tovalisa skrev 2015-09-23 16:42:08 följande:
Vårt mellanbarn fyllde fyra två veckor före lillasyster föddes, och jag tycker att det är en åldersskillnad som fungerar otroligt bra: han är självgående och har förståelse för att jag måste sköta babyn, jag kan lämna honom inomhus ensam korta stunder då jag lägger babyn utomhus i vagnen, etc ...
Men sen så tänker jag ju att också lillasyster borde få ha nån att vara lika tajt och ha lika kul med som storabröderna har tillsammans - det innebär att det inte blir en lika lugn och harmonisk tillökning nästa gång (om det blir en nästa gång - jag HOPPAS att det blir det! :)), men kanske det är saker man inte ska fundera alltför mycket på på förhand. Saker brukar ju ha en tendens lösa sej själva, är min erfarenhet. :)
Aha! Ja, jag har 1 år och 9 mån mellan mina första. Det var kaotiskt. Hann inte alls med som med minsta. Då var de stora nästan 6,5 och 4,5 år.
Min äldste tvingades bli stor så fort. Och mellan fixk vara liten längre. Och tredje hon har varit så mammig att det hade varit jättejobbigt att ha rn till tidigare. Hon är 3 år nu och hinner nästan fylla fyra innan syskonet kommer.
Mina äldsta är pseudotvillingar. Båda pojkar. Tävlar i allt. Kivas mkt. Men de har alltid haft varandra.
Många för o nackdelar