• Anonym (Så trött..)

Hon släpper inte ut barnen

Jag är i behov av tankar och reflektioner hur jag ska hantera denna situation.

Jag har varit tillsammans med min man i tre år, vi är gifta o har barn. Problemet är att hans exfru verkar fullkomligt hata mig utan att vi någonsin ens har pratat med varann. Det var inte jag som orsakde deras skilsmässa kan jag tillägga. Jag kom in i bilden ett år efter de gjort slut.

problemet är snarare att hon inte tycker att en annan tjej ska ha något som helst med hennes barn att göra. I tre år har hon visat sitt förakt mot mig men barnen har ändå accepterat mig och vi har roligt ihop när vi ses.

Tyvärr är de bara hos oss varannan helg eftersom hon flyttade till en annan kommun i samband med skilsmässan.

I förra veckan fick jag liksom nog av allt så jag bestämde mig för att jag måste lyckas träffa henne o se henne i ögonen för att fråga henne vad hon anser jag gör fel o hur vi kan lösa det. Jag bad därför min man att säga att jag häntar barnen den dagen. Då fick han svar att de stannar hos henne i helgen i så fall. Jag körde ändå dit för att äntligen lyckas möta henne o prata. Jag har hitills inte fått närvara någonstans där hon är och de gånger vi träffats har hon inte ens tittat på mig. Jag tänkte att om jag kör o hämtar dom istället för min man måste hon möta mig.

Det som då händer är att hon inte öpppnar dörren o barnen gråter o alla skriker i hallen. Jag väntade en halvtimme, satte mig i bilen o provade ringa henne o smsa henne utan svar. Hon ringde o fullkomligt skällde ut min man o sa åt honom att komma istället. Det slutade med att hon körde o lämnade dom (10mil tur o retur). Allt för att de inte skulle åka med mig.

Jag kom hem en liten stund innan de kom så när jag såg henne lämna av barnen gick jag ut för att prata med henne.. o återigen försöka förstå vad som är fel. Då lägger hon sig pä gasen o far iväg..

Min man har försökt prata med henne mååånga gånger men det enda svar hon har är att jag inte har med hennes barn att göra. De har en mamma o en pappa, det räcker.

De ska nu på sammarbetssamtal.

Hon har sökt sammarbetssamtal för att hon tycker min man gör helt fel och hon börjar mer o mer se till att barnen kommer mindre o mindre o att min man får mindre o mindre rättigheter.

Jag blir mer o mer ffrustrerad och trött på hela situationen....

Barnen är 8 och 13.

Några spontana tankar?

• Svar på tråden Hon släpper inte ut barnen
  • elmadumle
    Brumma skrev 2015-04-26 16:03:36 följande:
    Barnen ville åka till pappan.

och jo. En förälder måste lämna ut barnen för umgänge.. Även om det inte finns ngn dom så finns det ett överenskommet umgänge. Mamman bryter mot det genom att inte släppa iväg barnen överenskommen tid.

Ngt som med största sannolikhet kommer ligga mamman i fatet om pappan stämmer för att få en dom på umgänge. Vilket jag hoppas han gör om de inte kommer fram till en överenskommelse hos familjerätten.
    Till den andra föräldern ja. Här är det pappan som är största idioten som trots att han vet att mamman inte vill ha med ts att göra tycker det är ok att ts hämtar, och ts handlar också idiotiskt som inte kan hålla sig borta utan måste konfrontera mamman. Hoppas att mamman får genom att överlämnandet ska ske mellan föräldrarna,eller att bytet sker på skolan, har svårt att tro att ts kan få en dom på att hon ska få rätt att hämta barnen om mamman motsätter sig det.
  • Anonym (Häxan)

I tråden finns det några exempel på mammor som har betett sig lika obegripligt och grundlöst illa som mamman i TS fall, och som verkar tycka att de har rätt att göra det. Själv känner jag till ett par fall där det också är mamman som har gjort så här, men endast ett fall där det är pappan. Har ju inget underlag för att göra bra statistisk på, men är detta typiskt kvinnligt? Varför då i så fall? Män verkar ju å andra sidan vara överrepresenterade när det gäller att sticka och inte bry sig sedan. Fast de bryr ju sig sällan om barnen vill ha kontakt eller ej, och varken anstränger sig, kräver något eller ställer ultimatum.

• nihka
    Anonym (suck) skrev 2015-04-26 19:26:13 följande:
    Du åker dit och knackar på fast du VET att du inte är välkommen, att mamman inte kommer lämna ut barnen till dig utan endast till pappan.

Sen är det inte nog med det, när du kommer hem och ser mamman i bilen så är du på henne IGEN!!!! Trots det som hänt innan, fattar du väldigt långsamt/trögt?!

Förlåt om jag frågar, men har du någon diagnos eller begåvningshandikapp?

Du verkar ju totalt oförmögen att ta in information från andra människor! Märkligt beteende och jag kan verkligen förstå varför mamman har svårt för dig!
    Vilket helvetes elakt inlägg.
  • Anonym (Nya frun)

Du åker dit och knackar på fast du VET att du inte är välkommen, att mamman inte kommer lämna ut barnen till dig utan endast till pappan.

Sen är det inte nog med det, när du kommer hem och ser mamman i bilen så är du på henne IGEN!!!! Trots det som hänt innan, fattar du väldigt långsamt/trögt?!

Du verkar ju totalt oförmögen att ta in information från andra människor! Märkligt beteende och jag kan verkligen förstå varför mamman har svårt för dig!

Men förstår du inte att hon vill försöka nå mamman och få ett samtal med henne som en vuxen människa? Hon lever med barnens far, barnen är lika angelägna för henne som för fadern eftersom sånt här påverkar hela familjesituationen för dem.

Och mamman väljer att bete sig ungefär som en tjurig tonåring som springer iväg och smäller igen dörren i ansiktet på vuxna som vill prata och lösa konflikter. Jag upplever att mamman har ett mycket omoget förhållningssätt till exmakens nya fru.
  • Brumma
    elmadumle skrev 2015-04-26 18:19:23 följande:

Till den andra föräldern ja. Här är det pappan som är största idioten som trots att han vet att mamman inte vill ha med ts att göra tycker det är ok att ts hämtar, och ts handlar också idiotiskt som inte kan hålla sig borta utan måste konfrontera mamman. Hoppas att mamman får genom att överlämnandet ska ske mellan föräldrarna,eller att bytet sker på skolan, har svårt att tro att ts kan få en dom på att hon ska få rätt att hämta barnen om mamman motsätter sig det.

Byta på skolan skulle ju vara ypperligt. Då hade TS och pappan kunnat planera vad som passar dem bäst. Och barnen hade inte behövt utsättas för sånt här av sin mamma.

Gällande hämtning skulle det nog absolut kunna bli så att det skrivs in att bonusmamman får hämta. Det finns ett barn till här som skall tas in i beräkningen, och om det är bäst för ALLA parter utom art mamman utan anledning inte "vill" så tas det nog snarare hänsyn till de andra inblandade...
  • Iam

Om du läser ditt inlägg igen... känner du inte att det är lite att kasta sten glashus genom att fråga om handikapp eller att ta upp problem med informationshantering?

För övrigt behöver du nog börja ta tag i dina egna problem innan du råder någon annan... det finns nämligen ingen välmående och lycklig människa som beter sig som du gör.
  • Dr Mupp

Har du tänkt på att hon faktiskt är fullt medveten om vem du är och ändå inte gillar dig. Hur var situationen när du och din man träffades. Var du som en ångvält då också?

Om hon sagt att hon inte vill träffa dig så får du acceptera det, för det är det normala. Hon behöver inte gilla dig, hon behöver inte umgås med dig. Hon kommunicerar med barnens pappa och det är det viktigaste.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Iam
    Dr Mupp skrev 2015-04-26 22:54:22 följande:

Har du tänkt på att hon faktiskt är fullt medveten om vem du är och ändå inte gillar dig. Hur var situationen när du och din man träffades. Var du som en ångvält då också?

Om hon sagt att hon inte vill träffa dig så får du acceptera det, för det är det normala. Hon behöver inte gilla dig, hon behöver inte umgås med dig. Hon kommunicerar med barnens pappa och det är det viktigaste.

Varför inte bara läsa vad ts skriver innan du fäller onödigt taskiga kommentarer som inte ens bygger på vad ts skrivit utan på det du TROR du läser mellan raderna?
  • Iam

Ts, när man lever under sådana förhållanden som du gör börjar man tillslut greppa efter halmstrå för att försöka lösa situationen. Man gör saker man egentligen vet inte funkar, men man är desperat. Jag gissar att det är det som hände.

Jag gissar även att du lärt dig att hon inte funkar som "normala" människor och att det bästa du kan göra är att backa. Fokusera istället på att stötta din man i att skaffa lite ryggrad och självförtroende! Det verkar behövas och där är du bästa person att hjälpa!

Lycka till!

• Anonym (Nya frun)
    Iam skrev 2015-04-27 07:39:41 följande:

Ts, när man lever under sådana förhållanden som du gör börjar man tillslut greppa efter halmstrå för att försöka lösa situationen. Man gör saker man egentligen vet inte funkar, men man är desperat. Jag gissar att det är det som hände.

Jag gissar även att du lärt dig att hon inte funkar som "normala" människor och att det bästa du kan göra är att backa. Fokusera istället på att stötta din man i att skaffa lite ryggrad och självförtroende! Det verkar behövas och där är du bästa person att hjälpa!

Lycka till!

Svar på tråden Hon släpper inte ut barnen