• Bitten

Fjärde barnet 2016

Hej. Jag och min man har tre barn och börjar inse att familjen nog kommer att öka i storlek med en till. Vi försöker inte men vi skyddar oss heller inte så det är väl bara en tidsfråga, men det vet man ju inte säkert förstås. Det känns lite läskigt men blir det ett barn till så känns det rätt och bra. Jag känner att vi har kraft och kärlek för en till.
    Finns det fler därute som planerar för större familj?

• Svar på tråden Fjärde barnet 2016
  • tovalisa

Hej Spartacus! :)

Jag grubblar också jättemycket över åldersskillnaden. Upplevde också 2 år 4 mån som väldigt intensivt, men samtidigt tror jag att det hänger mycket på barnens personligheter. Och om det vet man ju inget på förhand ... Glappet mellan tvåan och trean är fyra år, och det är nästan löjligt enkelt - samtidigt är det med tanke på min ålder inte vettigt att vänta så länge. Å andra sidan har de två första en sån oerhörd glädje av varann idag, då de är 5 och 7.Minstingen är nu 13 månader och jag skulle helst vänta tills hon är 2 innan vi öppnar babyfabriken. Samtidigt har jag svårt att tro att jag orkar hålla mej så länge ... Svåra, svåra beslut. Önskar att nån kunde tala om för oss hur vi ska göra. ;)

• RobzMarley
    tovalisa skrev 2015-10-03 18:53:44 följande:

Jag grubblar också jättemycket över åldersskillnaden. Upplevde också 2 år 4 mån som väldigt intensivt, men samtidigt tror jag att det hänger mycket på barnens personligheter. Och om det vet man ju inget på förhand ... Glappet mellan tvåan och trean är fyra år, och det är nästan löjligt enkelt - samtidigt är det med tanke på min ålder inte vettigt att vänta så länge. Å andra sidan har de två första en sån oerhörd glädje av varann idag, då de är 5 och 7.Minstingen är nu 13 månader och jag skulle helst vänta tills hon är 2 innan vi öppnar babyfabriken. Samtidigt har jag svårt att tro att jag orkar hålla mej så länge ... Svåra, svåra beslut. Önskar att nån kunde tala om för oss hur vi ska göra. ;)

Om minsta är 13 månader hade jag kört på. Ingen garanti för hur lång tid det tar att bli gravid.
  • tovalisa

Bra Robz! Just sådär! :D

Hittills har jag blivit gravid väldigt snabbt, så jag är rädd/hoppas att det tar sej snabbt nästa gång också.

Ambivalensen har talat. ;)

• Bitten
    Spartacus skrev 2015-10-03 16:29:19 följande:

Hej! Finns här plats för mig? Har barn som är 7, 5 och 2 år gamla börjar nu känna att det bara måste bli EN till, samtidigt som vi har det lite besvärligt med vår på 5 som alltid haft överaktiva drag... väger och väntar, tänker att vi kanske börjar försöka nästa sommar. Har även ett nytt jobb så vill landa i det lite innan. Tanken på ålderskillnaden gror ju också. 2 år mellan de första, vilket jag insåg var för tight. 3 år känns rätt lagom faktiskt hur tänker ni?

Mvh

Klart det finns plats! Välkommen!
  • Bitten
    tovalisa skrev 2015-10-03 18:53:44 följande:

Jag hade kört på men det är ju jag det! :)
    Vi har 18 mån som minst och knappt 24 mån som mest mellan våra. Fyra ungar på under fem och ett halvt år. Ibland undrar jag hur det har gått till. :) (den fjärde är ju inte på utsidan iofs men äldsta kommer vara under fem och ett halvt när fyran kommer)
    Det är ju individuellt hur en är som person och föräldrar samt hur barnen är. Men en vet ju aldrig om det tar tid och då kan ett väntande bli ett beslut en ångrar.
  • tovalisa

Tack, ni peppar mej verkligen i rätt riktning här! :D

Vi har sedan tidigare sagt att vi kör på från och med jul, och jag skulle tro att det är det som gäller. Skulle det ta sej på första försöket så blir det 25 månader emellan.

Det är knäppt hur mycket man kan längta efter en bebis, trots att man ju har en ettåring. Men alltså den där doften, de där ljuden, den där lilla, lilla kroppen ... och de nära, nära stunderna. Åh!

• RobzMarley

Status: vecka 7+2
    Läcker råmjölk... ???? Mår illa. Är svullen. Dunderförkyld och ont i hela kroppen. Sovit halva eftermiddagen. Jag är annars igång 24/7 och är aldrig still. Jag har svårt för att varva ner. Men nu sov jag alltså bort halva eftemiddagen.
    Igår spelade sonen fotbollsmatch (som varje helg). Gjorde mål (som nästan varje helg). Vem får kämpa med att hålla tårarna borta? ????

Pratat smått med treåringen om tanken på att ha en bebis här. Hon tjatar ofta att hon vill vara en storasyster och vi försöker berätta vad det innebär... Så imorse;
    - Mamma, om bebisen sover bredvid dig i sängen... Var ska jag sova då? ????
    Och nu på kvällen när vi läste sa hon;
    - Bebisen kan sova hos pappa så sover jag hos dig. ??
    ... Mannen kommer in.
    - Slutar väl med att jag sover i S lilla växasäng och ni tre i vår... Haha

Glad att hon hinner bli nästan fyra år. Så mycket självständigare än när tvåan kom och ettan var 1 år och 10 mån.

Vad har ni för åldersskillnad på era, eller kommer få, ni som har fler än ett?

• Bitten

Ja för oss blir det mindre än två år mellan varje. 2010 2012 2014 2016.

• anjamila

Hej! 
    Får man haka på?
    Väntar mitt fjärde barn, i vecka 6 nu.
    Mina söner är födda 2004, 2007 (är en ängel nu) och 2010.
    I juni beräknas nummer 4.

Jag ligger i skilsmässa med de andras barnen pappa...och detta pyret är helt oplanerat, har varit ihop med killen endast en månad. Har fått kämpa och gå på hormonbehandling med de andra barnen så trodde inte jag kunde bli gravid bara sådär. Men se...en gång räckte.... Livet är märkligt.

Abort finns inte på kartan för mig. Man får försöka lösa det bara. Har fast jobb och pappan vill vara med i bilden. Allt får ordna sig.
    Men det känns helmärkligt att "plötsligt" vara gravid igen, det trodde jag inte.

• Bitten
    anjamila skrev 2015-10-05 12:51:16 följande:

Hej! 
    Får man haka på?
    Väntar mitt fjärde barn, i vecka 6 nu.
    Mina söner är födda 2004, 2007 (är en ängel nu) och 2010.
    I juni beräknas nummer 4.

Jag ligger i skilsmässa med de andras barnen pappa...och detta pyret är helt oplanerat, har varit ihop med killen endast en månad. Har fått kämpa och gå på hormonbehandling med de andra barnen så trodde inte jag kunde bli gravid bara sådär. Men se...en gång räckte.... Livet är märkligt.

Abort finns inte på kartan för mig. Man får försöka lösa det bara. Har fast jobb och pappan vill vara med i bilden. Allt får ordna sig.
    Men det känns helmärkligt att "plötsligt" vara gravid igen, det trodde jag inte.

Hej anjamila! Klart du kan hänga med här! :)
    Lägg till dig i listan om du vill.
Svar på tråden Fjärde barnet 2016