• Anonym (Så trött..)

Hon släpper inte ut barnen

Jag är i behov av tankar och reflektioner hur jag ska hantera denna situation.

Jag har varit tillsammans med min man i tre år, vi är gifta o har barn. Problemet är att hans exfru verkar fullkomligt hata mig utan att vi någonsin ens har pratat med varann. Det var inte jag som orsakde deras skilsmässa kan jag tillägga. Jag kom in i bilden ett år efter de gjort slut.

problemet är snarare att hon inte tycker att en annan tjej ska ha något som helst med hennes barn att göra. I tre år har hon visat sitt förakt mot mig men barnen har ändå accepterat mig och vi har roligt ihop när vi ses.

Tyvärr är de bara hos oss varannan helg eftersom hon flyttade till en annan kommun i samband med skilsmässan.

I förra veckan fick jag liksom nog av allt så jag bestämde mig för att jag måste lyckas träffa henne o se henne i ögonen för att fråga henne vad hon anser jag gör fel o hur vi kan lösa det. Jag bad därför min man att säga att jag häntar barnen den dagen. Då fick han svar att de stannar hos henne i helgen i så fall. Jag körde ändå dit för att äntligen lyckas möta henne o prata. Jag har hitills inte fått närvara någonstans där hon är och de gånger vi träffats har hon inte ens tittat på mig. Jag tänkte att om jag kör o hämtar dom istället för min man måste hon möta mig.

Det som då händer är att hon inte öpppnar dörren o barnen gråter o alla skriker i hallen. Jag väntade en halvtimme, satte mig i bilen o provade ringa henne o smsa henne utan svar. Hon ringde o fullkomligt skällde ut min man o sa åt honom att komma istället. Det slutade med att hon körde o lämnade dom (10mil tur o retur). Allt för att de inte skulle åka med mig.

Jag kom hem en liten stund innan de kom så när jag såg henne lämna av barnen gick jag ut för att prata med henne.. o återigen försöka förstå vad som är fel. Då lägger hon sig pä gasen o far iväg..

Min man har försökt prata med henne mååånga gånger men det enda svar hon har är att jag inte har med hennes barn att göra. De har en mamma o en pappa, det räcker.

De ska nu på sammarbetssamtal.

Hon har sökt sammarbetssamtal för att hon tycker min man gör helt fel och hon börjar mer o mer se till att barnen kommer mindre o mindre o att min man får mindre o mindre rättigheter.

Jag blir mer o mer ffrustrerad och trött på hela situationen....

Barnen är 8 och 13.

Några spontana tankar?

• Svar på tråden Hon släpper inte ut barnen
  • Inteutanproblem

Se till att pappan får ett umgängesavtal, verkar det omöjligt gå till tingsrätten. Kvinnan verkar ha grava problem och hennes beteende är skadligt för barnen. Finns ingen snack om saken.

Jag är själv ett skilsmässobarn, och i mitt fall hade jag en far som vägrade anpassa sig eller lyssna till mina önskemål om hur jag ville fördela tiden mellan mamma och pappa. Min önskan var att spendera varannan helg hos honom, mot dom 2v hos vardera jag annars hade. Detta på grund av att jag inte riktigt trivdes med styvmamman och styvsyskonen, eller i hela faniljesituationen hos honom men den största orsaken var ändå att jag ville slippa gå upp 5 på morgonen för att kunna ta mig till skolan och slippa sitta och vänta i flera timmar på bussen hem de dagar vi slutade tidigt. Men han vägrade lyssna och sket i vad dom sa på hos familjerätten "för han hade ju rätt", mamma tog det till domstol och där slog domaren fast att en flicka på 13 år (min ålder då) har rätt att själv bestämma hur hon vill bo. Min lillebror som då var 11 fick lov att spendera mer tid hos pappa än mamma (också detta hade pappa vägrat).

När dommen föll hade jag mått dåligt över mitt boende i över 2 år. Min initiala önskan om hur jag hade velat bo hade förändrats, jag valde att inte träffa min far på 6 månader. Jag orkade inte se honom. Jag var så arg och sårad över hans betende, att han hade tvingat mig till att må dåligt! Idag är jag 27 år och pratar i regel med pappa 1 gång om året, max, och jag har inte träffat honom på 6 år. Så som jag ser det så är det pappa som saboterade vår relation genom att bete sig som en idiot. Jag vet att han såg det som att han bråkade med min mamma och att hon överdrev när hon talade om hur dåligt jag mådde. Tyvärr har jag hört både pappa och styvmamma prata skit om min mamma också, vilket ju gjorde att jag ännu mindre ville bo där. Minns att jag konfronterade dom en gång, ang deras skitsnack - fick bara höra att jaginte viste något och att hon vist var en hemsk och snål kvinna. Att jag inte skulle vilja bo hos henne alls om jag bara viste! Än idag kan jag undra hur dom kom fram till den slutsatsen, för det är verkligen tvärt om. Hon är överdrivet generös och vill alltid vara till lags. Konflikträdd som fasen är hon med. Det var dessutom hon som betalade underhåll till pappa - vilket var helt jävla efterblivet... Just den biten gick inte rätt till men mamma vågade/orkade inte ta också den striden.

Vad har då min berättelse med TS att göra? Jo, jag ser åldrarna på barnen det rör 8 och 13 år. Stora barn. Dom är kapabla till att dra egna slutsatser i dom åldrarna, och eftersom mamman fysiskt hindrade dom från att ta sig ut ur huset bara för att det inte var pappa som skulle köra? Utan hans fru som dom dessutom tycker om. Det där begriper dom är fel och kände troligtvis att mamma var sjukt pinsam och konstig. 13 åringen kan även ha börjat bli medveten om att deras mamma inte bryr sig om deras viljor och önskemål när det kommer till pappa och att mamma saboterar tiden dom får med honom. Även om mamman inte vill träffa TS ska hon då ha "rätt i" att vägra sina barn att bli hämtade av henne när dom även är 11 och 15 år gamla? Ska hon förbjuda dom att få deltaga i aktiviteter och uppvisningar också då bara för att TS ska komma? Hur länge ska hon förvägra dom att åka på semester med pappa, styvmamma och halvsyskonet? Ni som kritiserar TS så hårt här i tråden, hur tänker ni egentligen? Det enda fel (går det ens att kalla det för det?) hon har gjort sig skyldig till är att ha förväntat sig att det fanns en chans till att barnens mor kunde vara kapabel till att bete sig som en normal människa. Nu har både TS och barnens far det svart på vitt att mamman inte klarar att vara det, så då är det såklart dumt att pressa henne privat. Men dom ska absolut se till att börja göra det, hårt också, via familjerätten och om det krävs via tingsrätten. För barnens skull.

• nihka
    Anonym (Så trött..) skrev 2015-04-25 20:50:11 följande:

Några spontana tankar?

Du utgick från att mamman är vettig och att det hela skulle lösa sig om du bara fick visa henne att du också är vettig.

Men hon är inte vettig och du får behandla henne därefter. Tyvärr.

Hon har stora problem som ingen utom hon själv kan lösa. Släpp det som en het potatis och var glad att hon är såpass långt bort. Se på situationen som olösbar, för det är den så länge hon inte medverkar till att lösa den. Lägg upp en strategi som går ut på "damage control".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Damage_control_%28kirurgi%29

Sett från den ljusa sidan så behöver du aldrig någonsin i framtiden fundera på vad som skulle ha hänt om du hade agerat, för nu vet du.
  • fröet2015

Alltså, jag är en ganska cynisk och allmänt flippad människa. Hade jag och min man separerat så hade jag helt säkert haft en hel del problem med att vara rädd för att mina barn skulle älska hans nya än mig.100% säkert. MEN, hade den här situationen uppstått som står beskrivet i ts, så hade jag låtit barnen gå, ursäktat mig med något för att slippa prata med den nya kvinnan. Sen hade jag ringt och pratat med PAPPAN och förklarat att det fan inte är okej för henne att dyka upp sådär när jag sagt nej.

• Anonym (Nya frun)
    fröet2015 skrev 2015-04-26 11:00:07 följande:

Alltså, jag är en ganska cynisk och allmänt flippad människa. Hade jag och min man separerat så hade jag helt säkert haft en hel del problem med att vara rädd för att mina barn skulle älska hans nya än mig.100% säkert. MEN, hade den här situationen uppstått som står beskrivet i ts, så hade jag låtit barnen gå, ursäktat mig med något för att slippa prata med den nya kvinnan. Sen hade jag ringt och pratat med PAPPAN och förklarat att det fan inte är okej för henne att dyka upp sådär när jag sagt nej.

"Dina barn "? Är det inte hans barn också?
  • Brumma
    nihka skrev 2015-04-26 10:58:34 följande:

Du utgick från att mamman är vettig och att det hela skulle lösa sig om du bara fick visa henne att du också är vettig.

Men hon är inte vettig och du får behandla henne därefter. Tyvärr.

Hon har stora problem som ingen utom hon själv kan lösa. Släpp det som en het potatis och var glad att hon är såpass långt bort. Se på situationen som olösbar, för det är den så länge hon inte medverkar till att lösa den. Lägg upp en strategi som går ut på "damage control".

sv.wikipedia.org/wiki/Damage_control_%28kirurgi%29

Sett från den ljusa sidan så behöver du aldrig någonsin i framtiden fundera på vad som skulle ha hänt om du hade agerat, för nu vet du.

Håller inte med.

Att bara släppa situationen är att visa barnen att pappa och TS inye bryr sig om dem. Samtidigt som de visar mamman att hon får bete dig hur hon vill. .

Nej. Dags att agera på allvar istället - hon medverkar inte för att lösa situationen. Alternativet då är väl att tvinga fram en förändring genom tex domstol (ngt säger mig att det inte räcker med samarbetssamtal, men jag hoppas jag har fel) sbara än att låta mamman fortsätta bete sig illa både mot barnen och TS och pappan..
  • Sarakechi

Vad är det för fel i huvudet på bruden.....?

• Brumma
    fröet2015 skrev 2015-04-26 11:00:07 följande:

Allvarligt? Säger du aldrig "mina barn"? Alltid i varje tillfälle "våra barn".

Jag älskar mina barn mest i hela världen. Och när jag beskriver mina känslor för barnen är det mina känslor, för mina barn. Sedan att jag delar föräldraskapet med pappan och att det är hans barn lika mycket är självklart. Det gör barnen inte mindre mina...
  • micromat

Tycker det är så jävla fjantigt att vuxna inte kan samarbeta om barnen.. Oavsett om man är bio eller bonusförälder.

Jag tycker att det du gjorde ts var bra. Du sträckte ut en hand.

• Brumma
    Brumma skrev 2015-04-26 11:09:21 följande:

Allvarligt? Säger du aldrig "mina barn"? Alltid i varje tillfälle "våra barn".

Jag älskar mina barn mest i hela världen. Och när jag beskriver mina känslor för barnen är det mina känslor, för mina barn. Sedan att jag delar föräldraskapet med pappan och att det är hans barn lika mycket är självklart. Det gör barnen inte mindre mina...

Förlåt - citerade fel inlägg :)

Det var naturligtvis menat åt personen som citerade dig ;)
    Anonym (Nya frun) skrev 2015-04-26 11:03:27 följande:

• fröet2015
    Anonym (Nya frun) skrev 2015-04-26 11:03:27 följande:
    Jo, det är våra, men de är även mina. Jag hade inte några avsikter med att formulera det så, det var rent språkligt.
Svar på tråden Hon släpper inte ut barnen