• Ananas

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Hej!
    Jag plussade i måndags och är nu gravid efter mitt fjärde IVF-syskon-försök. Har en son sedan tidigare, född 2012, som kom till på första IVF-försöket. Jag har ett tidigt missfall i bagaget och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

Jag hoppas ni är fler som vill hänga med här?

Kram

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015
  • nesistas
    En PantherTant skrev 2015-06-23 22:41:03 följande:

Ja, och undvik ingefära (även om vissa bm kan rekommendera det av okunskap). Ingefära ska inte användas under graviditet

Kopierar från sida i Finland, i Finland finns ingefära med på förbjudna listan för gravida, Sverige ligger ännu efter där;

Livsmedelssäkerhetsverket Evira varnar gravida kvinnor för att använda produkter med ingefära. Vissa av ingefärans kemiska beståndsdelar kan vara skadliga för fostrets utveckling, visar en undersökningen som Evira låtit göra.

Det finns rätt så lite vetenskaplig forskning kring ingefärans inverkan på graviditeten ? och de forskningsresultat som finns är kontroversiella på många punkter.

En del av ingefärans komponenter har dock konstaterats orsaka bland annat celldöd. Därmed borde långvarig eller riklig användning av ingefära, till exempel i te eller andra drycker, undvikas under graviditeten.
    Evira väntar sig nu att företag märker sina ingefäraprodukter med en varningstext. Företagen skall varna väntande mödrar genom en separat påskrift på förpackningen om att produkten inte rekommenderas för gravida.
    Ingefära (Zingiber officinale) är en tropisk ört. Växtens rot har traditionellt använts inom läkemedelsindustrin men nuförtiden används den framförallt till smaksättning i matlagningen.

Oj! Tack PantherTant, då är det slut med ingefärste för min del. Hade ingen aning om detta Förvånad
  • helnil_

Tack jag hoppas det :) inga tecken på missfall men är livrädd för missed abortion :(

Linda8110 skrev 2015-06-24 20:44:58 följande:

Spännande :) Kommer säkert se bra ut!

• Ananas
    helnil_ skrev 2015-06-24 19:50:27 följande:

Jag är också så sjukt trött på eftermiddagarna! Imorgon är det dags för mitt VUL, hoppas verkligen att allt är bra :/

Lycka till! Såååå spännande!!
  • Linda8110
    helnil_ skrev 2015-06-24 21:31:20 följande:

Tack jag hoppas det :) inga tecken på missfall men är livrädd för missed abortion :(

Ja fy ja! Det är verkligen en mardröm...
  • Linda8110

Har en sådan där morgon, när i alla fall jag får panik, när alla graviditetskänningar är som bortblåsta. Brösten är som vanligt små oömma påsar och inget illamående alls. Vet att det inte behöver betyda någonting, men jag blir ändå mer trygg när jag mår skit :) 8 dagar fram till nästa VUL...

• Hemlig78

Jag har haft 2 st panikattacker pga bortblåsta symptom, bara det kommer tillbaka så är det Lungt , fast efter v 12 så går dessa symptom ofta bort o det är normalt.

Vilken v är du i nu?

Linda8110 skrev 2015-06-25 07:57:54 följande:

Har en sådan där morgon, när i alla fall jag får panik, när alla graviditetskänningar är som bortblåsta. Brösten är som vanligt små oömma påsar och inget illamående alls. Vet att det inte behöver betyda någonting, men jag blir ändå mer trygg när jag mår skit :) 8 dagar fram till nästa VUL...

• Linda8110
    Hemlig78 skrev 2015-06-25 08:25:40 följande:

Jag har haft 2 st panikattacker pga bortblåsta symptom, bara det kommer tillbaka så är det Lungt , fast efter v 12 så går dessa symptom ofta bort o det är normalt.

Vilken v är du i nu?

Går bara in i v.8 imorgon... Blir extra orolig hela tiden eftersom jag har mina små blödningar hela tiden så det är ju ökad risk.
  • helnil_

Jag förstår dig verkligen. Fattar inte hur man ska kunna släppa oron för att något ska gå fel.. 8 dagar känns som en evighet kan jag tänka mig!

Linda8110 skrev 2015-06-25 07:57:54 följande:

• Linda8110
    helnil_ skrev 2015-06-25 09:35:43 följande:

Jag förstår dig verkligen. Fattar inte hur man ska kunna släppa oron för att något ska gå fel.. 8 dagar känns som en evighet kan jag tänka mig!

Tror att man kan lugna sig något när några veckor till ha gått. Men detta är ju en sååå otroligt känslig tid. Men jag läste en sak som en tjej skrev på en sida "Du väntar inte ett missfall, du väntar ett barn". Jag tyckte att det var så fint och det stämmer ju :)
  • helnil_

Nu har jag vart på VUL. Svårt att se något, pricken är typ 4 mm. Men han kunde höra hjärtslag och det var han nöjd med. Har så svårt att lita på dem fast jag vet att jag borde! Ska dit på nytt VUL v 30 då är jag i vecka 11 typ 10 + 4 så hoppas den lilla stannar kvar tills dess.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015