• Bitten

Fjärde barnet 2016

Hej. Jag och min man har tre barn och börjar inse att familjen nog kommer att öka i storlek med en till. Vi försöker inte men vi skyddar oss heller inte så det är väl bara en tidsfråga, men det vet man ju inte säkert förstås. Det känns lite läskigt men blir det ett barn till så känns det rätt och bra. Jag känner att vi har kraft och kärlek för en till.
    Finns det fler därute som planerar för större familj?

• Svar på tråden Fjärde barnet 2016
  • RobzMarley
    Bitten skrev 2016-01-13 20:43:53 följande:

Hej alla!
    Idag har jag varit på tul och de bedömer inte att det är några risker för en jättebaby. :) Antar att det beror på vad som läggs in i ordet. Sista vägde ju ca 4700g och det skulle väl en del tycka är rätt stort/mkt. Men men, det återstår att se. Jag har i alla fall ingen oro för det, inte något annat heller direkt. Möjligen att jag försöker reda ut lite tankar om hur jag skall bete mig om det drar igång som sist och ännu lite fortare och jag är ensam med barnen.
    Är det någon annan här som haft en snabb/väldigt snabb förlossning?

Vad skönt att det inte blir någon "jättrbebis" hihi. Min man tror bebisen kommer att bli stor för han själv vägde 4600gmen vår dotter vägde bara 3200... Min förstfödde vägde 3430g i v 40+0. Så jag tror Max 3600g.

Nu börjar det dra ihop sig för er!! Vi andra kommer i maj och där. Haha! Konstigt det kan bli så.

Vecka 22 här. Fogarna spökar. Illamåendet börjar lägga sig lite. Vilket är tur då jag mer eller mindre tvingats äta konstant för att hålla det i någorlunda schack. Vilket resulterat i att jag sist jag vägde mig för ett par veckor sen hade gått upp 10 kg... Men samma med de andra. 25, 20 och 23.

Jobbar som lärare så jobbet är ju inte tungt så. Men jag står en del och då får jag ont i ryggen. Sitter jag då blir jag stel o svårt resa mig. Igår städade jag hemma o tog undan sista julstjärnan i fönstret. Har dragit på det. Låg sen helt orörlig hela kvällen. Kan inte vända mig i sängen utan att det strålar. Att resa sig och sätta sig och gå i o ur bilen. Är svårt. Bm frågade om jag ville träffa läkare och jag sa ja, hon sa kanske bli sjukskriven 25 %. Det hade varit avlastsnde. Plus hunnit vila lite på em. Men jag har aldrig blivit det innan. Är lite stolt o vill bita ihop liksom. Har fått en del sammandragningar också men urinodling visade inget. Och de är inte onda. Kommer mest om kvällar eller när jag ansträngt mig. Men jag antar att det är rätt vanligt med fjärde.

Jag hade massa m 1:a o 2:a, men då var det GBS. Fick tillbaka det hela tiden under fl och fl startade m tvåan i v 31. Men de lyckades stanna upp. Sen INGET med trean. Märkligt.
  • Bitten

Angående viktbedömningen av babyn så gjorde de en sådan med förra på överburenhetskontrollen och då bedömdes vikten till 3800g men kom ju ut en eller två dagar senare och vägde nästan 4700g så jag litar inte riktigt på denna siffra :) utan ställer in mig på att även detta är en stor baby men att det går bra ändå. Hoppas att hålla mig under 5kg. :)

Jo nu är det nära. 37+1 idag. Mitt första barn är fött 37+3 så jag är lite beredd. Kan ju lika väl gå fyra-fem veckor till så jag försöker bara glömma bort det lite.

Hur har det gått Bell? Mensen kommit? Och kanske redan gått tillochmed?

Hur har det gått för din man lysmasken, har han kommit vidare i sin sörjeprocess?

• Lysmasken
    Bitten skrev 2016-01-16 17:32:10 följande:

Angående viktbedömningen av babyn så gjorde de en sådan med förra på överburenhetskontrollen och då bedömdes vikten till 3800g men kom ju ut en eller två dagar senare och vägde nästan 4700g så jag litar inte riktigt på denna siffra :) utan ställer in mig på att även detta är en stor baby men att det går bra ändå. Hoppas att hålla mig under 5kg. :)

Jo nu är det nära. 37+1 idag. Mitt första barn är fött 37+3 så jag är lite beredd. Kan ju lika väl gå fyra-fem veckor till så jag försöker bara glömma bort det lite.

Hur har det gått Bell? Mensen kommit? Och kanske redan gått tillochmed?

Hur har det gått för din man lysmasken, har han kommit vidare i sin sörjeprocess?

Nja lite bättre har det blivit dock så dog hans mormor 10 dgr senare. Så vi har 2 begravningar att gå på

Men vi tar en dag i taget. Han frågar mycket mer & känner på magen.

Har alltid gått över med mina barn så jag är lite inställd på detta även denna gång.
    Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825
  • Bitten

Nämen vilken jobbig tid för er. Men bra att det värsta verkar ha lagt sig.

Jag har gått över 10-13 dagar med de andra två så jag tror mer på det. Därför känns det lite jobbig att redan gå redo. :)

• virka80

Hoppar in här, väntar fjärde barnet, beräknad den 28 februari, men räknar med att gå över det datumet då mina tre flickor är födda i vecka/dag 41+4. Storasystrarna är födda 08, 10 och 14.

• Bitten
    virka80 skrev 2016-01-16 21:44:02 följande:

Hoppar in här, väntar fjärde barnet, beräknad den 28 februari, men räknar med att gå över det datumet då mina tre flickor är födda i vecka/dag 41+4. Storasystrarna är födda 08, 10 och 14.

Välkommen virka80! Lägg gärna till dig i listan om du har lust.
    Är du i bra form eller är det slitsamt?
    Mitt yngsta barn är född i mars -14. När är ditt yngsta fött? När på året alltså. :)
  • virka80
    Bitten skrev 2016-01-17 22:30:25 följande:

Välkommen virka80! Lägg gärna till dig i listan om du har lust.

Är du i bra form eller är det slitsamt?

Mitt yngsta barn är född i mars -14. När är ditt yngsta fött? När på året alltså. :)

Tack!! Kul att hitta en tråd med mammor i samma situation. Min minsta är född 31 juli. Blir ju en del lyft fast hon är bra på att både gå och klättra så är det ju inte alltid hon vill åt samma håll som mig :)

Foglossningen har blivit värre för varje graviditet, så det är slitigt och gör ont särskilt när jag ska upp om nätterna. Jobbar 50% som lärare men hoppas att de snart får tag på en ersättare för mig. Är ju inte så smidig längre och det blir jobbigt att stå och gå..

Hur känner ni andra inför förlossningen? Min tredje förlossning var riktigt lång och smärtsam och jag förlora mycket blod. Så det känns inte så bra inför denna, men jag har träffat en aurorabm och vi har lagt upp en strategi för hur jag ska fixa det. Hoppas på en snabbare förlossning.
  • Bitten

Jag har inte haft någon foglossning alla, eller ja, jag har inte haft ont eller besvär av det.
    Fogarna ska ju mjukas upp och så är det väl för alla liksom.

Jag har haft snabba förlossningar så jag är helt inställd på att även denna kommer att gå fort. Hade önskat att det kunde bli lite mer i ett tempo så jag hinner med mentalt. Mannen har missat de två senaste förlossningarna. Men det var inte ett alternativ att vänta på honom. ;)

I natt mådde jag så konstigt och hade liksom en massa oro i kroppen så jag nästan trodde att det var på gång men än så länge sitter jag här med sprattlande baby på insidan. I morgon skall jag till bm.

• Lysmasken

Vart hos bm nu ikväll. Bebisen ligger i säte. Fick göra ett snabb ul för att kolla så att det stämde. Så ny tid till bm nästa vecka. Har den inte vänt sig då så ska jag få en tid till fl veckan efter för vändning. Skulle ha med mig en väska ifall om det skulle sätta igång

Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825
  • Bell13
    Bitten skrev 2016-01-18 18:03:39 följande:

Jag har inte haft någon foglossning alla, eller ja, jag har inte haft ont eller besvär av det.
    Fogarna ska ju mjukas upp och så är det väl för alla liksom.

Jag har haft snabba förlossningar så jag är helt inställd på att även denna kommer att gå fort. Hade önskat att det kunde bli lite mer i ett tempo så jag hinner med mentalt. Mannen har missat de två senaste förlossningarna. Men det var inte ett alternativ att vänta på honom. ;)

I natt mådde jag så konstigt och hade liksom en massa oro i kroppen så jag nästan trodde att det var på gång men än så länge sitter jag här med sprattlande baby på insidan. I morgon skall jag till bm.

Missat? Har du fött helt själv? Vilken järnkvinna
Svar på tråden Fjärde barnet 2016