• aomj

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Tänkte att vi kunde starta en tråd för oss som använder NaturalCycles Plan, dvs. i syfte att lyckas bli gravida :)

Jag har tagit tempen i ca. en månad nu, hoppas såklart att det tog sig direkt men antagligen är det önsketänkande, haha. Dock så ändrades ägglossningen i appen efter hand och sköts fram nån dag, men det är väl så i början.

Nån annan som använder NaturalCycles? Eller nån som använt det och blivit gravida? :) Är nyfiken på hur det funkat för andra! :) 

• Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles
  • soofa
    rebeqqa skrev 2015-08-04 07:57:05 följande:

Hej tjejer! Enligt NC ska jag ha min mens imorgon. Jag har alltid haft oerhört oregelbunden mens, eftersom jag inte har några av de känningar jag brukar ha så tror jag inte den kommer komma än på några dagar.

Men ni experter kanske kan hjälpa mig att förstå om jag haft ägglossning eller inte. NC har inte satt ut något, och symbolen försvann. Jag tog 1 ägglossningstest men det var svaga utslag den dagen när NC sa att jag var som mest fertil. 

Tycker inte det ser ut som att du har haft ägglossning tyvärr. Hur mycket brukar dina menscykler diffa? Vet många som har långa cykler och som därmed får äl först upp mot cd 40-60. :/
  • soofa

BIM-lista:

16/7: Cupcakes,

20/7: Emmissara, (ev. plus 21/7)

30/7: EkoS

3/8: fastfrusen,

8/8: Ahlmen,

8/8: bexx,

11/8: EETAG,

13/8: frokenasta,

13-14/8: snartsnartsnart,

13-14/8: Sajocowa,

14-15/8 sommarblomma1

16-18/8 Marol,

18/8 Woodwick

23/8: Limonette, halo83

25/8: soofa

27/8: SessanSessan

Hildaisabell,

ecmov,

Emsaflisaan,

Norrlänning86,

Rebeqqa,

redofördig,

Tr86,

Trådens PLUS:

Anonym124 (BIM 28/5, plussade den 27/5)

ViLdiNG (BIM 3/6, plussade den 29/5)

jess89 (BIM 22/6, plussade den 24/6)

funderat (BIM 27/6, plussade den 26/6)

bärz (BIM 5/7, plussade den 5/7)

Rawr (BIM 6/7, plussade 4/7)

pannkakan87 (BIM 6/7, plussade den 7/7)

Ö bo (BIM 19/7, plussade den 16/7)

saklek, (BIM 16/7, plussade den 18/7)

• soofa
    ecmov skrev 2015-08-03 09:42:27 följande:

Nu börjar jag bli less på riktigt. BIM+10 och negativt test imorse. Temp fortfarande hög.

Men vad jobbigt! Och såhär sen brukar inte mensen vara eller? Avvakta några dagar och se om mensen kommer, annars tycker jag att du ska kontakta gyn och be dem ta ett gravtest.
  • Legewiel

Hej alla,

nu har jag smygläst tråden i 100 sidor så det börjar kanske vara dags att bli synlig här... För att presentera mig lite kort så har jag antagligen PCO-s och därmed väldigt långa och oregelbundna cykler, trots det har jag lyckats få ett barn - en totalt oväntad men mycket välkommen överraskning år 2011 efter nästan fem års oskyddat sex!

Vi har inte direkt haft någon önskan om flera barn sen dess, men plötsligt bestämde vi oss för att det skulle vara fint med ett till och sen dess längtar jag mycket efter att få bli gravid igen. Detta med att bara vänta och se passar inte min otåliga natur, och jag tänker därför göra vad jag kan för att hjälpa naturen på traven - trots att jag vet att oddsen för att vi ska lyckas på egen hand inte är speciellt stora med tanke på vår historia!

Hursomhelst, så har jag nu tempat med Natural Cycles sen januari i år, och månaden som gick var första gången jag testade Plan istället för Prevent. Tidigare har jag också loggat mina menscykler med hjälp av Billingsmetoden. Eftersom jag nyss fick mens, vet jag att vårt första försök med Plan inte lyckades, och jag funderar nu på att köpa både krämen ProgesterAll samt munkpeppar och använda dessa två under följande cykel, även om de inte hjälper mig att bli gravid hoppas jag de kunde korta ner mina låååånga cykler (36-60 dagar) något, vilket ju skulle ge oss fler chanser att bli gravida under ett år...

• Legewiel
    EmmaElisabeth2 skrev 2015-08-04 08:41:49 följande:

Jag förstår absolut ingenting den här cykeln :/

För 6 dagar sen fick jag en blinkande smiley på clearblue dubbel hormonindikator

För 4 dagar sen en fast gubbe. Började då även ta LH-test som nu har vart positivt 4 dagar i rad!

Från imorse..

NC har flyttat min ägglossning dagligen enda från dag 13 till dag 18 idag :/ Men fortfarande positivt LH idag och tempen håller sig under linjen

Någon som vart med om något liknande? Lite osexigt att känna att vi "måste" fortsätta ha sex och sen skjuts ägglossningen upp igen och igen.. :p

Jag skulle ju svara på denna fråga också, jag tror absolut att du har haft ägglossning men kan du möjligtvis vara en s.k. "slow riser"? Dvs. din temperatur reagerar långsammare på de höjda progesteronnivåerna och det tar flera dagar innan tempökningen är "fullbordad". Har det sett likadant ut under någon tidigare cykel? Jag ska försöka bifoga en bild av min kurva så kan du se att det ser ungefär likadant ut för mig; tempen stiger saaaaakta efter ÄL och är inte över strecket förrän flera dagar efteråt (vilket också gör att Natural Cycles aldrig sätter ut min ägglossningsdag förrän flera dagar efteråt, när tempökningen verkligen är konstaterad).

• EmmaElisabeth2
    Legewiel skrev 2015-08-04 12:00:02 följande:

Här är min senaste kurva, som synes stiger tempen långsamt men ÄL har nog skett.

Jag tänkte det också att den reser sig långsammare för jag har legat ovanligt lågt innan ÄL den här månaden, kring 35,9, tidigare månader har det sett ut såhär

Ändå rätt drastiska och rejäla stegringar :/ Visst kan den här månaden vara ett undantag kanske
  • EmmaElisabeth2
    Legewiel skrev 2015-08-04 11:53:37 följande:

Hej alla,

nu har jag smygläst tråden i 100 sidor så det börjar kanske vara dags att bli synlig här... För att presentera mig lite kort så har jag antagligen PCO-s och därmed väldigt långa och oregelbundna cykler, trots det har jag lyckats få ett barn - en totalt oväntad men mycket välkommen överraskning år 2011 efter nästan fem års oskyddat sex!

Vi har inte direkt haft någon önskan om flera barn sen dess, men plötsligt bestämde vi oss för att det skulle vara fint med ett till och sen dess längtar jag mycket efter att få bli gravid igen. Detta med att bara vänta och se passar inte min otåliga natur, och jag tänker därför göra vad jag kan för att hjälpa naturen på traven - trots att jag vet att oddsen för att vi ska lyckas på egen hand inte är speciellt stora med tanke på vår historia!

Hursomhelst, så har jag nu tempat med Natural Cycles sen januari i år, och månaden som gick var första gången jag testade Plan istället för Prevent. Tidigare har jag också loggat mina menscykler med hjälp av Billingsmetoden. Eftersom jag nyss fick mens, vet jag att vårt första försök med Plan inte lyckades, och jag funderar nu på att köpa både krämen ProgesterAll samt munkpeppar och använda dessa två under följande cykel, även om de inte hjälper mig att bli gravid hoppas jag de kunde korta ner mina låååånga cykler (36-60 dagar) något, vilket ju skulle ge oss fler chanser att bli gravida under ett år...

Jobbigt att ha så långa cyklar när man försöker bli gravid :/ Tufft, ska hålla tummarna för dig! Kommer säkert går fortare den här gången när du tempar och försöker ha koll och pricka :)
  • Nils-Eric

Ni som har specifika frågor om er cykel - har ni provat att maila NC's support?

Jag mailade när min mens inte kom och jag testade plus första gången (för jag tyckte att instruktionerna bak på graviditetstestet kunde tolkas på olika sätt och jag vågade inte tro på plus utan att fråga).
    Jag fick svar snabbt och dessutom av en av grundarna (Elina) som gick in på mitt konto och såg hur min temp låg högt och svarade i princip "grattis - du är gravid" och sen lite tips och övrigt inför min resa.
    Hur jäkla bra som helst! Framförallt att man kan få svar på frågor om sin cykel från någon som förstår lite mer...

Lycka till alla! :)

• Legewiel
    EmmaElisabeth2 skrev 2015-08-04 12:43:54 följande:
    Jobbigt att ha så långa cyklar när man försöker bli gravid :/ Tufft, ska hålla tummarna för dig! Kommer säkert går fortare den här gången när du tempar och försöker ha koll och pricka :)

Tack ska du ha, jag kan ju inte låta bli att hoppas det :) Jag håller också tummarna för alla som försöker och längtar!

Jag har också som dig, kan ligga lägre i genomsnittstemp genom en hel cykel. Vet inte varför det blir så ibland, jag tar alltid tempen vid samma tid på morgonen. Av de förklaringar som jag läste så kan det a) vara en helt naturlig avvikelse ibland, b) vara så att man reagerar långsammare på den ökade progesteronnivån i kroppen och c) vara så att man har brist på progesteron. Den sista förklaringen tycker vi förstås inte alls om!

Nils-Eric; jo om min temp beter sig likadant nästa cykel också (dvs stiger så där långsamt) så tror jag att jag ska mejla och fråga dem vad det kunde bero på. Har sett att alla som mejlar får snabba och personliga svar, det är ju fin service!

Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles