Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2021-07-05 00:36:24 följande:

Du menar alltså gruppen som han är osäker på om den korrelerar med föregående mening eller inte (en passage som även lämnar fältet öppet för att gruppen icke invandrare korrelerar med föregående mening).

Aja, då vet jag.

Kan du beskriva hur du kommit fram till dessa slutsatser om vad Gudmundsson skrivit?

Förstår jag dig rätt om du nu håller för öppet att Gudmundssons tweet skulle kunna uttrycka att låg IQ kan korrelera med icke invandrare? Eller vad är det du inte vill skriva ut i tydlig text? Vilken grupp hänvisar du till? Vad korrelerar med den gruppen?
  • Padirac
    Datainspektionen skrev 2021-07-05 00:40:44 följande:

Jag känner faktiskt en ärthjärna som också brukar resonera på det sättet.

"verkligheten är inte ett äpple" och sen tror vederbörande att alla glömt sakfrågan.

Det verkar vara en god bekantskap som förstår att norgehistorier inte korrelerar med verkligheten , var rädd om den.
  • Padirac
    Digestive skrev 2021-07-05 00:42:03 följande:

Jag står inte för åsikter som andra klär mig i.

Kan du skriva vad du står för i fråga om Gudmundssons text och vilka 3 personer du håller för att ha låg IQ och av vilket skäl?
  • Padirac
    Digestive skrev 2021-07-05 01:24:58 följande:
    Att den är tydlig gällande elitism men inte lika tydlig i fråga om rasism.

Har inte hållit någon för att ha låg IQ.
    Vilka 3 personer avser du och vilken IQ menar du att de har?
    Digestive skrev 2021-07-04 22:47:46 följande:
    >>Elitism är en tro på eller ett förhållningssätt till en elit. Denna elit anses av förespråkare ha bättre åsikter som bör tas mer allvarligt, eller anses vara de enda som passar som ledare.

[...]

Förmågor eller förutsättningar som legitimerar eliten varierar. De kan inkludera, men är inte begränsade till, faktorer som: titel, arbetsgivare, höga akademiska meriter, goda yrkesmässiga meriter och stor erfarenhet i elitområdet, hög intelligens, goda fysiska förutsättningar, hög kreativitet, god smak och personligt välstånd som ofta erhållits som belöning för de kvalifikationer som utgör eliten.<<

Jag själv skulle inte värdesätta en faktor som IQ i ett sammanhang som politiska opinionstexter - eller då politisk opinion - överhuvudtaget.

Själva ser varken du eller KillBill den här dimensionen i Per Gudmundssons text - det är så att säga givet att det finns koherens (i negativ bemärkelse) mellan lägre IQ och någonting synonymt med åsikt, för alla tre.

• Padirac
    Digestive skrev 2021-07-04 13:51:34 följande:
    För min del är inställningen som Per Gudmundsons har till IQ tråkigt elitiskt men i samma stund ser jag din egen som andra sidan av samma mynt -  ena är onödigt offensiv och den andra är onödigt defensiv, medan bådadera värderar IQ onödigt högt.

IQ-fördelningen är inte jämn och är - precis som invandring - även geografiskt betingad i många avseenden. Flera generationer av lokal resursbrist liksom ett lokalt överflöd av det samma har skapat dessa geografiska differenser.

Jag jobbar i en lågutbildad bransch har bland annat kollegor som inte kan planera framtiden utifrån ett rullande schema på tre veckor. För min bästa kollega är det här en reell utmaning och att vägra se generationerna av fattigdom i Burma som hen har med sig hit vore högst orättvist i sammanhanget.

Hen ger och hen tar precis som alla andra. Vad hen tar i den här ekvationen är ointressant ur ett mänskligt perspektiv men visst går det att beskriva liksom förklara.
    Påståendet att IQ är geografiskt betingat är en rasistiskt föreställning, däremot är välstånd inklusive utbildning en markör för en högre IQscore. Det betyder att människor i fattiga, oroliga länder med låg utbredning av utbildning, med resursbrister etc. uppvisar ett lägre värde på de västerländska IQtesterna.

Du kan inte (eller _du_ kan visst just det) generalisera utirån din kollega med Burmesisk härkomst ang befolkningen i Myanmar eller de som bor i Centralslätten kring floderna Irrawaddy (Ayeyarwady) och Sittang (Sittaung)omgärdad av en hästskoliknande kedja av berg och högplatåer..

• Padirac
    Digestive skrev 2021-07-05 10:59:57 följande:
    Min poäng var att rasism i regel berör fler än en (1) individ men det är inte så vederbörandes övertramp skildras. Övertrampet skildras inte som att det är gruppen invandrare som han har berört, som han ska be om ursäkt till och så vidare.

Ok. I gängse mening är det dock elitiskt att dra paralleller mellan åsikter och IQ. Det är inte så att människor med högre IQ har värdefullare/viktigare/så att säga bättre åsikter än människor med lägre IQ.
    Rasism berör naturligt varje enskild person som utsätts för rasism .. du ser altså fortfarande inte det rasistiska i Gudmundsons tweet? 
  • Padirac
    Digestive skrev 2021-07-05 10:59:57 följande:

Min poäng var att rasism i regel berör fler än en (1) individ men det är inte så vederbörandes övertramp skildras. Övertrampet skildras inte som att det är gruppen invandrare som han har berört, som han ska be om ursäkt till och så vidare.

Ok. I gängse mening är det dock elitiskt att dra paralleller mellan åsikter och IQ. Det är inte så att människor med högre IQ har värdefullare/viktigare/så att säga bättre åsikter än människor med lägre IQ.

Du ser inte heller den rasism som du själv normaliserat?
  • Padirac
    Digestive skrev 2021-07-05 11:31:06 följande:
    Gruppen invandrare hamnar inte under dina riktlinjer för rasism så i ditt fall undrar jag snarare om du överhuvudtaget har en stadig och gångbar uppfattning om rasism.
    OK - så du ser alltså inte det rasistiska om gruppen invandrare Gudmundson skriver i sin tweet - trots att han själv  - med största sannolikhet eftersom han pudlat -  och många andra med stor tydlighet ser detta.

På vilket sätt är Gudmundsons tweet inte rasistisk avseende invandrare enligt din uppfattning?

Vad har du för 'stadig och gångbar uppfattning om rasism'? 

• Padirac
    Digestive skrev 2021-07-05 11:57:03 följande:
    Nej, inte utifrån dina riktlinjer för rasism:

Är gruppen invandrare en >>etnisk, kulturell, nationell eller fenotypypisk grupp<< enligt dig?
    Mina riktlinjer för rasism? 

Vad menar du utgör rasism?  Som inte enskilda personer kan utsättas för - eller hur det nu var?

Vad menar du med gruppen 'invandrare'?  

Har du några defintioner av termerna rasism och invandare som gör att Gudmundsons tweet inte blir rasistisk?
  • Padirac
    Digestive skrev 2021-07-05 11:57:03 följande:
    Nej, inte utifrån dina riktlinjer för rasism:

Är gruppen invandrare en >>etnisk, kulturell, nationell eller fenotypypisk grupp<< enligt dig?
    Invandrare är per definition personer som kommer från en annan nation - är detta någonting nytt?

Eller är det t'eller' som förväxlats med ordet 'och' .. så att det blir en tankevurpa liknande den 'däremellan'
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?