• Anonym (Så trött..)

Hon släpper inte ut barnen

Jag är i behov av tankar och reflektioner hur jag ska hantera denna situation.

Jag har varit tillsammans med min man i tre år, vi är gifta o har barn. Problemet är att hans exfru verkar fullkomligt hata mig utan att vi någonsin ens har pratat med varann. Det var inte jag som orsakde deras skilsmässa kan jag tillägga. Jag kom in i bilden ett år efter de gjort slut.

problemet är snarare att hon inte tycker att en annan tjej ska ha något som helst med hennes barn att göra. I tre år har hon visat sitt förakt mot mig men barnen har ändå accepterat mig och vi har roligt ihop när vi ses.

Tyvärr är de bara hos oss varannan helg eftersom hon flyttade till en annan kommun i samband med skilsmässan.

I förra veckan fick jag liksom nog av allt så jag bestämde mig för att jag måste lyckas träffa henne o se henne i ögonen för att fråga henne vad hon anser jag gör fel o hur vi kan lösa det. Jag bad därför min man att säga att jag häntar barnen den dagen. Då fick han svar att de stannar hos henne i helgen i så fall. Jag körde ändå dit för att äntligen lyckas möta henne o prata. Jag har hitills inte fått närvara någonstans där hon är och de gånger vi träffats har hon inte ens tittat på mig. Jag tänkte att om jag kör o hämtar dom istället för min man måste hon möta mig.

Det som då händer är att hon inte öpppnar dörren o barnen gråter o alla skriker i hallen. Jag väntade en halvtimme, satte mig i bilen o provade ringa henne o smsa henne utan svar. Hon ringde o fullkomligt skällde ut min man o sa åt honom att komma istället. Det slutade med att hon körde o lämnade dom (10mil tur o retur). Allt för att de inte skulle åka med mig.

Jag kom hem en liten stund innan de kom så när jag såg henne lämna av barnen gick jag ut för att prata med henne.. o återigen försöka förstå vad som är fel. Då lägger hon sig pä gasen o far iväg..

Min man har försökt prata med henne mååånga gånger men det enda svar hon har är att jag inte har med hennes barn att göra. De har en mamma o en pappa, det räcker.

De ska nu på sammarbetssamtal.

Hon har sökt sammarbetssamtal för att hon tycker min man gör helt fel och hon börjar mer o mer se till att barnen kommer mindre o mindre o att min man får mindre o mindre rättigheter.

Jag blir mer o mer ffrustrerad och trött på hela situationen....

Barnen är 8 och 13.

Några spontana tankar?

• Svar på tråden Hon släpper inte ut barnen
  • Anonym (Så trött..)

Jag vet att det finns även män som beter sig så alltså, men hur hade ni tänkt om er fd man betett sig så här? Eller ännu värre, er nuvarande man hade betett sig så här mot sin före dettas "nya" fru?

Kan ni lättare tänka er in i hur knepigt och problematiskt beteende det faktiskt är?

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (Nya frun) skrev 2015-04-28 18:14:18 följande:
    Nej, inte kompis. Men man får se det som om man har en affärsförbindelse, AB Barn, och då får man se till att ha en god ton. Om inte vänner så åtminstone hövlighet.
    Fast nya flickvännen/frun har inte företaget AB Barn med mamman utan det är mannen som har det och då får HAN sköta AB Barn.

Kan inte pappan sköta AB Barn, fixa umgänget själv utan att involvera den nya tjej han införskaffar så ska han inte ha umgänge för det ska inte utgå från att man måste förlita sig på någon annan. För en dag kanske bonusmamman/styvmodern inte vill leka AB Utnyttjad för att han ska kunna ha barnen hemma medan han sitter i soffan och spelar spel och hon den nya tar allt ansvar. För när den nya tröttnar så kan inte pappan ta hand om sina egna barn för det har någon annan gjort och denna oron finns hos många mammor. Allt för ofta är det att tar inte bonusmamman ansvar så utgår umgänget. Eller att det inte funnits något umgänge men när han hittar en ny så ska det lekas familj.

Därför har många mammor kravet att pappan ska kunna fixa det själv, iaf den delen mamman har insyn. Sedan var man gör i sitt egna hem har hon inget med att göra och då kan bonusmamman leka mamma hur mycket hon vill om barnen är med på noterna. Inte mig emot. Men för att skona barnen från lidande så spelar man aldrig mamma framför barnens riktiga mamma om hon nu så starkt ogillar en. För barnens skull. Och för barnens skull ta inte över pappans ansvar för det kan slå tillbaka mot barnen den dagen ni själva inte står ut med varann.

Sedan kan man inte tvinga sig på andra människor om de inte vill.
  • lacrymosa
    Anonym (Så trött..) skrev 2015-04-28 23:19:18 följande:

Jag är fortfarande nyfiken på vad ni som tycker det är ett försvarsbart beteende av mamman anser om det här jag skrev längre upp angående om hon har en man? Vi säger att hon har en sambo som bor med hennes barn 26 dagar i månaden. Gäller samma där att han ska finna sigi att inte vara en del av familjen? Han är bara den "nya mannen" o får stå åt sidan och har inget med barnen att göra? Eller det är inte samma sak?

Jag är också nyfiken på om det är lika okej för en pappa att bete sig som mamman? Är det lika synd om en man som är skiljd sen 4-5 år tillbaka? Är det normalt beteende för en man att vara bitter och arg på en man som inte har gjort honom något? Att han bara råkar vara tillsammans med hans exfru?

Bara intressant att spinna vidare på

Det är väl klart att det inte är försvarbart men du missar ju poängen som så många har påpekat. Varför kände du att det var just DU som var tvungen att ta tag i saken, framförallt när det redan gick dåligt första gången hemma hos henne? Jag har nog inte sett ett enda inlägg från dig där du har skrivit om pappans åsikter och ansvar i det hela.
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-28 23:54:04 följande:

Fast nya flickvännen/frun har inte företaget AB Barn med mamman utan det är mannen som har det och då får HAN sköta AB Barn.

Kan inte pappan sköta AB Barn, fixa umgänget själv utan att involvera den nya tjej han införskaffar så ska han inte ha umgänge för det ska inte utgå från att man måste förlita sig på någon annan. För en dag kanske bonusmamman/styvmodern inte vill leka AB Utnyttjad för att han ska kunna ha barnen hemma medan han sitter i soffan och spelar spel och hon den nya tar allt ansvar. För när den nya tröttnar så kan inte pappan ta hand om sina egna barn för det har någon annan gjort och denna oron finns hos många mammor. Allt för ofta är det att tar inte bonusmamman ansvar så utgår umgänget. Eller att det inte funnits något umgänge men när han hittar en ny så ska det lekas familj.

Därför har många mammor kravet att pappan ska kunna fixa det själv, iaf den delen mamman har insyn. Sedan var man gör i sitt egna hem har hon inget med att göra och då kan bonusmamman leka mamma hur mycket hon vill om barnen är med på noterna. Inte mig emot. Men för att skona barnen från lidande så spelar man aldrig mamma framför barnens riktiga mamma om hon nu så starkt ogillar en. För barnens skull. Och för barnens skull ta inte över pappans ansvar för det kan slå tillbaka mot barnen den dagen ni själva inte står ut med varann.

Sedan kan man inte tvinga sig på andra människor om de inte vill.

Pappan kunde fixa hämtning, men mamman gick inye med på att han hämtade i skolan istället.

Och nej, mamman kan inte ställa krav på om han involverar ngn annan för att hämta - SPECIELLT inte då mamman flyttat och försvårat hämtning!

Pappan kan skicka TS, farfar, sin bästa vän osv om han vill.

Man "leker" inte mamma för att man hämtar sina bonusbarn.....

Du läser in väldigt väldigt mycket..
  • Lindsey Egot the only one
    Brumma skrev 2015-04-29 06:56:52 följande:
    Pappan kunde fixa hämtning, men mamman gick inye med på att han hämtade i skolan istället.

Och nej, mamman kan inte ställa krav på om han involverar ngn annan för att hämta - SPECIELLT inte då mamman flyttat och försvårat hämtning!

Pappan kan skicka TS, farfar, sin bästa vän osv om han vill.

Man "leker" inte mamma för att man hämtar sina bonusbarn.....

Du läser in väldigt väldigt mycket..
    Vi vet inte varför mamman höll hårt på överlämningen. Kanske finns det ett avtal pga tidigare svårigheter och hon har bara följt avtalet.
  • Ess
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-29 07:25:26 följande:
    Vi vet inte varför mamman höll hårt på överlämningen. Kanske finns det ett avtal pga tidigare svårigheter och hon har bara följt avtalet.
    Barn på 8 och 13 år behöver man inte hålla hårt på, för det är fullt kapabla att själva gå ut till bilen och föra sin talan om hur veckan varit.

Jag kan däremot förstå om överlämningen ska ske mellan föräldrarna när det gäller små barn/bebisar som inte själva kan uppdatera om det är något speciellt som ska tas hänsyn till.
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-29 07:25:26 följande:

Vad jag förstår av TS finns inget sådant avtal. Mamman har skickat sin kille att hämta tex.

Ser man på det stora hela av vad TS beskriver så hade de däremot BEHÖVER ett avtal som reglerar att mamman inte kan styra i allt.

Om man som förälder förvägrar sina barn att delta i uppvisningar för att deras bonusmamma sitter i publiken så går man för långt och man utsätter sina barn för påtryckningar ett barn inte skall behöva utstå.
  • Anonym (Så trött..)

Jag hade haft mycket lättare att förstå ert resonemang om att hon dka slippa mig helt o hållet om samma sak gällde tvärtom. Vi har stora problem med att hon lägger sig i allt o ska få veta allt om mig o "förstöra" så gott hon kan. Har hon rätt till det då utan att jag ska bry mig det minsta?

• Brumma
    Anonym (Så trött..) skrev 2015-04-29 09:07:42 följande:

Jag hade haft mycket lättare att förstå ert resonemang om att hon dka slippa mig helt o hållet om samma sak gällde tvärtom. Vi har stora problem med att hon lägger sig i allt o ska få veta allt om mig o "förstöra" så gott hon kan. Har hon rätt till det då utan att jag ska bry mig det minsta?

Ärligt talat är det jättesvårt att veta vilka du riktar dig till?

Självklart skall hon inte lägga sig i överhuvudtaget.

Just därför är det där samarbetssamtalet viktigt..
  • Anonym (Så trött..)

Jag förstår att det ser konstigt ut ibland när jag svarar. Jag kan ibland bara se vissa inlägg (min telefon strular) och nu ser jag att jag svarat tokigt på det sista. Ber om ursäkt.

Svar på tråden Hon släpper inte ut barnen