• Anonym (Så trött..)

Hon släpper inte ut barnen

Jag är i behov av tankar och reflektioner hur jag ska hantera denna situation.

Jag har varit tillsammans med min man i tre år, vi är gifta o har barn. Problemet är att hans exfru verkar fullkomligt hata mig utan att vi någonsin ens har pratat med varann. Det var inte jag som orsakde deras skilsmässa kan jag tillägga. Jag kom in i bilden ett år efter de gjort slut.

problemet är snarare att hon inte tycker att en annan tjej ska ha något som helst med hennes barn att göra. I tre år har hon visat sitt förakt mot mig men barnen har ändå accepterat mig och vi har roligt ihop när vi ses.

Tyvärr är de bara hos oss varannan helg eftersom hon flyttade till en annan kommun i samband med skilsmässan.

I förra veckan fick jag liksom nog av allt så jag bestämde mig för att jag måste lyckas träffa henne o se henne i ögonen för att fråga henne vad hon anser jag gör fel o hur vi kan lösa det. Jag bad därför min man att säga att jag häntar barnen den dagen. Då fick han svar att de stannar hos henne i helgen i så fall. Jag körde ändå dit för att äntligen lyckas möta henne o prata. Jag har hitills inte fått närvara någonstans där hon är och de gånger vi träffats har hon inte ens tittat på mig. Jag tänkte att om jag kör o hämtar dom istället för min man måste hon möta mig.

Det som då händer är att hon inte öpppnar dörren o barnen gråter o alla skriker i hallen. Jag väntade en halvtimme, satte mig i bilen o provade ringa henne o smsa henne utan svar. Hon ringde o fullkomligt skällde ut min man o sa åt honom att komma istället. Det slutade med att hon körde o lämnade dom (10mil tur o retur). Allt för att de inte skulle åka med mig.

Jag kom hem en liten stund innan de kom så när jag såg henne lämna av barnen gick jag ut för att prata med henne.. o återigen försöka förstå vad som är fel. Då lägger hon sig pä gasen o far iväg..

Min man har försökt prata med henne mååånga gånger men det enda svar hon har är att jag inte har med hennes barn att göra. De har en mamma o en pappa, det räcker.

De ska nu på sammarbetssamtal.

Hon har sökt sammarbetssamtal för att hon tycker min man gör helt fel och hon börjar mer o mer se till att barnen kommer mindre o mindre o att min man får mindre o mindre rättigheter.

Jag blir mer o mer ffrustrerad och trött på hela situationen....

Barnen är 8 och 13.

Några spontana tankar?

• Svar på tråden Hon släpper inte ut barnen
  • Anonym (Dumt)
    VIDE MI skrev 2015-04-27 20:55:00 följande:

Har inget bra svar till dej min vän, men vill bara säga att du inte är ensam. Detta absurda hatet som många av oss får leva med för att vi älskar en man som råkar ha barn är fortfarande lite chockerande. Djup svartsjuka och hat, men det får man inte säga högt, för det är jättekänsligt här och i irl, det är bara vi bonusar som man får säga så om. Biomammor är alltid offer.

Vilket oerhört larvigt offer mentalitet trams!!!!

Varför kan inte en del nya kvinnor inse att dom är inte mer än "nya kvinnan"? Varför gå på som en ångvält som ts gjorde?

Jag har varit både bonus (!) Mamma och pappans nya kvinna, har vett att inse skillnaden.
  • Brumma
    Anonym (Dumt) skrev 2015-04-27 21:24:37 följande:

Varför kan inte en del nya kvinnor inse att dom är inte mer än "nya kvinnan"? Varför gå på som en ångvält som ts gjorde?

Jag har varit både bonus (!) Mamma och pappans nya kvinna, har vett att inse skillnaden.

För att många kanske ÄR mer än "nya kvinnan"...? Inte för mamman, men i det stora hela är hon inte speciellt viktig utan det är väl snarare vad man är för barnen som är det viktiga?

Här gillar barnen den "nya kvinnan" men hon får inte ens köps kläder åt dem...

Ville inte mamman att hon skulle kommit kunde hon släppt barnen till pappan efter skolan.
  • Iam

Mår du bättre nu när du fått vara lite elak på nätet?
  • Anonym (Nya frun)
    Iam skrev 2015-04-27 21:36:27 följande:

Mår du bättre nu när du fått vara lite elak på nätet?

Tänkte samma sak som du, så lågt att förminska en bonusmamma till "att inse att de är inte mer än den nya kvinnan ". Det låter som om Iam skulle prata om prostituerade.
  • Anonym (Eva)

Inget av det gick speciellt bra och du lever ensam nu? 

Beroende på när du kommer in i en familj och hur länge du lever tillsammans så blir du definitivt mer än den "nya kvinnan". Man tar inte mammas plats, det behöver ingen mamma vara rädd för men man tar en egen plats som inte har "inte mer än" som prefix. 

Med din erfarenhet så borde du kanske ha vett att inse skillnaden på en sund relation och en osund i en nyfamiljs-konstellation. Det TS beskriver i agerande från mammans sida är inte vad jag kallar en sund relation som gynnar barnen och någon av deras familjer. Punkt. 
  • Anonym (va)
    VIDE MI skrev 2015-04-27 20:55:00 följande:

Har inget bra svar till dej min vän, men vill bara säga att du inte är ensam. Detta absurda hatet som många av oss får leva med för att vi älskar en man som råkar ha barn är fortfarande lite chockerande. Djup svartsjuka och hat, men det får man inte säga högt, för det är jättekänsligt här och i irl, det är bara vi bonusar som man får säga så om. Biomammor är alltid offer.

Herregud vad upprörd jag blir när jag läser detta. Det finns ju hur många trådar som helst om hur mycket bonusmamman hatar och avskyr biomamman. Hur hemsk hon är, hur psycho och sjuk i huvudet hon är etc. Jag tycker helt klart att det är hatet mot biomammorna som överväger här på familjeliv.
  • Brumma
    Anonym (va) skrev 2015-04-27 21:47:05 följande:

Herregud vad upprörd jag blir när jag läser detta. Det finns ju hur många trådar som helst om hur mycket bonusmamman hatar och avskyr biomamman. Hur hemsk hon är, hur psycho och sjuk i huvudet hon är etc. Jag tycker helt klart att det är hatet mot biomammorna som överväger här på familjeliv.

Ja. När det finns problem skapas trådar. Alla de (antagligen de flesta) som INTE har några problem med mamman skapar ju inga trådar om det...

Däremot finns det många trådar där en bonusmamma skriver om känslor och problem gällande bonusbarnen eller livet runt omkring precis som en mamma kan skriva i föräldraforumet.

Mamman får mestadels råd o stöd, även om där finns en del nötter som skriker "har du valt att skaffa barn" osv... Övervägande kommentarer är stöttande.

När ungefär samma saker skrivs av en bonusförälder i styvföräldersforumet i det så kallade känsliga rummet (där väldigt många glömmer forumsreglerna) så är det övervägande negativa kommentarer, oftast rena påhopp som "hoppas han lämnar dig", "du visste vad du gav dig in på", "du betyder ingenting mer än nya kvinnan" osv i oändlighet..

Det finns inte EN ENDA (motbevisa mig gärna) tråd skriven av en bonusförälder där ngt negativt/problem om ett bonusbarn tas upp där tonen i tråden är stöttande. Istället för att försöka HJÄLPA personen som skriver så blir tråden allt som oftast ett forum för vuxenmobbning och påhopp.

Även i trådar där man är positiv får man ofta påhopp. Jag får bland annat höra att jag ska backa för att jag är engageras. Jag låter bonus komma till mig med problem tex. Och hon ber mig ta upp sakerna med hennes föräldrar..

Så jag håller definitivt med om att bonusföräldrar här på FL (lyckligtvis är mentaliteten inte representativ för verkligheten) inte kan göra ngt rätt.För en stor del av skribenterna här har redan bestämt sig - bonusmammor avskyr alltid mannens barn - eller så ställer de inte upp tillräckligt. Å andra sidan lägger de sig i för mycket.. Mammor däremot kan aldrig höra ngt fel..

Bara se på denna tråden.. TS gjorde fel, absolut, men inte sjutton är det ok att behandla sina barn som mamman gör?
  • BioBonus

Ni som ser på era fd mäns nuvarande partner på det här sättet, att de inte är mer än "nya kvinnan", ser ni på era nuvarande män på samma sätt? Att de för alltid är den "nya mannen" och aldrig kommer ha samma ställning i ert liv, eller samma plats i era hjärtan som mannen ni var tillsammans med innan?

Är det bara den första kärleken som gäller? Eller den första kärleken som man fick barn med? Vad är det som definierar den nya kvinnans lägre ställning än kvinnorna som funnits tidigare - förklara gärna.

• tankfull
    Ess skrev 2015-04-27 13:39:23 följande:

En mamma kan aldrig göra fel. Ts kom på utsatt tid, men fick inte barnen med sig, och får ta en massa skit för det i tråden. Hon trampade över mammans gräns osv.

En annan styvmamma blev förbannad när mamman gick objuden in i deras bostad.
    Hon fick höra att mamman hade rätt att gå in där eftersom barnen bodde där deltid och det fick hon stå ut med. Inte tal om att trampa över några gränser där inte.

Visst, så kan man tolka det - om man bara läser hälften av inläggen och hoppar över dem som tycker motsatsen!
    Jag är både mamma och har varit bonusmamma i 8 år och tycker olika beroende på situationen - som de flesta!
    Jag tyckte inte att mamman hade rätt att klampa in hos styvmamman i exemplet du beskriver och jag tycker inte att styvmamman i detta fallet har rätt att tränga sig på barnens mamma heller. Att respektera varandras gränser är väl viktigt oavsett om man är mamma eller pappans nya kvinna?
  • Ess
    tankfull skrev 2015-04-28 09:23:59 följande:
    Visst, så kan man tolka det - om man bara läser hälften av inläggen och hoppar över dem som tycker motsatsen!
    Jag är både mamma och har varit bonusmamma i 8 år och tycker olika beroende på situationen - som de flesta!
    Jag tyckte inte att mamman hade rätt att klampa in hos styvmamman i exemplet du beskriver och jag tycker inte att styvmamman i detta fallet har rätt att tränga sig på barnens mamma heller. Att respektera varandras gränser är väl viktigt oavsett om man är mamma eller pappans nya kvinna?
    Det jag reagerar på är att så pass många ändå håller ett så totalt idiotiskt beteende om ryggen, och försvarar det.

Jag tycker inte att ts tänkte rätt som ville prata med mamman, bättre att hålla sig utanför deras bråk.
    MEN mamman visste inte ens om ts "dolda agenda", hon visste bara att ett av alternativen var att ts skulle hämta barnen. Det alternativet som är det mest logiska, då hon jobbar närmre.
    Jag hade förstått om hon slängt igen dörren om ts börjat ta en diskussion med henne.
    Men när hon bara ringer på för att hämta barnen och mamman vägrar öppna, det ser jag som ett direkt umgängessabotage.

Antagligen så tänkte hon efter sen, så det var därför hon körde barnen själv. För hade hon inte lämnat ut barnen, så hade det bitit henne i baken vid senare tillfälle.
Svar på tråden Hon släpper inte ut barnen