• Bitten

Fjärde barnet 2016

Hej. Jag och min man har tre barn och börjar inse att familjen nog kommer att öka i storlek med en till. Vi försöker inte men vi skyddar oss heller inte så det är väl bara en tidsfråga, men det vet man ju inte säkert förstås. Det känns lite läskigt men blir det ett barn till så känns det rätt och bra. Jag känner att vi har kraft och kärlek för en till.
    Finns det fler därute som planerar för större familj?

• Svar på tråden Fjärde barnet 2016
  • tovalisa
    RobzMarley skrev 2015-09-20 20:14:50 följande:
    Till nästa hinner yngsta bli 4 precis.
    Känner att det varit skönt att få den tiden med henne. Men också synd för jag bet de hade haft så kul. Men vi har väntat på att vi skulle hitta drömhuset på rätt läge m rätt antal rum osv.. (Nu har vi det).
    Vårt mellanbarn fyllde fyra två veckor före lillasyster föddes, och jag tycker att det är en åldersskillnad som fungerar otroligt bra: han är självgående och har förståelse för att jag måste sköta babyn, jag kan lämna honom inomhus ensam korta stunder då jag lägger babyn utomhus i vagnen, etc ... 

Men sen så tänker jag ju att också lillasyster borde få ha nån att vara lika tajt och ha lika kul med som storabröderna har tillsammans -  det innebär att det inte blir en lika lugn och harmonisk tillökning nästa gång (om det blir en nästa gång - jag HOPPAS att det blir det! :)), men kanske det är saker man inte ska fundera alltför mycket på på förhand. Saker brukar ju ha en tendens lösa sej själva, är min erfarenhet. :)
  • tovalisa
    Stora My skrev 2015-09-22 21:33:10 följande:
    Mellan min 3:a och 4:a är det 17 månader. Det har gått bra, över förväntan faktiskt. Lillebror är nu 7 månader. Mina äldre är i samma ålder som dina. Förstår din känsla att inte våga vänta för länge ifall ni vill ha en till. Kör på nu! Nä det måste ni ju känna efter men jag är i samma ålder och känner verkligen av tidspresseb, ifall vi nu skulle vilja ha en till. Hur som helst så när jag jämför är det lättare nu än förra gången det var tätt. Kanske pga erfarenheten av barn, ett annat lugn med åldern? De stora kan ju också hjälpa till lite och det är skönt.
    Så himla skönt att höra - just sådär hoppas jag ju att det skulle vara! :D Att erfarenheten och rutinen skulle bidra med sitt. Jag kan också tänka mej att en större syskonskara skapar annorlunda förutsättningar: då man har två små är man ju tvungen att försöka räcka till maximalt mycket för båda, men finns det betydligt större syskon med i bilden borde ju de kunna avleda och hjälpa till genom att leka med de mindre. (Hoppas jag! :))
  • RobzMarley
    tovalisa skrev 2015-09-23 16:42:08 följande:
    Vårt mellanbarn fyllde fyra två veckor före lillasyster föddes, och jag tycker att det är en åldersskillnad som fungerar otroligt bra: han är självgående och har förståelse för att jag måste sköta babyn, jag kan lämna honom inomhus ensam korta stunder då jag lägger babyn utomhus i vagnen, etc ... 

Men sen så tänker jag ju att också lillasyster borde få ha nån att vara lika tajt och ha lika kul med som storabröderna har tillsammans -  det innebär att det inte blir en lika lugn och harmonisk tillökning nästa gång (om det blir en nästa gång - jag HOPPAS att det blir det! :)), men kanske det är saker man inte ska fundera alltför mycket på på förhand. Saker brukar ju ha en tendens lösa sej själva, är min erfarenhet. :)
    Aha! Ja, jag har 1 år och 9 mån mellan mina första. Det var kaotiskt. Hann inte alls med som med minsta. Då var de stora nästan 6,5 och 4,5 år.

Min äldste tvingades bli stor så fort. Och mellan fixk vara liten längre. Och tredje hon har varit så mammig att det hade varit jättejobbigt att ha rn till tidigare. Hon är 3 år nu och hinner nästan fylla fyra innan syskonet kommer.

Mina äldsta är pseudotvillingar. Båda pojkar. Tävlar i allt. Kivas mkt. Men de har alltid haft varandra.

Många för o nackdelar
  • Lysmasken

Tycks vara en 4:e tös

Sjukskriven på 50% pga foglossning ihop med knäna
    Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825
  • Stora My

Lysmasken: Aj! Aj! Lider med dig, alltså foglossningen. Roligt med ul och en tjej!

• Bitten

Hej och välkomna alla nya. Har inte koll på alla nu men visst är vi en liten skara som faktiskt väntar vårt fjärde barn!? :)
    Ska vi göra en liten lista? De som inte är gravid kan väl lägga till sig om de vill eller låta bli. Är ju givetvis fritt fram för alla att välja att inte lägga till sig. :) men jag känner att jag har lättare att ha lite koll på alla om det finns en lista så jag börjar så får vi se vad det blir av det.
    Jag har nu gått in i 22:a veckan och känner mycket liv och rörelse. Det känns även lite utanpå magen. Jag mår bra men börjar känna av det ökade omfånget och tyngden. :)

Hur mår alla andra? Gravida och ickegravida!

Bitten 36 år: BF 5 feb 2016

• tovalisa

Inte gravid - har däremot ägglossning. Vi har bestämt oss för att vänta till jul förrän vi sätter icång, men gissa om min kropp skriker lite extra högt att den vill bli gravid nuuuuuuu just idag ... ? ;)

• Bitten
    tovalisa skrev 2015-09-27 20:29:04 följande:

Inte gravid - har däremot ägglossning. Vi har bestämt oss för att vänta till jul förrän vi sätter icång, men gissa om min kropp skriker lite extra högt att den vill bli gravid nuuuuuuu just idag ... ? ;)

Jag känner igen känslan. :) Vi får se vem som klarar att stå emot vad. Det är ju en rätt stark drift det där. ;)
  • Stora My

Jag har fått min fjärde i år. Råkade bara in här fast det är roligt läsa och vara med på ett hörn. Roligt det är några som är gravida eller på gång.

Själv kan jag tänka mig en till och håller med det där med skrämmande stark drift. Tanken var att kanske börja köra efter jul men vi får se hur det blir.

Svar på tråden Fjärde barnet 2016