• Ananas

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Hej!
    Jag plussade i måndags och är nu gravid efter mitt fjärde IVF-syskon-försök. Har en son sedan tidigare, född 2012, som kom till på första IVF-försöket. Jag har ett tidigt missfall i bagaget och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

Jag hoppas ni är fler som vill hänga med här?

Kram

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015
  • Cyanea
    maka011 skrev 2015-06-23 12:44:53 följande:
    Du tog orden ur munnen på mig. Loggade in här för att be om tips. Har *peppar peppar* inte kräkts nångång ännu, men illamåendet är sjukt jobbigt.
    Det enda jag har märkt som hjälper ibland är kolsyrat vatten och något salt. Typ salta kex eller dyl.
    Kul att du nämner kolsyrat vatten och salta kex - det är precis det jag stoppar i mig ;) Trodde jag inbillade mig att vattnet hjälper! 
  • nesistas

Hej tjejer,

Då är vi flera som mår illa...Tungan ute V 6+2 nu och känner mig konstant åksjuk och mår riktigt illa på morgonarna och kvällarna, har tack och lov inte kräkts än. Tuggar också salta kex och dricker ingefärste (Pukka). Är i vanliga fall en riktig kaffemoster men tvingar i mig en halv kopp nu, det smakar så illa.

Har inte tid för VUL (UL?) förrän 8/7 när jag skrivs in på mvc, då kommer jag vara i v 8+3. Kan man göra vanligt UL då? Pga att både IVF Umeå och IVF kliniken i Sthlm stängt för sommaruppehåll blir det inget VUL där, känns lite konstigt. När vi gjorde förra ÄD på HS fick jag göra ett tidigt VUL i v 6+0 och ett uppföljnings VUL i v 9+2. Kände mig mer påpassad och omhändertagen då, trots landstinget än vad jag gjort nu när vi gjort försöket på privat klinik....

Tröstar mig med att kroppen signalerar ganska tydligt nu att saker händer, så allt är nog bra men visst hade det känts lugnare med ett VUL... 

Kram på er!

• joyride

Allt bra på
    VUL igår, hjärtat pickade och jag var i v 8+2. Bf är 31 januari.

Fick en viktföreläsning om min övervikt bara. Ska väl ta tag i att ringa en barnmorska. Hoppas det inte blir för mkt fokus på
    Vikt bara.

Så glad att det såg bra ut igår!

• En PantherTant

Har lidit av hyperemesis gravidarum alla graviditeter, så testat en del. Det som funkat bäst är att äta lite och ofta, bara äta kall mat som typ fil, kvarg, blåbärssoppa, smoothies, smörgåsar, rostat bröd med marmelad mm

Illamåendet brukar också lindras lite om jag äter Tyrkisk peber karamelller (om ni vågar pga lakritspulvret) eller mintpastiller.

Dagliga promenader gör också illamåendet överkomligare. Likaså att inte stanna hemma i sängen, far på stan mm men ha spypåse redo i handväskan.

Läkemedel som kan tas är Postafen (receptfritt) eller Lergigan Comp (recept) och när inget annat hjälper: Primperan.

Seaband fungerar också för vissa.

Undvik matos och starka lukter. Ha löst sittande kläder.

Sov ordentligt.

Låt inte blodsockret bli lågt.

• En PantherTant

Ja, och undvik ingefära (även om vissa bm kan rekommendera det av okunskap). Ingefära ska inte användas under graviditet

Kopierar från sida i Finland, i Finland finns ingefära med på förbjudna listan för gravida, Sverige ligger ännu efter där;

Livsmedelssäkerhetsverket Evira varnar gravida kvinnor för att använda produkter med ingefära. Vissa av ingefärans kemiska beståndsdelar kan vara skadliga för fostrets utveckling, visar en undersökningen som Evira låtit göra.

Det finns rätt så lite vetenskaplig forskning kring ingefärans inverkan på graviditeten ? och de forskningsresultat som finns är kontroversiella på många punkter.

En del av ingefärans komponenter har dock konstaterats orsaka bland annat celldöd. Därmed borde långvarig eller riklig användning av ingefära, till exempel i te eller andra drycker, undvikas under graviditeten.
    Evira väntar sig nu att företag märker sina ingefäraprodukter med en varningstext. Företagen skall varna väntande mödrar genom en separat påskrift på förpackningen om att produkten inte rekommenderas för gravida.
    Ingefära (Zingiber officinale) är en tropisk ört. Växtens rot har traditionellt använts inom läkemedelsindustrin men nuförtiden används den framförallt till smaksättning i matlagningen.

• Cyanea
    En PantherTant skrev 2015-06-23 22:35:37 följande:

Har lidit av hyperemesis gravidarum alla graviditeter, så testat en del. Det som funkat bäst är att äta lite och ofta, bara äta kall mat som typ fil, kvarg, blåbärssoppa, smoothies, smörgåsar, rostat bröd med marmelad mm

Illamåendet brukar också lindras lite om jag äter Tyrkisk peber karamelller (om ni vågar pga lakritspulvret) eller mintpastiller.

Dagliga promenader gör också illamåendet överkomligare. Likaså att inte stanna hemma i sängen, far på stan mm men ha spypåse redo i handväskan.

Läkemedel som kan tas är Postafen (receptfritt) eller Lergigan Comp (recept) och när inget annat hjälper: Primperan.

Seaband fungerar också för vissa.

Undvik matos och starka lukter. Ha löst sittande kläder.

Sov ordentligt.

Låt inte blodsockret bli lågt.

Flera bra råd, tack så mycket! Håller på att prova Postafen och kommer väl prova seaband också om inte det funkar... 

Allt väl förresten? Det känns som att det var några dar sedan jag såg något från dig :) 
  • Linda8110

Hej!
    Hoppar in här :) Är i v.7 (6+4) nu. Bergodalbana i känslor hela dagarna. Panik blandat med lycka :) Har en blödning av något slag i livmodern som skapar kramper och gör att jag småblöder hela tiden. Varit på 2 st VUL än så länge och har nästa den 3 juli.

• Ananas
    Linda8110 skrev 2015-06-24 13:46:14 följande:

Hej!
    Hoppar in här :) Är i v.7 (6+4) nu. Bergodalbana i känslor hela dagarna. Panik blandat med lycka :) Har en blödning av något slag i livmodern som skapar kramper och gör att jag småblöder hela tiden. Varit på 2 st VUL än så länge och har nästa den 3 juli.

Välkommen!

och alla ni andra också som har hittat hit! 

Jag har varit lite frånvarande då vi varit bortresta för att fira midsommar, sen somnar jag ofta i soffan direkt efter jobbet....

Nu har vi 3 veckor till KUB! 

• helnil_

Jag är också så sjukt trött på eftermiddagarna! Imorgon är det dags för mitt VUL, hoppas verkligen att allt är bra :/

• Linda8110
    helnil_ skrev 2015-06-24 19:50:27 följande:

Jag är också så sjukt trött på eftermiddagarna! Imorgon är det dags för mitt VUL, hoppas verkligen att allt är bra :/

Spännande :) Kommer säkert se bra ut!
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015