Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2021-06-14 07:46:48 följande:

Alice Teodorescu var på den tiden vid av regeringen likaledes utpekade GP:

.

www.expressen.se/ledare/alice-teodorescu/kan-man-prata-migration-utan-att-kallas-rasist/ 

Om det inte hade varit för de grova anklagelserna om rasism och demokratifientlighet hade jag kanske känt mig smickrad; tänk att jag, i min dåvarande roll som chef för GP:s ledarsida, liksom ledarskribenterna Ivar Arpi och Per Gudmundson i Svenska Dagbladet, var så skickliga opinionsbildare att vi genom våra texter fick statsminister Stefan Löfven (S) att lägga om sin migrationspolitik!  

Att vi, genom att "normalisera rasismen", tvingade Löfven att göra detsamma. 

... 

Att dylik ideologiproduktion - som brunsmetar och namnger kritiker av regeringens förda politik, i vad som närmast ser ut som ett försök att marginalisera obekväma röster - släpptes igenom av ett organ som lyder under justitiedepartementet, utan att någon såg det problematiska i upplägget, är i sig oroväckande.

.

att röster som för fram främlingsfientlighet och rasism marginaliseras är säkerligen ett problem för de som anser att dessa anti-demokratiska bruna åsikter är normala.
  • Padirac
    Fredan skrev 2021-06-14 18:20:50 följande:
    Är du lika nöjd om "forskningen" som återges selekteras på ett annat sätt?

Du borde läsa på en del om hur forskning fungerar. Det släpps dagligen motstridiga forskningsrapporter.
    Var är denna forskning som återger det omvända - vad nu detta är?

Fram med all forskning så att den kan nagelfaras och undersökas av forskare utifrån metod, urval och resultat.

Att du inte är nöjd med resultatet är inget skäl till att tysta forskning som du ogillar -  om metod och urval är korrekt så är resultatet det resultatet är - oavsett om det skaver politiskt eller inte. Det är väl det som är delmis uppgift?
  • Padirac
    Fredan skrev 2021-06-14 19:00:19 följande:
    Vill du ha forskning som påvisar var gängkriminaliteten kommer ifrån?

Är jag inte nöjd med resultatet? Var får du allt ifrån?
    Jag vill ha all forskning - så länge den är gjort med metoder och urval som har giltighet och resultat som går att härleda och upprepa.

Vad är din kritik mot delmis arbete? Är du nöjd med det de gör? Om inte - varför?
  • Padirac
    Fredan skrev 2021-06-14 19:08:51 följande:
    Du har redan all forskning. Att den görs enligt metoder o.s.v ingår ju i begreppet såklart.

Det vi diskuterar är om det behövs en politiserad instutition som lyfter fram valda delar av forskningen som tjänar det aktuella styrets syften. Not so much tycker jag.

Delmis arbete har inte hindrat att vi har Europas värsta gängkriminalitet. Så vad ska vi med Delmi till? Det lär ju inte bli värre om vi tar bort dem.
    Var är den delen av forskningen som säger att media, opinionsbildare och social medier inte normaliserar främlingsfientlighet och rasism?

På vilket sätt är Delmi politiserad menar du? 

Kan en delegation underställd justitiedepartementet över huvud taget vara politiserad eller inte politiserad? Vad menar du? 
  • Padirac
    Digestive skrev 2021-06-14 19:39:52 följande:
    Jag har ingen aning om varför du tror att jag skulle försöka gå tillbaka längre i dåtiden än möjligt... aja, sak samma.

Det är snarare olika trender och paradigmer inom akademin som är en av de rörliga faktorerna som skulle vara intressanta att reflektera mot varandra. Huruvida aktuella regeringar ligger uppströms eller nedströms i sådana förändringar är för min del mindre intressant.

Uppdraget i sig är bara ord, Padriac.
    Delmi har i sin rapport om det aktuella läget konstaterat att det i media, bland opinionsbildare och i sociala medier förekommer 'normalisering av främlingsfientlighet och rasism'  - är inte det intressant för dig att reflektera över?

Delmi konstaterar utifrån känd forskning att det verkar vara en trend att nationalistiska och främlingsfientliga och rasistiska tankeströmningar vinner kraft i samhället genom att media, opinionsbildare och sociala media  - är inte det en av de rörliga faktorer som du är intresserad av?

Uppströms eller nedströms normalisering av rasism och främlingsfientlighet?  Än så länge ligger majoritetssamhället och forskningen inte i den strömmen - även om det finns stora grupper som har dessa främslingsfientliga och rasistiska kulturbrillor på sig så är det inte mainstream i majoritetskulturen.

Vad är uppströms? Källan till tankeströmningarna? Eller betyder uppströms att de som är där ännu inte flutit ned till punkten där rasism och främlingsfientlighet normaliseras..
  • Padirac
    Fredan skrev 2021-06-14 20:02:39 följande:
    På det hela taget är det en ytterst begränsad del av forskningen som kommit fram till att rasism är normaliserat i media. Om du googlar så kommer du också att inse det.

Regeringen tycks ha ett starkt inflytande över Delmi.

Forskningsrapporterna är tillgängliga för alla. Delmi är bara en onödig kostnad. Eller kan de inte googla på regeringskansliet?
    Nu var det ju inte all media påstods normalisera frömlingsfientlighet och rasism - det var viss media som gjorde det enligt forskningen och enligt de empiriska exempel de tog med utifrån forskningens resultat.

Hur fick du delmis rapport att handla om alla media, eller hur fick du mina ord att hanklda om all media?

Regeringarna har gett delegationen olika direktiv - sen ska de självständigt arbeta utifrån detta direktiv. Det är så det fungerar i svensk förvaltning.

Hur menar du att regeringen har ett starkt inflytande över delmi?  Hur tänker du dig att det skulle fungera om delmi inte var uderställd justiriedepartementet? Skulle det vara ett utskott i rikdagen?  En artikelserie i samnytt eller reportage i Riks?  hahaha.. 

Jag tror att det är lämpligt att ansvariga inom förvaltning har bättre underlag än resultat från googlingar  - det är häpnadsväckande vilken omfattande okunskap och vilket förakt för kunskap som presenteras.
  • Padirac
    Fredan skrev 2021-06-14 20:07:29 följande:
    Vilken meningslös rappakalja du kommer med.

Media är ju de facto ingenting annat än en spegling av verkligheten. Den intressanta frågan blir då varför främlingsfientligheten ökar. Jag tror att en och annan tomte är rädd för svaret.
    Jas, media är en spegling av verkligheten - och det förekommer alltså att främlingsfientlighet och rasism normaliseras. Det är just det Delmis rapport lyfter fram Skål
  • Padirac
    Digestive skrev 2021-06-14 20:18:37 följande:
    Delmis underlag (läs: forskningen på området) springer inte ur grundad teori.
    aha.. så vad är då den grundade teorin? finns det en grundad teori? På vilket sätt skiljer det sig från det underlag Delmi har byggt sin rapporter på?
  • Padirac
    Digestive skrev 2021-06-14 20:18:37 följande:
    Delmis underlag (läs: forskningen på området) springer inte ur grundad teori.
    Menar du att all forskning har som mål eller måste vara teoribildande för att räknas som forskning? Eller är det ett krav för Delmis underlag? I så fall varför?

Hur skulle det forskningsunderlag Delmis rapporter bygger på ha sett ut och gett för resultat för att vara gjord enligt 'grundad teori'

Det finns helt säkert forskning som inte behöver var gjord enligt 'grundad teori'..
  • Padirac
    Fredan skrev 2021-06-14 23:19:52 följande:
    Var det inte nyss så att du påstod att det var forskningsrapporterna som lyfte fram detta? Och de lär ju lyfta fram detta med eller utan delmi. Eller hur?

Lägg ned delmi omedelbart. deras råd i migrationsfrågan har lett till rasism och mord. Tycker du det är bra?
    Tror du att medlemmar i riksdagens utskott sitter och läser forskning och forskningsrapporter   Ja jävlar

...det skulle väl resultera i den del lustiga och sorgliga situationer...  

än värre var ju att stackarens partikamrater försvarade summan 40 tusen miljarder..  det behövs uppenbarligen stöd för vetenskaplighet och verklighet i olika omfattning till ledamöterna - att de själva skulle läsa forskning och forskningsrapporter ... nej.. de har naturligtvis experter som sammanfattar och förtydligar olika forskningsresultat om det är aktuellt för de saker utskotten arbetar med. 

Det verkar vara svårt att förstå hur arbetet i utskotten fungerar och vad delmi gör - jag vet inte om jag förmår förklara detta för dig {#emotions_dlg.flower}

Här kommer i alla fall 'om delmi'

"Delegationen för migrationsstudier - Delmi - är en kommitté som tillkommit genom regeringsbeslut i november 2013. Delmi initierar studier och förmedlar forskningsresultat på migrationsområdet som underlag till framtida migrations­politiska beslut och för att bidra till samhällsdebatten. Delmi är dubbelt oberoende, både gentemot sin uppdragsgivare och de forskare som anlitas."

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?