Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2021-06-19 14:56:25 följande:
    Spännande som nyord - men förmodligen avser hen erfarenhetsskäl, där man möjligen kan tycka att skäl är en onödig utsmyckning. Det räcker med erfarenheter.

Men en tänkt erfarenhetssjäl som blickar tillbaka mot 1900-talet skulle inte kunna undgå folkmorden och då inte bara offren och förövarna utan också de som gjorde det möjligt för förövarna att agera som de gjorde.

Den erfarenhetssjälen saknar ju rösträtt - men finge den rösta skulle den aldrig rösta brunblått, men heller inte  på V.

Det är min bestämda uppfattning.
    Täkte att det kanske hade med Hegels världsande att göra, att dennes 'erfarenhetssjäl' vilar och vakar över nykonservatismen

Völckishe bewegung, den tyska konservativa rörelsen, nazismen och marxismen har alla delar av sina grundtankar från Hegel, så att SDs svans och vurmare hämtar begrepp från sina rötter är inte så långsökt..
  • Padirac
    KN75 skrev 2021-06-19 15:55:36 följande:
    Du får anse vad du vill, oavsett dansslag och instrument, men vem bryr sig egentligen om vad du anser?

Om SD skulle bli ett stödparti till en M/KD-regering så kommer de självfallet inte ha mera makt eller inflytande än vad V har haft över S/MP-regeringen.

Har du alltid försökt skrämma människorna på samma sätt för V som du försöker skrämma dem för SD?

Ja just ja, det var ju du som brukar tuta om att Damberg med sina ord "mer positivt" avser någon helt annat än just mer positivt.
    Men du har fortfarande inte klarat av att redogöra för vad Damberg enligt dig avser med orden "mer positivt".
    Jag hävdar att han menar just mer positivt.
    Jag har aldrig sett någon annan än du som försöker inbilla sig själv och andra att han skulle avse något helt annat med dessa två ord.
    Men vad menar du egentligen att han, enligt din tolkning, i stället skulle avse med dessa två ord?
    'mer' i mer positivt är ett komparativt ord, så vad menar du att det jämförs med?
  • Padirac
    KN75 skrev 2021-06-19 16:19:05 följande:
    Det har jag inte resonerat om och har ingen åsikt om. Det får du väl lämpligen ta upp med Damberg.

Du försöker som vanligt flytta fokus, dölja och förneka, och du försöker lägga ut dina dimridåer.

Tråden handlar om, jag citerar trådrubriken:
    Har du förtroende för regeringen?

Mitt inlägg handlade om:
    Jag citerade Dambergs mening. Meningen innehåller orden "mer positivt" vilket jag inte kan tolka på annat sätt än att avser just mer positivt.

Om Damberg hade haft för avsikt att framhålla något negativt så tror jag att han hade valt andra ord och då hade jag också tolkat det annorlunda.

När fakta är 8 döda i 34 skjutningar och S-regeringens inrikesminister Damberg just i denna kontext säger "mera positivt" så sänker det förtroendet för honom och för regeringen.

Att du Padirac försöker försvara Dambergs ordval "mer positivt" när det handlade om 8 döda i 34 skjutningar, ja det får väl stå för dig då och jag tror verkligen inte att förtroendet för dig eller för S-regeringen ökar genom dina pinsamma försök.
    Mer postivit än vad? Jag antar att du har någon idé om vad som aves med 'mer' positivt annat än att fråga Damberg.

Kanske kan en del uppfatta att det är pinsamt att inte veta vad 'mer' betyder och att det är en jämförelse med någonting - andra kanske inte tycker att det är pinsamt.

• Padirac
    KN75 skrev 2021-06-19 17:05:39 följande:
    Jag citerade Dambergs mening.
    Meningen innehåller orden "mer positivt",
    vilket jag inte kan tolka på annat sätt än att han med sitt uttryck avser just mer positivt.

Det spelar ingen roll hur du försöker lägga ut dimridåer, om vi begränsar oss enbart till att han i detta sammanhang, reportaget om 8 döda och 34 skjutningar, väljer att uttrycka ordet "positivt" så tycker jag att detta enda ord i detta sammanhang sänker förtroendet för honom och för regeringen.

Om du vill ha reda på vad Damberg menar i jämförelse med vad, så får du väl helt enkelt vända dig till honom med din fråga.
    Så du vet inte vad han jämförde med?  Vet du vad som var 'mer positivt' enligt Damberg?
  • Padirac
    KN75 skrev 2021-06-19 17:23:53 följande:
    Jag har inte resonerat om vad han jämförde med.

Jag har citerat meningen och resonerat om den meningen och om Dambergs ordval i denna meningen, enligt SVT Nyheter/Publiv Service.
    Meningen innehåller ordet "positivt" vilket jag inte kan tolka på annat sätt än att han försöker framställa något som just positivt.
    Om han i stället hade avsett negativt så är jag helt övertygad att han i stället hade valt att använda ordet "negativt". 

Och detta i samband med reportaget om 8 döda och 34 skjutningar.
    Att i samband med detta uttala en sådan mening och använda ordet "positivt" talar väl egentligen för sig själv. 
    Så det är inte händelserna i sig som du resonerar om - ja annat än att PS citerat Damberg och inte censurerat honom - utan det är ordvalet, ordet 'positiv' eller orden 'mer positiv' - du har värderingar om hur det kan användas för att beskriva händelser - och det utan att sätta användandet av ordet i relation till vad som uttrycks..
    KN75 skrev 2021-06-04 14:32:53 följande:

Hjälp mig då gärna att tolka texten i följande mening:

"Men det här året har hittills börjat mer positivt än förra året,"
    säger inrikesminister Mikael Damberg.
    Det återges alltså i reportaget på Public Service/SVT Nyheter.

Sanningen är dock, vilket också framgår längre ned i reportaget, att
    åtta dödades i skjutningar under maj.
    Inte under någon tidigare månad 2021, 2020 eller 2019 har antalet dödsoffer i skjutningar varit fler än under årets maj, enligt polisens statistik.

När jag läser dessa två delar och ställer dem mot varandra så tolkar jag det som  att regeringen, genom inrikesminister Damberg, försöker framhålla och framställa något positivt.
    Och SVT Nyheter hjälper till genom att citera Dambergs märkliga mening. 
    Meningen innehåller orden "mer positivt" vilket jag inte kan tolka på annat sätt än att försöker framställa något som just mer positivt.

Om Damberg hade haft för avsikt att framhålla något negativt så tror jag att han hade valt andra ord och då hade jag också tolkat det annorlunda.
    Hur tolkar du nihka orden "mer positivt"?

När fakta är 8 döda i 34 skjutningar och inrikesminister Damberg i denna kontext säger "mera positivt" så sänker det förtroendet för regeringen.

www.svt.se/nyheter/inrikes/atta-dodades-i-skj...

• Padirac
    Digestive skrev 2021-06-19 23:23:14 följande:
    Vill du tolka det jag skrev som att den finansiella inkompetensen berörde privatpersoner och inte regeringar så gör det. Svaga debatörer fultolkar but do what you gotta do.

Jag är varken höger eller har för vana att prata bakom ryggen på folk i skriftligt format. Jag är anarkist och har för vana att se människor i ögonen när jag pratar om dem liksom motsvarande vana i skrift. Du får berätta om högerdebattörerna på FL för grabbarna på cafét istället.

Nåväl. Jag ser inget större problem med höga skatter så länge som folket får tillbaka därefter. Det får man dock inte med regeringar som skrytbygger ideologisk symbolpolitik istället för pragmatiska diton.

Nu har vi elsparkcyklar i sådana mängder att folk snubblar över dem i storstäderna medan folk på annat håll får åka utomlands för att få moderna höftoperationer.
    Vilken gren av anarkismen skulle du säga att du debatterar regeringens förtroende utifrån?

Anarkism är en bred ideologi som sträcker sig från utopiska kommunister till anarkokapitalister..
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2021-06-22 15:41:06 följande:
    Den ofria konsten.

Statliga Moderna Museet tillhandahåller "informationsskyltar" som varnar för den borgerliga nationalismen på 1800-talet och hyllar den socialdemokratiska tillväxten på 1900-talet.

www.vlt.se/artikel/politisering-och-pekpinnar...

Skyltarna talar genomgående om det allmänt bakåtsträvande "borgerliga" samhället på 1800-talet, men att 1800-talet är liberalismens storhetstid och genombrott trollas bort i hanteringen. Att det var liberalismen som från mitten av 1800-talet drev fram näringsfrihet med enorm ekonomisk tillväxt, demokrati och jämställdhet nämns inte på en enda skylt, utan de framgångarna kopplas istället på ett tiotal skyltar till 1900-talet och socialdemokratins folkhem

.
    Det är såhär makten styr medborgarnas tankar.

Tydligen helt OK enligt sittande (inte så länge till) regering.

Då väntar vi oss samma tysta accept när en blå-gul regering låter Björn Söder få skriva informationsskyltarna när det blir så dags.
    Vilken riksdagsledamot har skrivit skyltarna som sitter där nu?

BS texter passar bättre på sophögen tillsammans med rasbiologiska institutet - du kommer säkert ihåg grodorna han spydde ur sig om att vara eller att inte svara svensk..
  • Padirac
    KN75 skrev 2021-06-23 01:16:55 följande:
    V, som i VPK, verkar ju du och många vilja acceptera och att ha att göra med.
    Trots deras rötter och trots att de långt senare än 1930-talet var kommunister och hyllade de kommunister som mördade och förtryckte långt många fler miljoner människor än nazismen.

Jag fördömer nazismen.
    Men till skillnad mot dig är jag också ärlig och fördömer kommunismen ännu starkare eftersom de har varit, och som än i denna dag är, mycket värre och mördat många fler än nazismen.

Självfallet är det i Sveriges riksdag demokratiskt invalda partiet SD, i Sveriges riksdag som vilar på stark demokratisk grund, minst lika accepterat parti som sunk-V med deras kommunistiska rötter, eller för den delen 4%-partiet MP som i vissa frågor är långt mer extrema än både V och SD.

Sveriges viktigaste fråga är inte sjukvården, även om den är mycket viktig. Nästan samtliga senare undersökningar visar att lag och ordning tillsammans med integrationspolitiken är den viktigaste frågan.
    Numera kan ingen ärligt försöka förneka sambandet mellan integrationspolitiken och kriminaliteten och detta är i snart sagt varje undersökning det som Sveriges väljare anser vara det allra viktigaste.

Sjukvården är också en mycket viktig fråga för väljarna.
    Och numera är det väl känt att en mycket stor del av problemen i sjukvården beror på att vårdbehovet har ökat så oproportionerligt, har ökat mycket mera än vad som bara kan förklaras av befolkningsökningen. Den "befolkningsökning" vi fått i Sverige, framförallt sedan den s k "flyktingkrisen" 2015, har inneburit ett helt oproportionerligt ökat behov av sjukvård, tandvård, vård av psykiskt sjuka, vård av fysiskt handikappade och snart sagt av all sorts vård, så vårdkrisen har accelererat ännu mera.
    Eftersom Sveriges välfärd utnyttjas ännu mera av så väldigt många av de som står för de senaste årens "befolkningsökning", det är så extremt få av dem som arbetar och betalar skatt samtidigt som det är så väldigt många av dem som behöver t ex mycket bidrag, mycket sjukvård och mycket utbildning, vilket gör att kostnaderna har ökat katastrofalt, så det finns inte pengar för att klara vare sig den Svenska sjukvården eller välfärden.
    Så sjukvårdsfrågan är viktig och även problemen inom sjukvården hänger mycket starkt samman med den misslyckade integrationspolitiken, så som kriminaliteten också gör.
    Sjukvården verkar vara den fortsatt viktaste frågan för väljarna enligt detta

novus.se/novus-svensk-valjaropinion/valjarforstaelse/viktigaste-politiska-fragan/

"Sjukvården ligger fortsatt i topp som en av de viktigaste frågorna för väljarna, följt av lag och ordning och invandring/integration. Jämfört med föregående undersökning från april i år minskar sjukvården signifikant i viktighet med 6 procentenheter, vilket är den enda signifikanta förändringen som förekommer i den här undersökningen.

Nedan visas de topp tio viktigaste politiska frågorna enligt svenska folket.

...

Att sjukvårdsfrågan minskar i viktighet gör att de frågor som därefter anses vara viktigast såsom lag och ordning, invandring/integration och skola och utbildning blir relativt viktigare för väljarna. Lag och ordning och invandring/integration ligger fortsatt kvar på en andra (51%) respektive tredjeplats (50%) och även skola och utbildning (48%) ligger på en liknande nivå på en fjärdeplats."

Sen kommer det i inlägget jag citerar en rad påståenden som verkar vara hämtade i SDsvansens oc hvurmarnas undervegetation: Hae du några som helst belägg för att de senaste årens kostnader för att ta emot migranter är orsak till att det inte finns pengar till välvärd och sjukvård?

Jag föreslår att du tar de siffror du hittat (kanske på?) och presenterar dem så att de kan kollas

• Padirac
    KillBill skrev 2021-06-23 14:32:33 följande:

Inte bara lyd partierna. Även SD har varit positiva till marknadshyror.

Det var först när marknadshyror dök upp som en punkt i januariavtalet som SD bytte fot och plötsligt sa sig vara motståndare till marknadshyror. Sicka kappvändare. 

www.di.se/nyheter/sd-oppnar-for-marknadshyror/

Jag tror att SD snart hittar någonting annat att vara mot.. de är ju till en del av sin natur ett missnöjesparti, missnöjda med alla som inte är för dem...

• Padirac
    FDFMGA skrev 2021-06-23 16:41:11 följande:
    Nu verkar det som Sverige kan komma att förskonas från en brunblå röra, om V kan acceptera skattesänkningar. Solig

www.svd.se/c-backar-fran-kravet-om-fri-hyress...
    Som jag förstår det är det i första hand L som det nu hänger på om det blir SDs hov eller fortsatt rödgrönt i regeringsposition.

Intervjuer och analyser i SR pekar på att det sedan handlar om V och C som ska hitta ett sätt att tåla varandra -för att en regering SL III ska kunna få igenom en budget och inte regera med en SD/KD/M/L-budget
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?