• Ananas

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Hej!
    Jag plussade i måndags och är nu gravid efter mitt fjärde IVF-syskon-försök. Har en son sedan tidigare, född 2012, som kom till på första IVF-försöket. Jag har ett tidigt missfall i bagaget och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

Jag hoppas ni är fler som vill hänga med här?

Kram

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015
  • Ananas
    Cyanea skrev 2015-06-28 19:21:09 följande:
    Spännande med KUB. Hoppas att vi också får det, men det är väl inte alla landsting som erbjuder det om man inte är 35+? Haha, vad snäll du är som lånat ut, men synd för dig som behöver dem nu ;) Det låter som en dröm - byxor som man inte behöver hålla in magen i... Mmmm.....! ;) Jag vet inte heller vad det är som putar så förskräckligt, men det står överallt att det absolut inte är livmodern. Vet inte om det stämmer riktigt, för jag känner definitivt något hårt strax ovanför blygdbenet. 

Jag är i v. 9+1, så en vecka tidigare än du :) Men det känns lååååångt kvar till den där heliga vecka 12... Kanske en dum fråga, är missfallsrisken mindre v. 11+0 eller efter 11+6? Dessa siffror förvirrar mig ;) 
    Nej, det kan nog vara så att alla inte erbjuder KUB. Vi fick det inte sist och nu är jag på gränsen, fyller 35 i slutet av året  

Jag tycker faktiskt att tiden går ganska snabbt nu. Jag börjar känna mig ganska lugn och tro att det ska gå vägen, fastän jag vet att man inte ska ropa hej än. Tycker dock det är jobbigt att hålla det hemligt, att försöka dölja magen.... känns som alla tittar, men ingen vågar fråga. Och så längtar jag ju otroligt mkt efter att få berätta för hela vääääärlden!!
  • nesistas

hej systrar!

Maka011 vi håller tummarna för dig imorgon på VUL! Förstår att du är nervös. Jag har VUL på onsdag (lyckades få en tidigare tid än nästa vecka, puh). Också nervös, det är så overkligt fortfarande har inte riktigt tagit in att vi faktiskt väntar barn igen, så här sju år senare. Sista chansen till syskonförsök, vågar inte ta in det fullt ut än. 

Men herregud vad magen putar! Gravid Känner mig uppblåst som en ballong och inga byxor passar. Hur ska man kunna smyga flera veckor till utan att det märks? Är ju bara i vecka 7+1... Desperat jakt på vanliga byxor med snäll mjuk midja, som inte är mammabyxor, har ni några tips?

kram Nesistas

• Linda8110
    nesistas skrev 2015-06-29 22:13:35 följande:

hej systrar!

Maka011 vi håller tummarna för dig imorgon på VUL! Förstår att du är nervös. Jag har VUL på onsdag (lyckades få en tidigare tid än nästa vecka, puh). Också nervös, det är så overkligt fortfarande har inte riktigt tagit in att vi faktiskt väntar barn igen, så här sju år senare. Sista chansen till syskonförsök, vågar inte ta in det fullt ut än. 

Men herregud vad magen putar! Gravid Känner mig uppblåst som en ballong och inga byxor passar. Hur ska man kunna smyga flera veckor till utan att det märks? Är ju bara i vecka 7+1... Desperat jakt på vanliga byxor med snäll mjuk midja, som inte är mammabyxor, har ni några tips?

kram Nesistas

Köp mammabyxor! Bästa som finns :) Haft mina över 1v nu. Kan inte knäppa de vanliga längre. Är i v.8 (7+3).
  • helnil_

Blir så nervös när ni säger att ni inte kan ha era vanliga kläder! Jag är i exakt vecka åtta (7+0 idag) och min mage putar ut pyttelite så kan ha alla mina kläder och det syns knappt. Blir så nervös att de är nå fel!

• Linda8110
    helnil_ skrev 2015-06-29 22:40:45 följande:

Blir så nervös när ni säger att ni inte kan ha era vanliga kläder! Jag är i exakt vecka åtta (7+0 idag) och min mage putar ut pyttelite så kan ha alla mina kläder och det syns knappt. Blir så nervös att de är nå fel!

Var glad för det :) ! Detta är ju inte bebisen som tar plats utan en massa vätska som vissa drar på sig snabbt. Förhoppningsvis kommer du inte gå upp lika mycket under din graviditet. Finns ju dem som går halva graviditeten innan det syns något alls.
  • helnil_

Ja iofs så kanske det är. Har ju aldrig varit gravid så vet inte vad man ska vänta sig. Längtar dock efter att få lite mage men den kommer nog får vi hoppas :) skulle vara lite lugnare om den fanns där ;)

Linda8110 skrev 2015-06-29 22:51:54 följande:

Var glad för det :) ! Detta är ju inte bebisen som tar plats utan en massa vätska som vissa drar på sig snabbt. Förhoppningsvis kommer du inte gå upp lika mycket under din graviditet. Finns ju dem som går halva graviditeten innan det syns något alls.

• Linda8110
    helnil_ skrev 2015-06-30 07:53:04 följande:

Ja iofs så kanske det är. Har ju aldrig varit gravid så vet inte vad man ska vänta sig. Längtar dock efter att få lite mage men den kommer nog får vi hoppas :) skulle vara lite lugnare om den fanns där ;)

Förstår vad du menar :) Det är precis som med alla andra symptom, man vill att de ska finnas där för att man ska känna lugn.
  • Lady1986
    helnil_ skrev 2015-06-29 22:40:45 följande:

Min kompis väntade till efter UL i vecka 18 innan hon berättade det för omvärlden. Och ingen hade misstänkt något. Så det kan vara väldigt olika :) Men jag förstår hur du menar, jag vill också ha mage :)
  • maka011

På vul idag fick vi se våran böna. 11-12 mm lång och med ett fint pickande hjärta. Är nu utskriven från carlanderska och väntar på att mvc ska ringa upp så jag kan bli inskriven där istället. Frågade om missfallsrisken. Hon sa att nu när vi sett hjärtslag och att hen följer växtkurvan så är det nästintill som att ha passerat v. 12. Fortfarande en liten risk, men betydligt mindre än innan. Har idag för första gången vågat smaka på orden "jag ska bli mamma". :)

• Cyanea
    maka011 skrev 2015-06-30 10:24:46 följande:

På vul idag fick vi se våran böna. 11-12 mm lång och med ett fint pickande hjärta. Är nu utskriven från carlanderska och väntar på att mvc ska ringa upp så jag kan bli inskriven där istället. Frågade om missfallsrisken. Hon sa att nu när vi sett hjärtslag och att hen följer växtkurvan så är det nästintill som att ha passerat v. 12. Fortfarande en liten risk, men betydligt mindre än innan. Har idag för första gången vågat smaka på orden "jag ska bli mamma". :)

Åååh!!! Jag blir så glad att jag nästan gråter här hemma!!! GRATTIS!!!!! Helt galet! Hoppas du kan lägga oron på hyllan ett tag nu och njuta av det här, för det förtjänar du. Och vilket fantastiskt svar BM gav! Jag har ju läst på tillförlitliga källor att risken för MF när man ser hjärtat i v. 8-9 eller liknande sjunker till ca 1,5%, så det stämmer säkert. 

Gör något riktigt snällt mot dig själv idag för att du stått ut till VUL :) KRAM! 
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015