Inlägg från: tovalisa |Visa alla inlägg
  • tovalisa

Fjärde barnet 2016

Hej alla, och grattis till alla som redan bakar bebis! :D

Vi har en liten född i augusti -14 och man kan väl lugnt säga att jag är besatt av tanken på att skaffa ännu en liten fyra. Våra äldre barn är födda 08 och 10, och det var en rätt intensiv och jobbig period när de var små. Mellanrummet till trean är himmelskt; det är så lätt att ha en bebis när de äldre är så mycket större.

Nu känner jag tyvärr att jag ändå inte har tid att vänta speciellt länge eftersom jag fyller 40 år nästa gång. Jag har haft lätt för att bli gravid, (blev gravid på första försöket när jag var 37, har blivit gravid på andra försöket med de tidigare) och tror nog att jag har några år på mej ännu, men samtidigt är jag väl medveten om riskerna med att bli gravid som äldre.

Vad har ni andra för ålderskillnad mellan era barn? Jag vill verkligen njuta maximalt mycket av ettåringen, men tänker att vi kanske borde öppna fabriken när hon är 1,5 år? Eller redan tidigare? Att det var intensivt senast med två små behöver ju nödvändigtvis inte betyda att det skulle bli exakt likadant denna gång; små barn är ju också individer. Jag skulle jättegärna vilja ha lite input från er andra som är på gång med nummer fyra! Längtar Så efter att bli gravid, men är samtidigt rädd för att ta mej vatten över huvudet ... Tankar på det?

Tack på förhand! :)

• tovalisa
    RobzMarley skrev 2015-09-20 20:14:50 följande:
    Till nästa hinner yngsta bli 4 precis.
    Känner att det varit skönt att få den tiden med henne. Men också synd för jag bet de hade haft så kul. Men vi har väntat på att vi skulle hitta drömhuset på rätt läge m rätt antal rum osv.. (Nu har vi det).
    Vårt mellanbarn fyllde fyra två veckor före lillasyster föddes, och jag tycker att det är en åldersskillnad som fungerar otroligt bra: han är självgående och har förståelse för att jag måste sköta babyn, jag kan lämna honom inomhus ensam korta stunder då jag lägger babyn utomhus i vagnen, etc ... 

Men sen så tänker jag ju att också lillasyster borde få ha nån att vara lika tajt och ha lika kul med som storabröderna har tillsammans -  det innebär att det inte blir en lika lugn och harmonisk tillökning nästa gång (om det blir en nästa gång - jag HOPPAS att det blir det! :)), men kanske det är saker man inte ska fundera alltför mycket på på förhand. Saker brukar ju ha en tendens lösa sej själva, är min erfarenhet. :)
  • tovalisa
    Stora My skrev 2015-09-22 21:33:10 följande:
    Mellan min 3:a och 4:a är det 17 månader. Det har gått bra, över förväntan faktiskt. Lillebror är nu 7 månader. Mina äldre är i samma ålder som dina. Förstår din känsla att inte våga vänta för länge ifall ni vill ha en till. Kör på nu! Nä det måste ni ju känna efter men jag är i samma ålder och känner verkligen av tidspresseb, ifall vi nu skulle vilja ha en till. Hur som helst så när jag jämför är det lättare nu än förra gången det var tätt. Kanske pga erfarenheten av barn, ett annat lugn med åldern? De stora kan ju också hjälpa till lite och det är skönt.
    Så himla skönt att höra - just sådär hoppas jag ju att det skulle vara! :D Att erfarenheten och rutinen skulle bidra med sitt. Jag kan också tänka mej att en större syskonskara skapar annorlunda förutsättningar: då man har två små är man ju tvungen att försöka räcka till maximalt mycket för båda, men finns det betydligt större syskon med i bilden borde ju de kunna avleda och hjälpa till genom att leka med de mindre. (Hoppas jag! :))
  • tovalisa

Inte gravid - har däremot ägglossning. Vi har bestämt oss för att vänta till jul förrän vi sätter icång, men gissa om min kropp skriker lite extra högt att den vill bli gravid nuuuuuuu just idag ... ? ;)

• tovalisa

Hej Spartacus! :)

Jag grubblar också jättemycket över åldersskillnaden. Upplevde också 2 år 4 mån som väldigt intensivt, men samtidigt tror jag att det hänger mycket på barnens personligheter. Och om det vet man ju inget på förhand ... Glappet mellan tvåan och trean är fyra år, och det är nästan löjligt enkelt - samtidigt är det med tanke på min ålder inte vettigt att vänta så länge. Å andra sidan har de två första en sån oerhörd glädje av varann idag, då de är 5 och 7.Minstingen är nu 13 månader och jag skulle helst vänta tills hon är 2 innan vi öppnar babyfabriken. Samtidigt har jag svårt att tro att jag orkar hålla mej så länge ... Svåra, svåra beslut. Önskar att nån kunde tala om för oss hur vi ska göra. ;)

• tovalisa

Bra Robz! Just sådär! :D

Hittills har jag blivit gravid väldigt snabbt, så jag är rädd/hoppas att det tar sej snabbt nästa gång också.

Ambivalensen har talat. ;)

• tovalisa

Tack, ni peppar mej verkligen i rätt riktning här! :D

Vi har sedan tidigare sagt att vi kör på från och med jul, och jag skulle tro att det är det som gäller. Skulle det ta sej på första försöket så blir det 25 månader emellan.

Det är knäppt hur mycket man kan längta efter en bebis, trots att man ju har en ettåring. Men alltså den där doften, de där ljuden, den där lilla, lilla kroppen ... och de nära, nära stunderna. Åh!

Svar på tråden Fjärde barnet 2016