydliga mig själv, för jag ser att jag varit väldigt otydlig... Jag menar inte att man någonsin kan vara säker på att graviditeten går bra förrän man har ett friskt, levande barn i armarna, jag menade så säker man kan bli ;) 

Ananas - resultatet från KUB säger inget mer än att det finns en risk för problem. Det betyder inte på något sätt att det faktiskt blir något. Jag och maken diskuterade att göra det men MVC avrådde. Vi kom i alla fall fram till att om vi fått dåliga resultat hade vi sett det som en förvarning att det kan hända något, men vi hade inte gjort något åt det alls. Vi hade behållit barnet och hoppats på det bästa :)

• Semlan1988

Hur har ni andra haft det med molvärk? När borde det försvinna? superglad att jag här gravid men upplever att den molande värken gör mig orolig. Tar fortfarande lutinus, 3 dagar till. Kommer det minska när jag slutar med lutinus? Tacksam för svar :)

• Semlan1988
    Linda8110 skrev 2015-07-05 10:05:28 följande:

Välkommen hit också :)

Grattis igen!

Tack :)
  • maka011
    Semlan1988 skrev 2015-07-05 20:42:30 följande:

Hur har ni andra haft det med molvärk? När borde det försvinna? superglad att jag här gravid men upplever att den molande värken gör mig orolig. Tar fortfarande lutinus, 3 dagar till. Kommer det minska när jag slutar med lutinus? Tacksam för svar :)

Jag har mycket molvärk. Såpass mycket att jag blir rädd ofta. Ska ta Lutinus en vecka till.
  • helnil_

För mig blev det bättre när jag slutade med lutinus. Men har fortfarande molvärk till och från. Vissa dagar ingenting, andra någon sväng kanske Max 1 min åt gången. Med lutinus hade jag väldigt mycket och kunde vakna på nätterna och ha riktigt ont!

Semlan1988 skrev 2015-07-05 20:42:30 följande:

• Ananas
    Helendi skrev 2015-07-05 18:16:16 följande:

Ananas - vi fick inte strålande siffror på Kub förra gången (typ 1: 350) och jag kunde inte riktigt släppa det under graviditeten. Denna gång gjorde vi Nipt, dyrt som faan men jag ville verkligen inte göra fostervattentestet (med medföljande missfallsrisk) om det visade sig bli dåliga siffror igen.

Du bör veta att merparten av de som måste gå vidare är friska barn. Det är viktigare att nackspalten inte är stor, blodproven kan ställa till det i uträkningen. Troligtvis var det så med vårt första barn.

Tack för ditt svar!

Kan man göra Nipt när som under graviditeten? Vart gjorde du det och vad fick ni betala? Jag kan tänka mig att gå vidare med det om KUB visar på bred nackspalt, istället för fvp om det är möjligt då.  

• Ananas
    Cyanea skrev 2015-07-05 19:17:31 följande:

Ananas - resultatet från KUB säger inget mer än att det finns en risk för problem. Det betyder inte på något sätt att det faktiskt blir något. Jag och maken diskuterade att göra det men MVC avrådde. Vi kom i alla fall fram till att om vi fått dåliga resultat hade vi sett det som en förvarning att det kan hända något, men vi hade inte gjort något åt det alls. Vi hade behållit barnet och hoppats på det bästa :)

Nej, det är ju det som är så jobbigt, att man ändå inte VET till 100 %. Men som helnil_ skrev här ovan finns det ju Nipt, om man nu absolut vill veta. Får vi hög risk så är det något vi kommer överväga. Vill vara förberedd på alla tänkbara scenarier, kontrollmänniska som jag är
  • Helendi

Ananas - man måste ha gått längre än 10+0 för att göra testet och jag bör nog påpeka att det inte är diagnostiserande. Det är ett blodprov som tas.

Du får en sannolikhet även här men med hög procent. Vi fick highly unlikely på de 3 trisomierna. Tror det var 99% sannolikhet.

Jag tog provet på Vasamamma i Stockholm och det kostade 9500 kr. Svar fick vi efter 8 dagar.

Amanda 2011.11.04
  • Ananas
    Helendi skrev 2015-07-05 22:08:10 följande:

Ananas - man måste ha gått längre än 10+0 för att göra testet och jag bör nog påpeka att det inte är diagnostiserande. Det är ett blodprov som tas.

Du får en sannolikhet även här men med hög procent. Vi fick highly unlikely på de 3 trisomierna. Tror det var 99% sannolikhet.

Jag tog provet på Vasamamma i Stockholm och det kostade 9500 kr. Svar fick vi efter 8 dagar.

Tack! Absolut intressant
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015